Begaan met patient

Auteur Topic: Begaan met patient  (gelezen 5406 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Gepost op: 16 maart 2009, 19:33:39
Hallo,

Stel je voor dat je een visite met de dokter maakt, en een patient treft waarbij het totaal niet goed gaat. De patient wordt ingestuurd en wij vervolgen onze dienst.

Later op de post raken we niet uitgepraat over de gemaakte visite en zijn benieuwd naar het beloop van de patient.

Nu, aan alle andere HAP chauffeurs, ambulancepersoneel, MMT, politie en BRW ter plaatse en alle andere betrokkenen de vraag:
Wat is het beste als hulpverlener te doen: Is het mogelijk om het ziekenhuis of de huisarts te benaderen en te vragen hoe het met de patient gaat?
Is het beloop uberhaubt essentieel om te weten, of juist essentieel om de afstand te creeeren tussen wat je op het werk meemaakt en wat je in je priveleven bezig houdt.

Kortom wat zijn de ervaringen van jullie?

Groeten,
HapAmbu

Steven78

• Senior gebruiker
  • Terug in de medische research
Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2009, 08:25:25
Goeie vraag!

Zelf heb ik 1 of 2 keer met de arts afgesproken dat ik hem zou bellen of andersom, nadat hij navraag zou hebben gedaan over de afloop. Dit was dan vooral omdat de situatie ontzettend onduidelijk was. Feitelijk een vorm van nieuwsgierigheid. Wat het 'beste' is om te doen is helemaal aan jou. In hoeverre vermindert het navragen de afstand tussen werk en prive voor jou? Wil je een afstand tussen werk en prive? Kan je een afstand tussen werk en prive bewust in stand houden? Wat doet het niet navragen van bijzondere gevallen met jou? Misschien helpen deze vragen je iets om deze kwestie helderder voor jezelf te krijgen. Je kan er ook eens over praten met een directe collega of een arts met wie je regelmatig werkt.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2009, 09:18:33
Deze terugkoppeling is juist belangrijk om een dergelijke visite goed af te kunnen sluiten, de arts kan een en ander aan het einde van de dienst navragen bij zijn dienstdoende collega van de afdeling waarheen de patient is ingezonden en dit terugkoppelen met de chauffeur.
Dit zorgt juist ervoor dat je zware gevallen beter kunt afsluiten, anders blijf je langer erover nadenken en loop je juist het risico je werk mee naar huis te nemen.
Daarnaast is het ook leuk om te vernemen of de arts een goede diagnose had.

Ruud

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2009, 18:57:59
Dank jullie wel, voor het geven van deze tips.

Precies wat ik ook in gedachte had, even navraag doen bij de huisarts!

Groet,
HapAmbu

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2009, 20:20:41
Ik heb juist het tegenovergestelde advies gehad: ga de ellende niet opzoeken, je krijgt er nog genoeg van op je bordje... en het zijn allemaal druppeltjes in je emmertje maar het is natuurlijk ook iets persoonlijks... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2009, 09:01:48
Ik word op de SEH 's nachts nog wel eens gebeld door huisartsen die een patient hebben ingestuurd. Niet alleen om te vragen hoe het er mee gaat, maar ook of ze met hun werkdiagnose goed zaten.
Arts  www.alphalog.nl

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2009, 09:15:12
Checken van werkdiagnose is toch wel wat anders dan de vraag waar het topic mee begon.
Je moet onderscheid maken tussen beroepsmatige interesse of feedback en belangstelling naar de welstand.

Ik kan me wel in JVO zijn reactie vinden. Je wil graag weten hoe het afloopt. Als je een goed bericht hoort, kun je weer "lekker gaan slapen". In een aantal gevallen hoor je slechts nieuws en dan... Is er dan een probleem opgelost of heb je er een twee keer zo grote bij?!  :-\

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2009, 09:35:54
Ik word op de SEH 's nachts nog wel eens gebeld door huisartsen die een patient hebben ingestuurd. Niet alleen om te vragen hoe het er mee gaat, maar ook of ze met hun werkdiagnose goed zaten.
Hier dito in de dienst.

ik moet daar wel bij aangeven dat ik alleen info geeft aan huisartsen die ik ken,
wij worden ook nog wel eens door "buitenstaanders" gebeld,maar......wie zegt wie hij werkelijk is ;), dus daar ben ik altijd wel voorzichtig mee ;)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2009, 10:37:53
Ik kan zien of het een telefoontje is vanaf de huisartsenpost ;)
Arts  www.alphalog.nl

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2009, 11:02:29
De huisarts kan ook gewoon even naar zijn collega toegaan, dat is wel natuurlijk makkelijker indien de post in het ziekenhuis is gevestigd......maar anders is het ook geen onmogelijkheid gezien de nauwe samenwerking.

En met betrekking tot het horen van slecht nieuws: als dat op dat moment nog als verrassing komt heb je waarschijnlijk toch tijdens de visite slecht waargenomen.
Overigens kan het voor je ook als een soort opluchting komen als je hoort dat na inzending het niet goed is afgelopen, dat het lijden niet langer heeft geduurd.

Maar ja, een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van je eigen persoonlijke voorkeur, en mogelijkheid om te relativeren.

Ruud