Veel ongelukken met politieauto's

Auteur Topic: Veel ongelukken met politieauto's  (gelezen 31958 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2009, 17:59:25
Het aantal ongevallen met politieauto's zal in vergelijiking met het aantal ambulances en/of brandweervoertuigen (redelijk) hoog liggen, maar de schade bij de laatst genoemde voertuigen zal vaak groter zijn, zowiezo vanwege het specialistische karakter van de voertuigen, alsmede door de bezetting qua personeel...

(een politiewagen "lijkt" meer op een gewone burgerwagen, is sneller te produceren, lijkt me, dan bijvoorbeeld een ambulance of brandweerwagen)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2009, 18:16:47
Los van de klikkers en klakkers is de grootste aanpassing van een standaard politiewagen een grotere accu juist voor de klikkers en klakkers is mij verteld.
(speciale voertuigen even buiten beschouwing gelaten)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2009, 18:21:33
Ja, brandweermensen moeten eerdaags ook hun bluspak zelf betalen  ::)
Irrelevant, het gaat om de wagens, niet om het pakkie...

Maargoed, politie rijd vaak in zeer ongewone omstandigheden dus met extra risico en een ongeval heb je dan helaas zo.
Maar weet iemand ook hoe het met de cijfers zit als het om ambulance of brandweer voertuigen zit ?
Ik denk dat je gelijk heb met dat extra risico. Maar ik heb net een interview gedaan met een rij-instructeur
van de politie die toch heel duidelijk aangeeft dat veel kleine schadegevallen te voorkomen zijn.


Maar weet iemand ook hoe het met de cijfers zit als het om ambulance of brandweer voertuigen zit ?

Misschien iets voor de NVBR?


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2009, 20:53:48
Ik denk toch echt dat de politie meer risico loopt, die hebben over het algemeen veel snellere voertuigen. Zeker in vergelijking met de brandweer.
Het ligt misschien ook niet zozeer aan de politie zelf maar ook aan de overige weggebruikers. Mensen letten gewoon niet op.
De politie is uiteraard vaker op de weg maar volgens de regels mogen ze niet echt sneller dan de brandweer, in dat opzich is de brandweer dus weer ene groter gevaar op de weg.
Zo,n wagen is immers lastiger door het verkeer te jagen dan een politiebak maargoed, de politie maak simpelweg veel meer kilometers en met veel meer wagens.
Ambulance zijn vrijwel net zo snel als politie wagens en ook ambu,s rijden vele uren in het verkeer.

Maargoed, hier ging het mij opzch niet om en lijkt me vrij duidelijk dat de politie de grootste kans loopt procentueel gezien dan maar de vraag was meer of iemand cijfers weet van ongevallen waarbij ambulances of brandweer betrokken is.
Ook bij die diensten gaat het geregeld fout natuurlijk.

Ben vorige week nog een dagje aan het slippen geweest op de slipbaan met een tankautospuit, heel leuk om te doen maar zulke dingen gebeuren eigenlijk te weinig.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2009, 21:04:11
Ik zat zo te denken brimbrammer dat je met een TAS echt niet zo hard kan rijden als een politiewagen.
Omdat het optrekken niet zo snel gaat, omdat je al langzamer de bochten moet nemen etcetc. Daardoor is de kans op een ongeval naar mijn idee veel kleiner.
Ik heb geen idee of voor de politie dezelfde regels gelden als voor het prio 1 rijden met een brandweervoertuig maar ik zie toch regelmatig dat het echt veel harder gaat dan de maxsnelheid +20 bij de politie.
Dat krijg je met een TAS echt niet snel voor elkaar. Daardoor heeft het overige verkeer dus meer tijd om een goede beslissing te maken.
Want daar zit hem denk ik het grootste probleem. Je moet niet vergeten dat 9 van de 10 andere verkeersdeelnemers precies datgene doet wat niet logisch is als ze je zien aankomen.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2009, 21:21:14
Ik zat zo te denken brimbrammer dat je met een TAS echt niet zo hard kan rijden als een politiewagen.
Omdat het optrekken niet zo snel gaat, omdat je al langzamer de bochten moet nemen etcetc. Daardoor is de kans op een ongeval naar mijn idee veel kleiner.
Ik heb geen idee of voor de politie dezelfde regels gelden als voor het prio 1 rijden met een brandweervoertuig maar ik zie toch regelmatig dat het echt veel harder gaat dan de maxsnelheid +20 bij de politie.
Dat krijg je met een TAS echt niet snel voor elkaar. Daardoor heeft het overige verkeer dus meer tijd om een goede beslissing te maken.
Want daar zit hem denk ik het grootste probleem. Je moet niet vergeten dat 9 van de 10 andere verkeersdeelnemers precies datgene doet wat niet logisch is als ze je zien aankomen.
De brancherichtlijn voor de politie/ambulance is inderdaad afwijkend van die voor de brandweer...  andere voertuigen, andere doelstellingen, andere wettelijke mogelijkheden ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2009, 21:39:03
Ik vind het een heel erg overtrokken verhaal van de media. Want nu word er een beroepsgroep/weggebruikers bekeken. Maar laten we eens gaan kijken naar ongevallen waarbij een bus,(snel)tram, vrachtwagen of koerier zijn betrokken. In de afgelopen paar jaar zijn er verschillende doden en zwaargewonden gevallen door toedoen van (snel)tram en bus in Amsterdam, in de optiek van de media zouden dus de bestuurders van die voertuigen ook niet kunnen rijden? En ik denk dat als je dat landelijk gaat bekijken er niemand nog de weg opdurft als er een OV-voertuig aankomt Of zoals twee jaar gelden dat er bijna iedere maand in het Amsterdamse wel een dodelijkongeval was waar zowel een fietser en vrachtwagen bij betrokken waren. En zoals andere al zeiden, als je bijzonder weggebruiker bent loop je dubbel zoveel risico op een ongeval dan "jan met de pet" die in de auto zit.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2009, 21:39:49
Politie zit wellicht vaker op de weg. Maar van politie, ambu en brandweer, maakt een ambu-chauffeur de meeste  spoedkilometers. Per dienst heeft hij wel een paar spoedritten.
Aan de andere kant gaat het politie over risicovolle ritten als achtervolgingen.
Ik begrijp dat het voor de politie een pijnlijke kwestie is. Zij die de verkeersveiligheid moeten handhaven, ondervinden veel problemen.
De cijfers zijn niet echt om vrolijk van te worden. Hopelijk worden er snel adequate maatregelen genomen.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2009, 21:57:07
Ik zat zo te denken brimbrammer dat je met een TAS echt niet zo hard kan rijden als een politiewagen.
Omdat het optrekken niet zo snel gaat, omdat je al langzamer de bochten moet nemen etcetc. Daardoor is de kans op een ongeval naar mijn idee veel kleiner.
Ik heb geen idee of voor de politie dezelfde regels gelden als voor het prio 1 rijden met een brandweervoertuig maar ik zie toch regelmatig dat het echt veel harder gaat dan de maxsnelheid +20 bij de politie.
Dat krijg je met een TAS echt niet snel voor elkaar. Daardoor heeft het overige verkeer dus meer tijd om een goede beslissing te maken.
Want daar zit hem denk ik het grootste probleem. Je moet niet vergeten dat 9 van de 10 andere verkeersdeelnemers precies datgene doet wat niet logisch is als ze je zien aankomen.
Ik begrijp zeker wat je bedoel maar vrees dat je niet begrijp waar ik heen wilde.
We zijn het er beiden over eens dat procentueel gezien de politie de meeste ongevallen heeft, mijn vraag hierop is of iemand cijfers weet van de andere hulpdiensten.
Dat je mij het verschil tussen een TS van 12.000kg of een politie wagen van 1200kg niet hoef uit te leggen lijkt me duidelijk.
Buiten het verschil in snelheid is het wel een feit dat een TS lastiger door het verkeer is te sturen dan een politie wagen, zo heeft iederen hulpdienst zijn eigen risico punten in het verkeer.
Aan de andere kant rijd een TS lang niet zo vaak prio1 ritten als de gemiddelde politiewagen dus vandaar dat ik graag cijfers wilde zien van iemand die dat toevallig weet.

Maar om het even op een rijtje te zetten zoals ik het nu zie.

Politie maakt veel prio1 kilometers met veel wagens waarbij de meeste onverwachte veranderingen plaats vinden tijdens de rit.
Ambulance maakt meeste prio1 (A)  ritten maar duidelijker van A naar B.
Brandweer maakt minste prio1 ritten maar ondanks soort voertuigen (gewicht en dergelijke) wel heel risicovol, mede omdat ook hun snelheid vaak hoog ligt (denk hierbij aan 70a 80 km/u binnen bebouwde kom (wettelijk max 70)).


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2009, 22:50:07
Los van de klikkers en klakkers is de grootste aanpassing van een standaard politiewagen een grotere accu juist voor de klikkers en klakkers is mij verteld.
(speciale voertuigen even buiten beschouwing gelaten)

De grootste aanpassing is het ''politie pakket'' (achteras, remschijven en wielophanging) + het inbouwen van alle (electronische) apparatuur. Gemiddeld duurt het bij een (kleinere) regio een maand of 1.5 voor een voertuig is opgebouwd.

Irrelevant, het gaat om de wagens, niet om het pakkie...

Het ging eigenlijk om de opmerking kosten uit eigen zak  ::)

------
Zonder meteen in de verdediging te springen, de meeste schade's die ik tot nu toe heb gezien zijn de paaltjes, hekjes en parkeerschade's, de kleinere schade's dus (bumper, side-bar, deur etc.)

Ik vraag me af of daar een extra rij-opleiding iets aan toevoegd ...
De keren dat ik tot nu toe heb gezien dat een politieauto echt total-loss werd gereden staat bij mij ongeveer net zo hoog als bij de ambulancevoertuigen die ik in de prak heb gezien  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !