Naar aanleiding van de discussie over Saturatiemeters, even wat voorbeelden van bijzondere zaken die ik in de afgelopen jaren ben tegen gekomen op evenementen.
Misschien iets voor een apart topic, maar het voorbeeld van de saturatiemeter, is maar een klein voorbeeld van de gekte rond evenementenhulpverlening bij risicovolle evenementen. Opdrachtgevers weten vaak niet wat ze vragen, maar ook hulpverleners weten niet vaak wat er nu eigenlijk van ze gevraagd wordt..
Simpele basis zaken, zoals communicatie tussen verschillende hulpverleningteams op een evenenement, samenwerking met beveiliging van het tot simpele BHV-achtige zaken, zoals een gidsfunctie schijnen soms heel moeilijk te zijn, zeker als een opdrachtgever merkt dat hem dat extra geld kost..
Het summum weet ik van een groot evenement, enkele jaren terug, dat er een mobiele OK was, een brandweer team, een artsenteam met een mobiele aanhanger eerste hulp post, en een grote eerste hulp post van het Rode Kruis, meer dan 60 eerste hulpverleners, van rode kruis, ambulancediensten, ehbo-ers.. twee rapid response voertuig, twee ambulances, En niemand een overal coordinatie had, er door een doktor een briefing werd gegeven, waarvan niemand iets snapte..
Het resultaat was dat de Brandweer wist niet hoe die de medische teams moest benaderen. De eerste hulpverleners, eigenlijk niets mochten, dan alleen ergens staan, de ambulancedienst een berg op probeerde rijden, waar een 4x4 niet eens goed kon rijden en er geen gids was voor de reguliere hulpdiensten.
En de onkosten plaatje voor de organisator van dit alles ongeveer 10.000 euro kosten.. En voor de buitenwereld lijkt alles geweldig georganiseerd, terwijl als er een kritische inspecteur was geweest, die het hele evenement had stil gelegd..
Mensen hebben individueel hard gewerkt dat evenement, echter voor 10.000 euro mag je toch wel enige organisatiegraad verwachten.. Maar dit was helaas geen uitzondering.
Een ander evenement, wou de arts een evenement niet door laten gaan, omdat in de ingehuurde ambulance geen set lag, om bevallingen mee te begeleiden en er geen medicatie in lag om nabloedingen bij bevallingen te onderdrukken..
Een paar andere voorbeelden.
In de categorie "eisen stellen aan de opdrachtgevers"Op een risicovol evenement (Kans op "Hoog energitische letsels"). staan vier regulier opgeleide eerste hulpverleners in blauw/gele kleding, zonder verdere aanvullende training. De opdrachtgevers geeft 5 nato brancards, om dat graag willen dat slachtoffers snel van het parcour willen halen. En de EHBO post is bereikbaar via een zeer smalle gang, waarbij je patient van de brancard moet halen om hem in de post te krijgen.. En niemand van de eerste hulpverleners vind dat raar..
Je mag toch eisen stellen aan je opdrachtgever...
In de categorie "eisen stellen aan persoonlijke veiligheid"Op een motorcross circuit zitten eerste reguliere opgeleide eerste hulpverleners met een tasje onderuit gezakt op een stoel in de buitenbocht van de motorcross circuit. De enige barriere tussen hun en motorcrossers is een stro-baal. (Commentaar van de betrokkenen "
We moesten hier gaan zitten, dus doen ze dat..")In de categorie "eisen stellen aan patient veiligheid"Dezelfde inzet, Op die zelfde baanpost ligt er een KNMV-tasje met een nekkraag (stifneck select waar
ze nog nooit mee gewerkt hebben, en grote schaar. en een nato-brancard, Deze natobrancard is van canvas, waar je met de vingers gewoon door het canvas drukt. (Commentaar : "
Ja dat doen we al jaren mee.")
In de categorie "Voedselveiligheid" De lunch bij een evenement werd op een erg warme dag, klaar gemaakt in een garage loods, waar de spinnenrag overal hing. Er was geen koeling en er werd door goed bedoelende vrijwilligers, broodjes gemaakt op een werkblad van een oude camping tafel en werd niet gewerkt volgens iets wat maar volgens HACCP normen voldoet. Kruis besmetting was er aan de orde van de dag..
Voor de gasten van het evenement was er een professionele cateraar, maar de vrijwilligers kregen een droog broodje.
In de categorie "Schijnveiligheid" Op een 4x4 evenement staan overal brandblussers (poeder abc), want dat is verplicht volgens de reglementen.. 70% van de blussers waren leeg of drukloos.. Echter de eerste hulpverleners hadden nog nooit met een brandblusser gewerkt, en zeker geen auto meegeblust... de opdrachtgever dacht dat de eerste hulpverleners wel de BHV taak konden organiseren..
In de categorie "Communicatie" Een geweldig leuk groot evenement.
Diverse communicatie netwerken.. Het rode kruis communicatie netwerk werkte fantasisch overal goed bereik, ondanks lastige opstakels. Betrokken EHBO-er allarmeren bij een incident via GSM 112 een ambulance, echter maken geen gebruik van het rode kruis netwerk. Er word daarom geen gids uitgestuurd om de ambulance op te vangen.. De MKA belt de GSM terug, echter er word niet opgenomen.. Bij de centrale ehpost word een oproep gedaan via het Rode Kruis portofoon.. En na werkelijk twee minuten reageert iemand op een porto , "
ja ja ik weet niet hoe dit werkt, maar die ambulance moet hier komen...".