Beste preventisten en uiteraard ook alle andere rode hulpverleners,
Momenteel bevind ik mij in de laatste fase van mijn studie, Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam (
meer info). Ik ben nu dus druk bezig met mijn afstudeerproject. Tijdens dit project ga ik me bezig houden met het bedenken (concept) en creëren van een interactief informatiepakket over de brandweer en brandveiligheid. De voornaamste doelgroep waar ik me op ga richten is de 'gewone burger', ofwel de particulier zoals beschreven op de
website van brandweer Nederland..
Aanleiding hiertoe is dat ik tijdens een korte surfsesie op deze website van mening ben dat het één en ander behoorlijk statisch is opgebouwd. De website bestaat eigenlijk uit een aaneenschakeling van tekstpagina's, welke de bezoeker naar mijn mening niet of nauwelijks prikkelt. Vooral in het huidige, digitale tijdperk waar steeds meer mogelijk is op het gebied van communicatie en waar de aandacht van de doelgroep moeilijk te trekken is, laat staan vast te houden.
Dat goede en heldere communicatie letterlijk van levensbelang kan zijn in deze branche hoef ik jullie niet te vertellen. Daarom ben ik van mening dat ook de brandweer met zijn tijd mee moet gaan en een moderne, interactieve manier van communiceren moet gaan gebruiken om een zeer belangrijk onderwerp als brandveiligheid onder de aandacht te brengen. Daarom heb ik dit onderwerp gekozen als mijn afstudeerproject.
Mijn vraag aan jullie als professionals is dan ook mij hiermee te helpen. Ik ben zelf ook sinds kort actief als vrijwilliger bij de Beverwijkse brandweer, maar mijn kennis is bij lange na niet toereikend om alles op eigen houtje uit te zoeken. Wat ik jullie ten eerste wil vragen is het volgende:
Wat is er momenteel allemaal beschikbaar aan officieel voorlichtingsmateriaal voor de burger/particulier? Dan praat ik over eventuele websites, folders, TV-commercials, beurs- en evenementenstands, etc. Uiteraard heb ik zelf ook al gezocht en heb ik het één en ander gevonden. Alleen wil ik een zo compleet mogelijke lijst van middelen hebben om in kaart te brengen welke middelen de brandweer momenteel inzet en hoe ze deze gebruiken. Vervolgens ga ik hier min- en pluspunten uit halen en kijken hoe deze te verbeteren vallen. Hier moet dan mijn concept uit gaan vloeien.
Ook sta ik uiteraard zeer open voor jullie mening over de huidige middelen en het gebruik hiervan. Wat kan er volgens jullie beter of anders? Hebben jullie misschien ideeën welke me kunnen helpen bij het bedenken van een sterk(er) concept?
Mocht er interesse zijn, zal ik jullie in dit topic ook op de hoogte houden van de voortgang van mijn project!
Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Stefan Koelman