Ik vind het leuk om te zien dat er een hele discussie loskomt, de reden dat ik het vroeg is namelijk dat ik in overleg met een paar mensen besloten heb om deze brieven te gaan schrijven naar de raad van hoofdcommisarissen en de minister biza/justitie is namelijk dat ik mij JUIST ernstig zorgen maak over de enorme risico's welke achtervolgingen met zich mee brengenen dat ik het tijd acht om deze middelen voor de politie te doen invoeren, echter ik wil deze brief kunnen schrijven met daarin enigzins wel wat achtergrond informatie, oftewel ik wil gewoon beslagen ten ijs komen...
Zoals jullie weten ben ik hoofdagent en werkzaam binnen de noodhulp (of hoe je het ook wil noemen) maar ook als centralist politie. Ik ben dus als geen ander op de hoogte van de procedure's welke met achtervolgingen te maken hebben.
Als ik ga kijken naar de afgelopen maand hebben wij in onze regio al 4 of 5 achtervolgingen gehad waarbij de achtervolgingen in alle gevallen te maken hadden met ramkrakers en overvallers. Ik ben van mening dat op het moment dat je de snelheid uit de achtervolging haalt de risico's ook enorm dalen. DAT is nu net de bedoeling.
Ik ben dus nu nog op zoek naar mensen die kontakten hebben in het buitenland met alwaar deze matten wel al gebruikt worden (bv Groot Brittanie, scandinavie). Dit om gebruikers ervaringen te horen. Ik snap ook wel dat het bij een hoop achtervolgingen niet gebruikt zal kunnen worden, echter al kun je van een aantal achtervolgingen maar de angel weg nemen dan is dat, lijkt mij, het overwegen waard.
OVerigens is het zo dat spijkermatten er voor bedoeld zijn om de banden van een voertuig langzaam te laten leeg lopen. Dit verkleint het risico op ongevallen en is er juist om bedoeld om de snelheid te verlagen...