Ligtaxi moet ambulance vervangen

Auteur Topic: Ligtaxi moet ambulance vervangen  (gelezen 3948 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Gepost op: 23 februari 2009, 09:22:13
'Ligtaxi moet ambulance vaker vervangen'
Uitgegeven: 23 februari 2009 07:39
Laatst gewijzigd: 23 februari 2009 07:39

DEN HAAG - Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) pleit voor meer ligtaxi's. Deze zouden de rol van ambulances voor een deel moeten overnemen om zo de beschikbaarheid van ziekenwagens voor spoedeisende hulp te vergroten.
 
KNV schrijft dit in een brief aan onder anderen minister Ab Klink van Volksgezondheid, zo heeft de brancheorganisatie maandag bekendgemaakt.

Volgens KNV vervoeren ambulances te vaak personen die geen medische begeleiding nodig hebben. In die gevallen zou vervoer per ligtaxi volstaan.

Capaciteit

Volgens de brancheorganisatie gaat het jaarlijks om zo'n 150.000 personen, ongeveer 15 procent van het totaal aantal vervoerde patiënten. Als die personen met een ligtaxi worden vervoerd, zou het tekort aan ambulancecapaciteit deels kunnen worden opvangen.

De ligtaxi is een vorm van vervoer waarbij de passagier liggend op een brancard in een personenauto zonder medische begeleiding wordt vervoerd.

© ANP




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2009, 07:48:51
'Ligtaxi moet ambulance vaker vervangen'

Ambulancezorg Nederland is verbouwereerd over ligtaxi-plannen KNV
Ambulancezorg Nederland voelt niets voor het voorstel van KNV om ligtaxi’s vaker in te zetten. Volgens de organisatie is de verhoogde inzet van de ligtaxi niet nodig. Verder heeft het KNV-plan geen invloed op de financiering van de ambulancezorg. Van een besparing van miljoenen zal geen sprake zijn, laat voorzitter Ed Worm weten.Ed Worm, voorzitter van Ambulancezorg Nederland, is verbouwereerd over plannen en neemt vandaag nog contact op met het ministerie van Volksgezondheid. “Deze wens van de taxibedrijven zagen we al lange tijd aankomen”, zegt Worm.

De brancheorganisatie van 51 ambulancediensten en meldkamers benadrukt dat er met hulpambulances geen miljoenen worden bespaard. “Onzin, ze snappen de materie niet”, hekelt Worm. “De inzet van een ligtaxi heeft totaal geen effect op de financiering van de ambulancezorg. Op rustige momenten wordt zogenaamd besteld vervoer gedaan"
http://www.medicalfacts.nl/2009/02/25/ambulancezorg-nederland-is-verbouwereerd-over-ligtaxi-plannen-knv/


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2009, 01:25:32
Tsja, ik weet niet hoe mensen uit de sector er zelf over denken?

Persoonlijk zeg ik, waarom niet?
Nu zie je (in mijn ogen) vaak dat ambulance's iemand naar huis brengen na een operatie, omdat ze niet in een taxi kunnen.
Dat is volgens mij lang niet altijd een ''medisch'' vervoer ...

Er zijn zat gebieden waar ambulance's te kort zijn of de aanrijdtijden te lang zijn .... ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2009, 09:55:54
Ik zie het in mijn werk ook zeer regelmatig, dat er mensen opgenomen worden in het ziekenhuis,
of bij ons worden opgenomen vanuit het ziekenhuis, alleen al als mensen wat slecht ter been
zijn komt er vaak al een ambulance... terwijl deze persoon makkelijk in een rolstoel had gekunt,
en dan gewoon via een rolstoeltaxi had kunnen worden vervoerd...

Heeft iemand nou een infuus of andere toeters en bellen is het uiteraard logisch dat er een ambu
geregeld is. Toch merk ik in de praktijk op dat er regelmatig mensen met een ambu vervoerd
worden terwijl dat niet altijd nodig is.


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2009, 10:45:18
Helaas gaat het vaak op HA niveau mis. Ze bestellen een ambulance met een indicatiestelling die je zo het raam uit kan gooien... :-\
Met het zorvuldiger stellen van de vervoersindicatie(s) kan al heel veel schifting plaats vinden. De CPA kan daar ook een grotere rol in hebben.

Voor de duidelijkheid; slecht ter been zijn is geen goede indicatie, geen geld hebben om een taxi te betalen ook niet. Rolstoeltaxi die geen tijd heeft.... :-X
Deze mensen neem ik dus niet mee, heel vriendelijk leg ik ze dat wel uit. En meestal begrijpen ze dat ook wel.

