COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)

Auteur Topic: COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)  (gelezen 89824 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Talen Meppel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
    • Talen Carrosseriebouw te Meppel
Reactie #110 Gepost op: 24 juni 2012, 16:21:36
Hallo,

Al eerste wil ik jullie bedanken voor de reacties.
Ik zal proberen enkele vragen te beantwoorden:
- de oplevering is gepland voor het derde kwartaal dit jaar. Waneer ze de eerste uitruk hebben is mij niet bekend

De MCU schuift inderdaad naar 2 kanten uit.

In tegenstelling tot de auto van Amsterdam, die volgens bestekeis 11 meter lang mag zijn volgens mij, zijn de VC en de MCU van de VRR ca 9 meter lang ( Bumper tot bumper ).


Hier onder nog een afbeelding van de MCU



Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #111 Gepost op: 27 juni 2012, 14:43:44
Nogmaals: geweldig ontwerp! Bedankt voor de toelichting; zo is ook duidelijk geworden dat er meer dan genoeg ruimte in de COH/MCU is!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #112 Gepost op: 27 juni 2012, 15:05:55
Prachtige units waarin veel mogelijk is.

Wat mij wel verbaast dat iedere regio weer aan het pionieren is om hun eigen product te maken. Waarom zetten we landelijk niet een club mensen uit de praktijk bij elkaar en maken we 1 ontwerp voor een VC-1? Waarom doen we niet 1 aanbesteding? Of beter geen aanbesteding maar gewoon een goed offertetraject maar helaas kan dat niet met de Europese regelgeving.

Er is mijn inziens winst te halen bij 1 traject en een gelijke indeling en werkwijze. Buiten de prijs kun je ook gebruik maken van elkaars kennis. Daarnaast kun je elkaar aanvullen bij grote (langdurige) calamiteiten.

Gemiste kans?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #113 Gepost op: 27 juni 2012, 19:12:37
Dat is ook geprobeerd Alexander. De MCU zoals die nu voor Amsterdam gebouwd wordt, is een voortvloeisel daaruit.
Al jaren in de NVBR (o.a. LNMV) samen met de LFR bezig om regio's te werven om mee te doen. Aanvankelijk waren er ook meerdere regio's, maar zijn ze afgehaakt vanwege de crisis en bezuinigingen.

Echter is het traject wel doorgezet en is er een landelijk bestek met functionele eisen opgeleverd door de NVBR (input vanuit het veld) en de LFR. Op basis daarvan is er een Europese aanbesteding geweest en nu wordt er dus 1 voor Amsterdam-Amstelland gebouwd. Uiteraard zou je dit ook als landelijke pilot kunnen beschouwen, zodat andere regio's in de toekomst het standaardbestek zo zouden kunnen gebruiken, of voor een vervolg landelijke aanbesteding om alsnog een standaard MCU te ontwikkelen

Dat er dan toch regio's zijn die nationale of interregionale samenwerking in dit geval niet interessant vinden, is een andere discussie. Dit gebeurt namelijk op tal van onderwerpen en kent vele verschillende oorzaken, zoals slechte interne communicatie (regionale afgevaardigden brengen de boodschap intern niet verder waardoor dit soort trajecten niet bekend zijn), eigenwijze hogere managers die denken beter te weten wat nodig is of de intentie om dingen sneller te willen organiseren dan interregionale of nationale samenwerking kan.


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #115 Gepost op: 10 augustus 2012, 15:47:14
Nieuwe VC-ruimtes en Copi-unit
Gepubliceerd op 10 aug 2012 door veiligheidsregiorr

Binnenkort wordt de eerste nieuwe gezamenlijke verbindingscommando unit afgeleverd voor onze regio.
Er zullen dit jaar nog een tweede verbindingsunit en een CoPI unit volgen. Deze units gaan de huidige 17 jaar oude voertuigen
van brandweer, politie, GHOR en DHMR vervangen. Naast de leeftijd van de units waren ze ook te klein geworden om alle
CoPI leden goed te kunnen ondersteunen. Zowel de ruimte is te klein als ook de techniek heeft de laatste 15 jaar niet stilgestaan.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #116 Gepost op: 13 augustus 2012, 14:03:22
Wat mij opvalt is de vergaderopstelling van zowel VRR als VRA-A. Als je overlegt met elkaar is het prettig als je elkaar goed kunt aankijken. De OvD's zijn degenen die het meest die aan het woord zijn; zij brengen immers het beeld, de knelpunten en oplossingen in. In de nieuwe van A-A kan dat nog redelijk met elkaar, in die van de VRR moeten ze continu naar links, rechts of zelfs naar achteren draaien met hun hoofd.

In beide regio's zitten de IM en de geo-plotter helemaal buiten 'de kring'. Presenteren van het startbeeld bij aanvang van het overleg, inbrengen van nieuwe informatie uit andere teams ('breaking news') of andere informatiebronnen, het stellen van verhelderingsvragen e.d. verloopt dan allemaal vanaf de werkplek dus zonder oogcontact.
Dat lijkt mij niet echt prettig communiceren.

Staan de stoelen-met-klaptafeltjes overigens los? Hoe snel kan na aankomst e.e.a. opgebouwd zijn? Want hoe langer het opbouwen/inrichten duurt, hoe sneller het voertuig ter plaatse moet zijn om de normtijd van 30 minuten te kunnen halen...


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #117 Gepost op: 13 augustus 2012, 18:14:52
In AA is de IM vooral het maatje van de leider copi. Tijdens het overleg is hij veelmte druk met LCMS vullen om actief mee te doen. Als er nieuwe ontwikkelingen van buiten de aanwezige disciplines of groepen zijn, wordt dat in de praktijk vooral gedaan via IM naar de leider copi buiten de vergadering.

In die zin is het een bijzondere notulist tijdens het copi. Buiten de overleggen van het copi heeft ie wel een actievere rol. Dus dat is buiten de kring zit is prima.

De MCU van AA wordt zo gebouwd dat ie binnen 5 minuten na aankomst volledig operationeel is.
Alles heeft een vaste opstelling. Het enige wat moet worden geregeld is het uitschuiven alle alle wanden en de stroomvoorziening starten (zelfvoorzienend) en klaar is de MCU


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #118 Gepost op: 13 augustus 2012, 18:48:33
Complimenten voor de projectteams en de bouwers! Worden prachtige voertuigen en je zal altijd moeten kijken in de praktijk of er nog verbeterpunten zijn.

Dit kun je alleen maar doen door ze te gaan gebruiken.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


V. Arends

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #119 Gepost op: 30 augustus 2012, 12:27:21
Beste allemaal,

De VC en MCU van Rijnmond moet binnen 10  minuten operationeel zijn. De stoelen staan inderdaad los.

De gehele ICT staat eigenlijk continue aan, dus het is alleen het opstellen en uitschuiven van het voertuig wat in die 10 minuten moet gebeuren.


Projectleider VC/MCU Rotterdam Rijnmond