Parkeren in de vakken...

Auteur Topic: Parkeren in de vakken...  (gelezen 14042 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Gepost op: 10 maart 2009, 20:28:12
Iedereen kent de tekst "parkeren in de vakken" maar iedereen weet dat je dan toch maar in één vak tegelijk mag parkeren.

Toch is mijn vraag ... hoe is dan het parkeren in "meerdere" vakken strafbaar gesteld en waar staat dat?
Welke borden zijn hierbij betrokken e.d.

Wel makkelijk om de volgende keer bij de discussie met feiten te voorschijn te komen.


Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2009, 21:03:42
Artikel 24, lid 4 RVV bepaalt: Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E13 van bijlage I, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.

Je zult er bij een rechter niet komen met "ja maar ik sta ook in de vakken... meerdere". Het is duidelijk dat de wetgever hier bedoeld heeft dat je slechts in een vak mag parkeren en dus niet buiten een vak, half buiten een vak of in meerdere vakken tegelijk.

En de strafbaarstelling:

Artikel 92, lid 1 RVV bepaalt: Overtreding van de artikelen 3 tot en met 12, 14 tot en met 27, 30, eerste lid, 31 tot en met 43, 45, 46, 49 tot en met 61b, 62, met uitzondering van verkeersbord C22 van bijlage 1, 68, zesde lid, 74, tweede lid, 82, 82a, 83 en 86b is een strafbaar feit.
greetz,  Enrique


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2009, 21:18:32
'' Als bestuurder een voertuig parkeren op een parkeergelegenheid op een andere dan de aangegeven wijze'' 60 euro

Bijvoorbeeld het in ''dwars'' parkeren (in drie vakken dwars)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2009, 18:10:09
Artikel 24 lid 3 RVV "De bestuurder mag zijn voertuig niet dubbel parkeren"

lijkt mij het meest toepasselijk?
Politie Aspirant niveau 4


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2009, 00:37:46
Artikel 24 lid 3 RVV "De bestuurder mag zijn voertuig niet dubbel parkeren"

lijkt mij het meest toepasselijk?

Dubbel parkeren is het parkeren náást een ander voertuig op de rijbaan ;)

Artikel 24 lid 4 RVV

''4. Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E13 van bijlage I, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.''

Of 24 lid 1 onder 1 / 2 en 3:

d. op een parkeergelegenheid:

    1e. voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;

    2e. op een andere wijze dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;

    3e. op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2009, 09:19:17
Om e.e.a. nog even wat makkelijker te maken ... er zijn GEEN borden geplaatst. Slechts parkeervakken voorzien van een P.

Mag er dan ook buiten de vakken langs het trotoir geparkeerd worden?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2009, 23:24:36
Wat ook wel in dit topic past;

Ik vraag mij regelmatig af...hoe zit dat met de volgende situatie;

Parkeerplaats, plek voor zo'n 100 voertuigen. Het is druk en niet iedereen parkeert even economisch / benut op de juiste manier de ruimte die er is.
Je komt aanrijden, ziet een mooi plekje, maar dat plekje bestaat uit 2 halve vakken. Je ziet dat vanaf de eerste parkeerplaats in de rij, van links naar rechts, diverse voertuigen steeds een paar centimeter extra '''meepakken''. Met als gevolg dat je bij parkeerplekje nummer zoveel, ''noodgedwongen ''dubbel geparkeerd'' staat (op 2 vakken). In de loop van de dag verdwijnen de meeste voertuigen weer, waardoor het lijkt alsof jij aso geparkeerd staat omdat je 2 vakken in beslag neemt.

Een toevallig passerende agent (of parkeerwachter) ziet dit. Kan deze ambtenaar je theoretisch gezien bekeuren, ondanks het feit dat je ten tijde van het parkeren niet anders kon? (behalve de PP verlaten en heel ergens anders parkeren)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2009, 15:54:04
Om e.e.a. nog even wat makkelijker te maken ... er zijn GEEN borden geplaatst. Slechts parkeervakken voorzien van een P.

Mag er dan ook buiten de vakken langs het trotoir geparkeerd worden?
Buiten een erf wel  (Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E13 van bijlage 1 is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd. artikel 24 lid 4 van het RVV)
Dus het antwoord op die vraag is ja MAAR

Binnen in een erf niet omdat er andere regels gelden in een erf.
Bestuurders van motorvoertuigen mogen nergens anders parkeren dan op als zondanig aangeduide of aan aangegeven voor parkeren bestemde weggedeelte (artikel 46 van het RVV)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 14 april 2009, 22:54:13
...hoe zit dat met de volgende situatie;



Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 15 april 2009, 00:19:48


Theoretisch gezien ja ... je zet em tenslotte op twee vakken .... Niet op de juiste wijze ... zie verder bovenstaande post.
Kans dat het gebeurd = aanwezig
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !