Eigen veiligheid gaat inderdaad altijd voor...
In de praktijk is de kans op besmetting via de ademweg bij mon-op-mondbeademing echter zeer klein! Het risico hiervan wordt vaak overschat, ik kan me herinneren dat er zelfs nog bijna nooit een casus van besmetting via mond-op-mondbeademing in Nederland is geweest!
Bij mijn weten is alleen een cyanide-intoxicatie een 100% contra-indicatie om te gaan beademen. Bij veel andere intoxicaties zal het waarschijnlijk gaan om kleine hoeveelheden, die schade zouden kunnen toebrengen aan de hulpverlener...
In situaties waar géén sprake is geweest van een intoxicatie, is het zelfs nog NOOIT voorgekomen dat een hulpverlener bv Hepatitis of HIV (AIDS) opliep door het toepassen van mond-op-mondbeademing.
Deze bovenstaande info alleen even om de grootte van het risico aan te geven (is dus zéér klein!)
Maar goed, veiligheid voor alles!
Misschien is het een tussenoplossing, om in geval van een overduidelijke intoxicatie, helemaal geen mond-op-mondbeademing toe te passen, maar alleen hartmassage! Het blijkt dat met de thoraxcompressie namelijk passief vrij veel lucht de longen in wordt verkregen. Sommige deskundigen op reanimatiegebied hebben zelfs voorgesteld om de mond-op-mondbeademing geheel weg te laten in de Basic Life Support! Beter dus om alleen hartmassage te doen, dan helemaal niets!
Zodra er beademd kan worden met een ballon, heeft dat natuurlijk in alle gevallen de voorkeur, dat is verder geen discussie denk ik!