Van mij hoeven echt niet alle B-ritten eruit. Ze zijn soms een welkome afwisseling op de dag.
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2009, 19:52:02
hallo allemaal,

ik ben het met tintin eens dat het vaak al bij de huisarts mis gaat die eigenlijk op basis van een minimale indicatie een ambulance inschakeld terwijl er ook nog wel andere vervoersopties mogelijk zijn.

dat de knv taxi dit plan nu presenteerd is eigenlijk al een voorzet op 2011 waar het hele vergunningen-circus gaat draaien en waar grote taxi bedrijven (connexxion) zeker op in gaan spelen. dan kan men bij ambulancezorg nederland wel heel erg verontwaardigd doen maar ik zou zeggen: welkom bij de marktwerking in de ambulancezorg.

connexxion is overigens al goed op weg en is druk bezig om de derde rav in te lijven, hieruit blijkt maar des te meer dat dit bedrijf op tijd de juiste stappen zet en ambulancezorg nederland misschien wel al hopeloos achter de feiten aanloopt.

jammer is eigenlijk wel dat geen enkele andere rav het in zwaar weer verkerende ravz lijkt over te willen nemen, waardoor de positie van connexxion alleen maar sterker wordt.

groeten Fast-one


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2009, 14:03:19
http://www.perssupport.nl/publishingweb/pressrelease/detail.do?pressId=26254&type=quicksearch&pageIndex=1&searchKey=f9d5035e-0be0-11de-8eb6-59123a5b767b&languageId=NL

APS: Ligtaxi vervangt ambulance  Publicatietijd: 23/02/2009 06:30   Rubriek:  Binnenland  Organisatie:  Koninklijk Nederlands Vervoer  IPTC: Politiek / Parlement
Dit is een origineel persbericht.

Den Haag, 23 februari 2008. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) pleit voor een veel
grotere rol voor de inzet van ligtaxi's, die daarmee de beschikbaarheid van
ambulances voor -spoedeisende- hulp kan vergroten. Dit schrijft KNV in een brief aan
ondermeer minister Klink van Volksgezondheid.

Op dit moment vervoeren ambulances te vaak personen die tijdens de rit geen medische
begeleiding nodig hebben. KNV schat hun aantal op 150.000, zo'n 15% van het totaal aantal
door ambulances vervoerde personen. In hun geval kan met de inzet van een ligtaxi worden
volstaan. De ligtaxi is een vorm van vervoer waarbij de passagier liggend op een brancard ineen personenauto wordt vervoerd. Het grote verschil met een ambulance is dat er geen
medische begeleiding aanwezig is, zoals dit wel in een ambulance het geval is.

In de afgelopen decennia is de kwaliteit in de ambulancesector steeds verder verbeterd. De
ambulance is het voorportaal van het ziekenhuis geworden. Daardoor worden steeds meer
mensen met de ambulance vervoerd, voor wie strikt genomen een ligtaxi kan worden
ingezet. Daar komt bij dat de vraag naar spoedeisend ambulancevervoer toeneemt. Om aan
de spoedeisende hulp te gemoed te kunnen komen, worden veel ambulances aan het
bestelde vervoer onttrokken. Als gevolg hiervan arriveren veel mensen niet op tijd voor eenafgesproken behandeling, waardoor veel kostbare tijd en geld verloren gaat. Bovendien ishet lange wachten voor betrokken personen bijzonder onaangenaam.

Recent stelde minster Klink E 27 miljoen beschikbaar om het te kort aan ambulances te lijf te aan en meer ambulances aan te schaffen. KNV stelt dat door meer gebruik te maken van ligtaxi's, de minister het te kort aan ambulancecapaciteit op betere wijze kan opvangen, nog meer effect kan bereiken met de E27 miljoen of een deel er van kan uitsparen.


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2009, 23:30:17
Leuk detail voor fast-one is dat de huidig gevormde RAV's geenszins zeker zijn van de vergunning op 1 jan 2011!
Men dacht dat wel even te regelen...maar daar dacht het ministerie anders over. Dus alle RAD/RAV's mogen gewoon mee gaan "loten"voor hun eigen vergunning.
Dat was niet volgens plan!

Connexxion krijgt nog genoeg inschrijfkansen (stuk of 25 om precies te zijn).
Die hele WAZ is één groot geldverslindend circus... fijn hoor die marktwerking...en zo efficiënt ook!
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2009, 20:28:29
Het is misschien wel grappig om te zien hoe connexxion het in detail zo'n overname doet.. Daar zitten een aantal slimme overname strategen bij elkaar..