Transport overledenen

Auteur Topic: Transport overledenen  (gelezen 5211 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2009, 21:55:27
Overigens wordt in het LPA7 protocol 5.12 wel kort beschreven of een overleden patiënt wordt vervoerd en zo ja, waar naar toe.

Wel staat er duidelijk bij dat het één en ander ook afhankelijk is van regionale afspraken en de situatie t.p.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2009, 00:52:55
Als je kijkt naar de oorspronkelijke vraag, maakt het niets uit. Het antwoord blijft ja.

In de praktijk werkt dit anders. Wij vervoeren overledenen alleen als er een dringend reden voor is. Bij een verkeersongeval doe je het uit piëteit voor het slachtoffer, bij iemand in huis ben ik veel eerder geneigd om de begrafenis ondernemer te bellen. Hier probeer ik ook de wensen tegemoet te komen van de familie.

Niet omdat het wel of niet mag maar omdat wij "zorg op maat" leveren, ook voor overledenen.

WM

Ik ben niet werkzaam in de ambulancezorg of ziekenhuis en daarom heb ik dan ook een aanvullende vraag.

Ik weet namelijk niet beter, dan dat alleen een arts in het ziekenhuis de dood mag vaststellen. Dus ik ga er dan vanuit dat er terplekke op plek van ongeval of onwelwording de reanimatie wordt gestart en deze ook wordt voortgezet in de ambulance.
Klopt dit of zit ik er grandioos naast?


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2009, 06:56:55
WAT DENKEN WE VAN DE GEMEENTELIJK LIJKSCHOUWER......


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2009, 08:24:10
Beste EHBO,

Ja, je zit er grandioos naast. Het is een grote fabel dat alleen een arts de dood mag constateren. Iedereen mag het, ook leken. Een arts moet de overlijdensakte ondertekenen met de doodsoorzaak, maar dat is heel wat anders.

Zodoende reanimeren wij geen "lijken" voor de vorm. Een reanimatie wordt ter plaatse opgestart en ook ter plaatse afgehandeld in geval dat het niet lukt. Dit gebeurt op basis van vastgestelde protocollaire richtlijnen, wij hebben geen toestemming, van wie dan ook, nodig. Het is overigens keer op keer bewezen dat BLS in een rijdend ambulance vrijwel zinloos is. Om maar eens te zwijgen over het gevaar daarvan.

Ik merk hier wel dat wij als beroepsgroep nog heel veel werk aan de winkel hebben voordat men begrijpt hoe wij inhoudelijk handelen!  :'(

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2009, 09:54:52
Beste EHBO,

Ja, je zit er grandioos naast. Het is een grote fabel dat alleen een arts de dood mag constateren. Iedereen mag het, ook leken. Een arts moet de overlijdensakte ondertekenen met de doodsoorzaak, maar dat is heel wat anders.

Zodoende reanimeren wij geen "lijken" voor de vorm. Een reanimatie wordt ter plaatse opgestart en ook ter plaatse afgehandeld in geval dat het niet lukt. Dit gebeurt op basis van vastgestelde protocollaire richtlijnen, wij hebben geen toestemming, van wie dan ook, nodig. Het is overigens keer op keer bewezen dat BLS in een rijdend ambulance vrijwel zinloos is. Om maar eens te zwijgen over het gevaar daarvan.

Ik merk hier wel dat wij als beroepsgroep nog heel veel werk aan de winkel hebben voordat men begrijpt hoe wij inhoudelijk handelen!  :'(

WM

WM,

bedankt voor je antwoord.

Ik heb eerlijk te kennen gegeven dat ik niet werkzaam ben in de ambuzorg, maar ik ben ook niet werkzaam in het ziekenhuis. Wel vroeger werkzaam geweest als ziekenverzorgende.
Vind je het vreemd dat veel mensen niet weten hoe jullie inhoudelijk werken?  :'(


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2009, 10:09:17
Ik wil graag aanvullen dat huisartsen ook vaak komen schouwen omtrend overlijdens in de thuissituatie. Die had ik nog niet gehoord.

Hoe de ambulance inhoudelijk handeld, ja aan de andere kant vreemd gezien de vele programma,s op TV die in de keuken kijken van 'de ambulance'. Aan de andere kant is het de vraag in hoeverre het realiteit is wat men laat zien, in bijvoorbeeld trauma centrum. Vaak zijn dat toch de verwikte enkeltjes of andere wat kleinere trauma,s. Aan de andere kant logisch dat je niet de mislukte reanimaties en grote trauma,s uitzend voor slachtoffer en familie. Het is dus een erg dubbel verhaal. Ik keek welleens midden in de nacht naar ER in amerika en daar kwam een vrouw van een autoongeval binnen en die overleed op de ER. En dan zag je gewoon op TV hoe de familie geconfronteerd wordt met het lichaam van hun naaste. Emotiesch doen het goed op TV zegt men welleens maar dit vond ik wel respectloos. In de USA kan alles :o.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2009, 14:19:43
Beste EHBO,

Mijn opmerking was niet persoonlijk bedoeld, hoor! Het was meer een politieke statement, eigenlijk. Het is namelijk zo dat wij het ondergeschoven kindje zijn van de acute zorg wereld. Al helemaal als het om salariëring gaat. Daar doelde ik op met mijn tranen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2009, 14:54:09
Beste WM,

sorry. Ik heb je verkeerd begrepen.
Dank voor je reactie.  ;)

Groet,
EHBO


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 3 maart 2009, 13:26:54
WM,

bedankt voor je antwoord.

Ik heb eerlijk te kennen gegeven dat ik niet werkzaam ben in de ambuzorg, maar ik ben ook niet werkzaam in het ziekenhuis. Wel vroeger werkzaam geweest als ziekenverzorgende.
Vind je het vreemd dat veel mensen niet weten hoe jullie inhoudelijk werken?  :'(

Nouja, ongeinformeerde leken daarvan weet ik dat zij inhoudelijk niet op de hoogte kunnen zijn hoe wij werken bij een reanimatie, maar instructeurs BLS/AED etc zouden dat toch wel een beetje moeten weten toch?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod