Jan 2004 - Intoxicatie met pesticiden

Auteur Topic: Jan 2004 - Intoxicatie met pesticiden  (gelezen 17954 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2004, 23:45:52
Hoi,

Hoewel ik het tamelijk mee eens bent met de diagnosestelling, hebben we wel gedacht aan de E van de PHTLS? Environment= hoe lang is het slachtoffer in de hitte aan de gang geweest? (hij droeg nota bene korte broek en sandalen). Is dit een eventueel DD? (differentiele diagnose).

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Thijs

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2004, 07:59:12
En wat te doen als de pesticide via de huid is opgenomen in het lichaam?

En eventueel de pesticide Verpakking of spuit nemen naar het ziekenhuis

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2004, 09:34:19
Koelen met water en zo gif van de huid spoelen is een optie. Maar gevaar voor afkoeling en het risico dat patient in een plas met gifwater komt te liggen zijn aanwezig.

De vraag is of het gif via inhalatie of via de huid zijn werk gedaan heeft? Ik kies voor inhalatie en zou niet kiezen voor afspoelen tenzij uit de ongevalssituatie zou blijken dat hij de inhoud van de gifspuit over zich heen heeft gehad.

Volgens mij is de speekselvloed ook een teken dat speekselklieren geprikkeld worden door inhalatie van gif.

Rader

Thijs

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2004, 10:20:04
als ambu-personeel zou ik ook beschermende maatregelen nemen. Ter plaatse: mondkapje, handschoenen.
Ziekenwagen na inzet reinigen en andere kleding aantrekken.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2004, 10:37:55
Koelen met water en zo gif van de huid spoelen is een optie. Maar gevaar voor afkoeling en het risico dat patient in een plas met gifwater komt te liggen zijn aanwezig.

De vraag is of het gif via inhalatie of via de huid zijn werk gedaan heeft? Ik kies voor inhalatie en zou niet kiezen voor afspoelen tenzij uit de ongevalssituatie zou blijken dat hij de inhoud van de gifspuit over zich heen heeft gehad.

Volgens mij is de speekselvloed ook een teken dat speekselklieren geprikkeld worden door inhalatie van gif.

Rader
Juist omdat de patient op sandalen aan het sproeien is geweest kan opname via de huid juist voorkomen..
Ik ben met je eens dat er ook inhalatie is geweest. maar gezien de omgevingsvariabelen, schat ik zelf ook oververhitting in.. Dus een combinatie van factoren die aanleiding geven tot het incident. Op dit moment heb je te weinig informatie op een of ander uit te sluiten..
Dus ik houd vooralsnog met alle factoren rekening..

Ik ben het met je eens dat je met koelen rekening houden dat je je slachtoffer niet onderkoeld.. Dus niet langdurig koelen, maar wel zorgen dat de temperatuur weer naar normaal komt..

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2004, 10:38:30
Nee, helaas krijgen wij gezamenlijk als basiseenheid nog geen les. Maar dit is per basiseenheid in de regio verschillend.

Ik weet bijvoorbeeld dat de basiseenheid Gennep (bij Nijmegen) met zijn allen een cursus- lesavond heeft.

Ik heb deze les in het verleden met een groep gedaan. Ik probeer nu deze les ook gezamenlijk te regelen binnen onze basiseenheid....

Dus ik zou TP zeker met de reanimatie starten... Maar ik denk dat elke politieagent dit zou doen.

Ik snap het even niet. ???
In de eerste zin geef je aan dat je geen les krijgt.
In de laatste zin zeg je dat je gaat reanimeren.

Hoe kan je reanimeren als je geen les hebt gehad? ??? Hoe weet je dan wat je moet doen?  ???
 Hoe weet je dat je het goed doet?  ???
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2004, 10:54:26
Als we bang zijn voor inademing kan de giftige stof is het dan veilig om te beamdemen?  Loop je zelf net het risico dat je ook de giftige stof binnen krijgt? Kan er ook nog sprake zijn van een combi van de hitte en slechte luchttoevoer waardoor het slachtoffer languit gaat? Ik denk dat ik de spuit an de kant leg, mijn verwachting is dat het geen zwaar gif is omdat het als particulier wordt gespoten, verder in slachtoffer op een plek neerleggen waar voldoende zuurstof in del ucht zit en een ambuziekenwagen laten aanrukken.

9910001
9910001

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2004, 11:30:32
Je wilt alle particulieren die een beetje professioneel gif van een boer gehad hebben niet op de koffie hebben.
Dus van 'onschuldig' gif zou ik niet zomaar uitgaan.

Bij beademen moet je altijd het hoofd afwenden en dat is in deze gevallen extra verstandig.

Rader.

K.N.R.Mark.

• Forum gebruiker
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2004, 12:40:02
Ik zou de man in de schaduw leggen en stabiel. 112 laten bellen. Regelmatig de ademhaling controleren.
Ik denk dat het een combinatie is van warmte en het gif.
Over de stof kan ik niks zeggen pesticiden zijn meestal verzamelingen van verschillende gevaarlijke stoffen.

Bij wegvallen ademhaling, niet beademen. Ik werk bij een groot chemisch bedrijf en wij leren dit ook bij BHV. Je kan jezelf vergiftigen door te beademen. Daarom wachten op ambulance.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2004, 13:05:27
Ik ben het wel met Mark eens en ik denk dat ik als ehbo-er in eerste instantie ook niet zou gaan beademen. Juist omdat er inderdaad via de lucht pesticide ingeademd kan zijn en als leek weet je niet wat er allemaal in kan zitten.
En wat een Cholinesteraseremmerintoxicatie betreft
 ::) ::) dat leren we echt niet op de lesavond bij het Rode Kruis hoor.  :D :)
Vitale functies controleren dus en de patient e.v.t. beschut leggen. Ik zou wel (laten) zoeken naar e.v.t. verpakkingen

Al met al wel een onderwerp om wat te leren voor de ehbo-er.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R