GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 236720 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Altijd goed dat mensen goed mee denken O0 :)  maar zo goed als al deze taken zijn al reeds vervuld door de organisaties, dus het zou inprincipe goed moeten komen ;)

Als ik mij niet vergis valt de reddingsbrigade direct onder de operationele leiding van de brandweer ten tijde van een calamiteit en kan zij zeker bijstand verlenen in de vorm van logistiek e.d.. Er zijn regio's waar inderdaad hier afspraken over zijn. Ik denk persoonlijk niet dat het een gewoonte moet zijn om reddingsbrigades in te zetten voor ondersteunende taken voor incidenten in de regio tenzij de situatie daar om vraagt zoals in dit geval mijn vraag m.b.t. de 4x4 capaciteiten van de reddingsbrigades. Het argument dat de terreinwagens zich zelf zouden vastrijden ivm een ander type band lijkt me voldoende om geen gebruik te maken van de mogelijkheid.

Rest echt voor mij de vraag in hoeverre de RB bij de inzetvoorstellen rond de regio Schiphol - voor de goed verstaander Kennermerland dus;)-, ondanks de bekendheid met RB van de AC / CPA, mee worden genomen. Mocht dit een nieuwe discussie worden dan stel ik voor deze verder te zetten onder het kopje reddingsbrigade  :).


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Brandweerchef trok wel even wit weg

De vliegramp bij Schiphol was voor brandweercommandant Frans Schippers de eerste grote test als commandant van de nieuwe veiligheidsregio. Gesteund door het rampenplan én zijn geloof bleef hij ook onder hoogspanning functioneren.

HAARLEM - ,,Of ik al op de plek van de ramp ben geweest? Nee, nog niet. Ik kon daar tot nu toe nog niets bijdragen.'' Het zijn hectische dagen voor brandweercommandant Frans Schippers van de veiligheidsregio Kennemerland. Talloze hulpverleners hebben hun werk gedaan op de plek waar woensdagochtend om half elf de Boeing 737 van Turkish Airlines neerstortte. Schippers zelf heeft vooral de burgemeester geadviseerd. ,,De grootste prestatie is door mijn mannen in het veld geleverd'', zegt hij dan ook. ,,Zij hebben het gedaan. Ik had de eer om daar leiding aan te geven.''

Om twee minuten voor half elf kwam de melding binnen bij het meld- en informatiecentrum Kennermerland aan de Zijlweg in Haarlem. ,,Volgens omstanders trok ik wel even wit weg'', zegt Schippers. ,,Ik dacht: het zal toch niet?'' Het kostte de commandant weinig moeite om zijn rust te herpakken toen het ernst bleek te zijn. ,,Ik wist dat we gewoon aan het werk moesten in het vertrouwen op de plannen, dat die zouden functioneren.''

De brandweercommandant heeft in de veiligheidsregio van Kennemerland (waar Schiphol ook onder valt) de taak om als lid van het beleidsteam alle hulpdiensten aan te sturen. Binnen twee minuten was de eerste ambulance ter plaatse. Binnen een half uur tijd waren alle eenheden van brandweer, politie, gezondheidszorg en gemeente op de plaats waar ze volgens de plannen werden verwacht. De meeste een kwartier eerder dan voorgeschreven. Reden genoeg voor Schippers om ook enigszins trots terug te kijken op hoe de afgelopen dagen de hulpverlening in z'n werk is gegaan.

,,Er moest veel op elkaar worden afgestemd. Naast de hulpdiensten, waren er ook de burgers die wilden helpen. Dat was mooi om te zien en leidde zich vanzelf. Als je ziet dat het werkt, dat iedereen rustig zijn taak uitvoert, dan groeit het vertrouwen.''

Schippers was zelf vooral verantwoordelijk om het totaalplaatje van de reddingsactie in kaart te brengen en door te geven aan de burgemeester van Haarlemmermeer die de uiteindelijke hoofdregie voerde. Toch was hij als commandant mede verantwoordelijk voor het al dan niet slagen van de hulpverlening, terwijl de hele wereld meekeek. ,,Dat laatste besefte ik pas toen ik de zaal van de persconferentie inliep en daar honderden journalisten en camera's zag. Maar verder heb ik er niet veel bij stilgestaan. Onze eerste prioriteit was om binnen onze vermogens hulp te bieden en families bij elkaar te brengen. Als er iets niet goed gaat en ik daarvoor op mijn kop krijg, is dan van later zorg.''

Als leidinggevende heeft Schippers ook veel steun aan zijn geloof gehad, zegt hij. ,,Je weet dat je er niet alleen voor staat'', zegt de commandant, lid van de Nederlands Gereformeerde Kerk. ,,Dat geeft rust en zekerheid bij de taak die je te vervullen hebt.'' Was het dan een schietgebedje dat hij opzond op het moment dat de melding binnenkwam en hij even wit wegtrok? ,,Nee, dat niet. Als christen bidt je juist regelmatig, zodat je je gedragen mag weten op het moment dat zoiets gebeurt. En ook het feit dat veel mensen uit de omgeving voor je bidden, geeft rust.''

Schippers is nog wel van plan om de rampplek te bezoeken, zodra het coördinerende werk hem dat toelaat. ,,Ik wil me een beeld vormen van wat mijn mannen daar hebben gezien.'' In totaal zijn 750 mensen direct bij de hulpverlening betrokken geweest, waaronder 125 brandweermannen. ,,Zowel beroeps- als vrijwillige brandweer. Iedereen die paraat was, wist wat hij moest doen en is ook ingezet.''

,,Ik weet dat mijn mensen schokkende dingen hebben gezien. Er zijn mensen overleden waar hulpverleners bij waren. Er is niets zo frustrerend als dat.'' De hulpverleners die op de plaats van de ramp zijn geweest, hebben nog dezelfde dag nazorg gehad.

Dat alles volgens plan verliep, noemt Schippers een extra opsteker voor de veiligheidsregio. ,,In 2006 kregen we een inspectie rapport waarin stond dat we onze zaakjes niet op orde hadden. We hebben er toen keihard aan gewerkt om dit goed te maken. Afgelopen maart was het testrapport gunstig, maar nu bleek ook in de praktijk dat we het aan kunnen. We zijn dus ook wel een beetje trots.'' De regering wil in de toekomst dat in alle veiligheidsregio's alle hulpverleningsdiensten geregionaliseerd gezamenlijk onder een organisatie opereren, net als Kennemerland. ,,Ik heb de afgelopen dagen de voordelen hiervan in de praktijk gezien'', zegt Schippers. ,,Ik ben blij dat we het vertrouwen van het kabinet niet hebben geschaad.''

http://www.nd.nl/artikelen/2009/februari/27/brandweerchef-trok-wel-even-wit-weg


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
er sataat op foto's dat er een 4x4 van de politie ook bij het vliegtuig stond, dus begaanbaar moet het wel zijn geweest. maar daarin tegen bij de knrm maken ze gebruik van de unimog die had het zeker gered.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Ja, ik zat me thuis ook af te vragen waarom de RB's niet werden gepiept, overigens denk ik dat er nog wel een mogelijke taak bij de Reddingsbrigade is weggelegt voor het assisteren van de overige hulpdiensten...

Als de reddingsbrigades serieus bij dit soort incidenten een rol kunnen en willen vervullen (in NHN zijn ze ook bij grootschalige oefeningen betrokken waar geen water in de buurt is), kunnen ze daartoe een voorstel doen aan het Veiligheidsbureau Kennemerland  ;)
We hebben kort geleden een goed, eerste overleg met ze gehad waarbij ik bijvoorbeeld gevraagd heb met een voorstel te komen hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan de incidentenbestrijding op het Noordzeekanaal. En daar wordt aan gewerkt  O0


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Diverse acties voor schadeclaims na vliegramp

HILVERSUM - Diverse overlevenden van de vliegramp woensdagochtend bij Schiphol bekijken hoe ze hun schade vergoed kunnen krijgen. Henk Heijloo (60) heeft een website opgezet om overlevenden te verenigen en gezamenlijk te opereren.
 
Twee andere overlevenden hebben de Amsterdamse advocaat Lachman Soedamah ingeschakeld om een schadeclaim in te dienen.

De advocaat zei vrijdag in het televisieprogramma Dichtbij Nederland dat het nu nog prematuur is te bepalen bij wie de claim zal terechtkomen.

Claim

Via de site slachtoffersvliegramp.nl wil Heijloo, die zijn initiatief in Pauw & Witteman lanceerde, zoveel mogelijk overlevenden bijeenbrengen. Hij onderzoekt nog hoe het indienen van een gezamenlijke claim kan worden aangepakt.

''Ik heb al een advocaat ingeschakeld voor mezelf, maar het is praktischer om dit met z'n allen via één partij te doen. Samen staan we sterker'', aldus Heijloo.

Kaakfracturen

De twee cliënten van Soedamah liepen onder meer kaakfracturen op tijdens de vliegtuigcrash. ''Het zijn bedevaartgangers die uit Mekka terugkwamen'', zei de raadsman, die eerder slachtoffers van de Bijlmerramp bijstond.

Volgens Soedamah is het op dit ogenblik erg belangrijk dat slachtoffers alle kosten die ze maken in bijvoorbeeld ziekenhuizen en bij artsen goed te documenteren met het oog op een toekomstige schadeclaim.

De advocaat verwacht dat het pas in 2010 tot een schikking komt met de aansprakelijke partijen.

Slachtofferhulp

Ondertussen raadt Slachtofferhulp Nederland overlevenden aan niet te snel over te gaan tot het verhalen van schade.

