Picrinezuur incidenten

Auteur Topic: Picrinezuur incidenten  (gelezen 22225 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ton d Breejen

• Forum gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 30 september 2009, 20:56:54
Misschien (te) simpel gedacht, maar kan je er nou niet voorzichtig water bij gooien zodat die kristallen weer oplossen en het gevaar geweken is??

Ton.

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 30 september 2009, 23:30:56
Misschien (te) simpel gedacht, maar kan je er nou niet voorzichtig water bij gooien zodat die kristallen weer oplossen en het gevaar geweken is?? Ton.

Is dé optie, tenminste wanneer het mogelijk is, het water erin te krijgen zonder aan de dop te draaien. Is het een stopfles, dan kan met een spuitje water in de rand worden gebracht. Dit zakt meestal redelijk snel door, omdat de kristallen nogal hygroscopisch zijn. Bij potjes met een draaidop kun je het geheel gedurende meerdere dagen onderdompelen in een emmer met water, in de hoop dat het water er dan in sijpelt. Dit wordt echter zelden gedaan: voor vakfreaks is het wel een interessante optie, maar niet voor besturen van scholen. Die willen in verband met hun overkoepelende verantwoordelijkheid vanzelfsprekend zo snel mogelijk van het probleem af. Dus gebeurt dit maar zelden (ik ken 1 geval in het afgelopen jaar, waar dit wel met succes is gedaan).
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 30 september 2009, 23:36:39
waarom komt er vanuit de NVBR / netwerk OGS's(?) geen richtlijn hoe om te gaan met dit soort incidenten? ???

In de zomer is na de 2 picrinezuurklussen in Amsterdam contact opgenomen met VROM, met de suggestie, een landelijke, centraal gecoördineerde actie te starten. Daar hoorde vanzelfsprekend een centraal protocol bij. Volgens mij heeft deze suggestie toen tot geen enkele respons geleid (zomervakantie?). De huidige waarschuwingsactie van de Arbeidsinspectie komt voor mij als donderslag bij heldere hemel.

Punt is: (een beperkt deel van) de brandweer kan zoiets wel willen, maar het zijn bomverkenners van de politie die het EOCKL waarschuwen en iedereen kijkt vervolgens naar het EOCKL voor het verlossende antwoord: de plof. Er zijn er helaas maar weinigen die andere opties durven te overwegen - en die worden door de meerderheid weggehoond.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 30 september 2009, 23:51:44
Ik ben ook wel benieuwd naar de procedures die binnen deze school gelden. Dat zo'n OOP'er zelf de hulpdiensten waarschuwt in plaats van de officiële weg te bewandelen lijkt me niet echt de bedoeling. De hogere legerleiding van de school wordt hierdoor plotseling geconfronteerd met een acute ontruiming, wat om verschillende redenen niet gewenst is.

En om nou te zeggen dat er sprake was van een acuut gevaarlijke situatie? Dat potje staat er al jaren en al jaren levert dat geen problemen op.

Dus niet zelf de hulpdiensten waarschuwen, maar via het Hoofd BHV / teamleider / coördinator / rector of wie er dan ook verantwoordelijk is voor de veiligheid binnen de school. Dan voorkom je ook miscommunicatie.

Het zou mij niet verbazen als de OOP'er dit ook te horen heeft gekregen.
Onderstaande zin geeft impliciet al een waardeoordeel over zijn optreden...  ;)

Het potje dat bij ons werd aangetroffen was al vrij oud en stond op de nominatie om 1 oktober samen met ander chemisch afval te worden afgevoerd. Omdat het aan het kristalliseren was mocht het niet mee met het gewone chemisch afval.  De school was bezig om te regelen dat het op een veilige manier afgevoerd zou worden. De Technisch Onderwijsassistent, die niet van de laatste stand van zaken op de hoogte was, heeft vanmorgen op eigen initiatief de hulpdiensten gealarmeerd. Bij een dergelijke alarmering wordt er groot alarm geslagen. (...)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 30 september 2009, 23:54:30
OK, gewoon om het zeker te weten of ik je goed begrijp. Zolang je het potje niet probeert open te draaien, kan er niet veel gebeuren ? Is dat correct of versimpel ik het te veel nu ?

Dat is mijn overtuiging, die ik graag in de praktijk zou bewijzen, maar die kans krijg je als brandweer natuurliijk niet: wij zijn immers geen onderzoeksinstituut.
In ieder geval hoop ik binnenkort eens te gaan buurten bij een explosievendeskundige van het Prins mauritslab van TNO: misschien heeft hij de bewijzen die ik al lang zoek. Ik heb intussen wel wereldwijd bij vakgenoten gevraagd naar incidenten waarbij er daadwerkelijk een potje was geploft door het alleen te bewegen of te laten vallen. Dit heeft welgeteld...... NUL incidenten opgeleverd. Terwijl ik wel heel wat reacties heb gekregen. Daarom snap ik ook niet waar het hardnekkige gerucht vandaan komt, dat het zo enorm instabiel zou zijn dat je het als het is ingedroogd zonder gevaar voor lijf en leden niet meer zou moeten aanraken. Mocht één van jullie meer weten: ik hou me aanbevolen!

SRich

• Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 1 oktober 2009, 00:46:08
In de zomer is na de 2 picrinezuurklussen in Amsterdam contact opgenomen met VROM, met de suggestie, een landelijke, centraal gecoördineerde actie te starten. Daar hoorde vanzelfsprekend een centraal protocol bij. Volgens mij heeft deze suggestie toen tot geen enkele respons geleid (zomervakantie?). De huidige waarschuwingsactie van de Arbeidsinspectie komt voor mij als donderslag bij heldere hemel.

Punt is: (een beperkt deel van) de brandweer kan zoiets wel willen, maar het zijn bomverkenners van de politie die het EOCKL waarschuwen en iedereen kijkt vervolgens naar het EOCKL voor het verlossende antwoord: de plof. Er zijn er helaas maar weinigen die andere opties durven te overwegen - en die worden door de meerderheid weggehoond.
Heeft de brandweer daar dan niks over te zeggen,
lijkt me niet wenselijk dat de politie daar dan maar de beslissing overneemt terwijl de brandweer niks in te brengen heeft...
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P

Cobra4

• Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 1 oktober 2009, 10:29:50

2 kg C4 explodeert spontaan wanneer het valt vanaf een hoogte van 1/2 meter

Hoe kom je aan die info? Want er klopt niks van. C4 is namelijk zeer stabiel en heeft een ingebrachte detonator nodig om een explosie te veroorzaken.

AGSRIJNMOND

• Junior gebruiker
  • **
    • AGSRIJNMOND
Reactie #57 Gepost op: 1 oktober 2009, 17:27:32
Het is inderdaad overdreven om zo te reageren. Je kan het potje ook in een emmer met water zetten (wat zeepsop en spiritus toevoegen) Het water trekt dan in de schroefdraad van het potje. Na ongeveer een half uurtje "weken" kan je het potje voorzichtig openen. Het water komt dan bij het picrinizuur.
Dus: probleem opgelost, want het is niet meer explosief!

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 1 oktober 2009, 17:29:11
Er kan toch vanuit de veiligheidsregio's (/AGS'en) samen met OCW een brief naar alle scholen gestuurd worden met hoe ze moeten handelen bij het aantreffen van dit spul?

AGSRIJNMOND

• Junior gebruiker
  • **
    • AGSRIJNMOND
Reactie #59 Gepost op: 1 oktober 2009, 17:54:52
Is misschien wel een mogelijkheid, maar nu is er veel commotie over het picrinezuur. En over een week is iedereen het weer vergeten, dus hoeveel zin heeft het om het naar scholen te sturen. Meestal hebben ze daar toch maar hele kleine hoeveelheden.