Het is verbazing wekkend dat men het steeds maar heeft over "de fout van een diender". Maar in mijn ogen ligt het ontstaan van een ongeval niet aan de diender alleen. Er spelen heel veel andere factoren een rol: je kan voor aanvang van de dienst bandenspanning controleren, het profiel van de banden meten, ben je helemaal uitgerust, is het wegdek niet nat, zijn de remmen ook in orde, en is de dienstauto voorzien van ABS en dat geld heel toevallig ook allemaal voor de tegenpartij dan is het nog niet gegarandeerd dat er geen ongeval gebeurd. Er kan zomaar een zwaan door je vooruit knallen.....
Daarnaast: cijfers maken statistieken, statistieken maken leugens. Om die spreuk nog maar eens aan te halen.
Maar het feit is dat de diender onvoldoende geschoold en getrained is om onder omstandigheden waarin het werk verrichten moet worden, hij/ zij dat zo veilig mogelijk en zo snel mogelijk te laten doen. En dan maakt het geen barst uit over wat voor werk we het over hebben, want opleiden is bij de Politie al helemaal geen prioriteit. Laat staan trainen: dat kost een hoop uren en capaciteit, dus dat moeten we maar niet doen. 3 dagen van 8 uur is meer dan voldoende!
En als het fout gaat kan je makkelijk met een vingertje naar de diender wijzen, want een ander de schuld geven is altijd makkelijker dan jezelf voor je kop slaan. Maar het heeft in ieder geval niet aan de opleiding gelegen!
Daarnaast wordt er bij de diender ingestampt dat hij zijn werk moet doen in een glazen huisje en heeft de diender een ingebakken angst om zijn meerder tegen te spreken. En als je je chef al durft tegen te spreken leert men het je snel af met niet nader te omschrijven methodes. En men gaat daar net zo lang mee door, totdat jij geleert hebt om je schouders op te halen bij de volgende keer dat een "kameel met veel te veel goud op zijn schouders" een streek uithaalt waarvan jij bij voorbaat al weet dat het niks wordt of rampzalig eindigt terwijl hij/zij/het er gewoon mee weg komt. Het uiteindelijke resultaat geeft in ieder geval hetzelfde gevoel als een plak hondestront dat tussen het profiel van je bergschoenen kleeft: het geeft braakneigingen als je het probeert weg te halen, dus laat je het maar zitten. Die enorme stank blijf je ruiken, maar je hoeft ten minste niet te kotsen
Al met al: ik lees dit soort nieuws/krantenberichten niet. Ik zie wat er op straat gebeurd en dat zegt genoeg: er zijn (nog) een paar dienders die hen stinkende best doen om boeven te vangen terwijl de rest maar aan loopt te klooien en zijn geld verdient door zijn kop in het zand te steken of de andere kant op te kijken.
Dat maakt voor de rest ook allemaal geen barst uit: een feit blijft dat er in beide gevallen ongevallen kunnen ontstaan. Das heel vervelend maar zeg nou zelf: zullen we nu boeven gaan vangen of gaan we ons druk maken om dit soort flauwekul en laten we ons huis leeg jatten, ons opa of oma bestelen van het dure familie zilver en onze vrouwen verkrachten?
(waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat men maar aan mag klooien achter het stuur, ik zeg alleen: waar gehakt wordt vallen spaanders en als we de helft van al het veel te duur betaalde met goud op de schouders rondlopende vee bij de politie inwisselen voor treinconducteurs of chefkok's dan merken we daar in de maatschappij helemaal geen <piiieeep> van)aldus Moppersmurf