De organisatie waarschuwt de overlevenden onder andere niet te snel met een rechtshulpverlener in zee te gaan en vooral geen contracten te tekenen die ze niet begrijpen.

www.nu.nl


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Als de reddingsbrigades serieus bij dit soort incidenten een rol kunnen en willen vervullen (in NHN zijn ze ook bij grootschalige oefeningen betrokken waar geen water in de buurt is), kunnen ze daartoe een voorstel doen aan het Veiligheidsbureau Kennemerland  ;)
We hebben kort geleden een goed, eerste overleg met ze gehad waarbij ik bijvoorbeeld gevraagd heb met een voorstel te komen hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan de incidentenbestrijding op het Noordzeekanaal. En daar wordt aan gewerkt  O0

Effe off topic,
Ik vind dit toch weer de omgekeerde wereld.
Als veiligheidsbureau moet het je toch opvallen dat de reddingsbrigades staan voor veiligheid op het strand met getrainde mensen en "proffesioneel" materiaal. Die mogelijk ook op andere manieren en ter ondersteuning zou kunnen worden ingezet.
Zoals jij het nu zet moeten de reddingsbrigade netjes vragen of ze mee mogen doen.
Hier in nhn is het zeker niet zo gegaan

ps moderator, wellicht alle rb stukjes een nieuw topic?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Van Vollenhoven krijgt kritiek na speculaties

GLIJBANEN WERKTEN NIET

SCHIPHOL, zaterdag -  Experts op de luchthaven Schiphol verwonderen zich over het feit waarom de glijbanen na de crash van het Turkish Airlines-ramptoestel niet zijn geactiveerd na het openen van de deuren. Het zou erop kunnen duiden dat niet alle veiligheidsregels aan boord in acht zijn genomen.

De Boeing 737-800 is uitgerust met vier glijbanen bij de toegangsdeuren voor- en achterin het toestel. De nooduitgangen, twee deuren boven iedere vleugel, hebben geen zogenoemde 'slide'. Na vertrek van de gate is het standaardprocedure dat de glijbanen bij de deuren door het cabinepersoneel met een handel 'op scherp worden gezet'. Wordt de deur daarna van binnen of van buiten geopend, dan blazen de glijbanen zichzelf op. Passagiers kunnen ze daarna gebruiken bij evacuatie. Bij een landing op het water fungeren de 'slides' als reddingsvlot.

Klem

Overlevenden van de crash hebben het Turkse ramptoestel verlaten via het afgescheurde achterste rompdeel en via de nooduitgangen boven de vleugels. De twee achterste deuren zaten in het afgescheurde staartstuk. De voorste deuren zouden door de klap klem hebben gezeten tot na de aankomst van de brandweer. Het is mogelijk dat ze daardoor niet door passagiers of cabinebemanning konden worden geopend. Het niet activeren van de glijbanen zal ook deel uitmaken van het onderzoek naar de oorzaak van de crash.

Agrariërs in de omgeving van de luchthaven, verenigd in MeerBoeren, hebben de luchthaven laten weten nauwer te willen worden betrokken bij de hulpverlening. Volgens hen is de kans zeer groot dat een vliegtuig niet crasht op Schiphol, maar net daar buiten in akkerland. Boeren kunnen met hun landbouwvoertuigen dan snel ter plaatse zijn. De luchthavenbrandweer rukte na het neerstorten uit met zogenoemde crashtenders.

Een grote brandweerwagen kon door de modder tot vlakbij het toestel komen, maar zakte tot aan de assen weg in de zware klei. Naast de crashtender zette de luchthavenbrandweer een rupsvoertuig en aanhanger in voor aanvoer van materiaal en het afvoeren van gewonden. Schiphol schafte het rupsvoertuig aan na de crash van een Saab 340-toestel van Cityhopper die in 1994 in de blubber naast de Kaagbaan belandde. Bij de crash kwamen de gezagvoerder en twee passagiers om het leven. De luchthavenbrandweer had toen grote moeite het toestel te bereiken.

Waarderen

De luchthaven laat weten over voldoende materiaal te beschikken om elke plek binnen de hekken van het luchtvaartterrein, ongeacht de bodemgesteldheid, te bereiken. De luchthaven laat weten de hulp van boeren zeer te waarderen.

Hoewel prof. mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, veel lof kreeg over de manier waarop zijn organisatie de Schipholbrand onderzocht, adviseren luchtvaartexperts hem zich nu iets terughoudender op te stellen. Van Vollenhoven stond de afgelopen dagen vol in de schijnwerpers en heeft zich enkele malen speculatief uitgelaten over de mogelijke oorzaken van de crash. Dat zou voorbarig zijn en niet passen bij de voorzitter van een onafhankelijke onderzoeksraad, menen de experts.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3358340/__GLIJBANEN_WERKTEN_NIET__.html


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Geen idee of deze al gepost is hier:

(Inside TK1951 seconds after crash)


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Geen idee of deze al gepost is hier:

(Inside TK1951 seconds after crash)

Ongelovelijk dat mensen tegenwoordig eerst hun mobiel pakken om foto's/filmpjes te maken i.p.v. hulp te verlenen aan de slachtoffers!!!

"YouTube-generatie"  :'(
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio