Algemeen topic brandstichtingen omgeving Veendam en Groningen - 2009/2010/2011

Auteur Topic: Algemeen topic brandstichtingen omgeving Veendam en Groningen - 2009/2010/2011  (gelezen 25617 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Dit is natuurlijk de kick voor de pyromaan. Iedereen wéét dat er weer brand gesticht gaat worden, maar niemand kan hem pakken...

Een vrij onorthodoxe maatregel, maar wat nou als een aantal mensen in verschillende straten vanuit hun huis iedereen op de foto zetten die voorbij gelopen komt? Privacytechnisch niet heel lief, maar ik denk niet dat het de Veendamse bevolking op dit moment iets kan schelen dat hun privacy even wat minder is...

Op het moment dat er dan brand uitbreekt kan de politie alle gemaakte foto's in een nabijgelegen straat opvragen en kijken of er iets herkenbaars te zien is. Andere optie is idd het instellen van een 'burgerwacht'. Op het moment dat er brand uitbreekt gaan mensen vanaf verschillende locaties naar de brand toe en kijken ze of ze een verdacht iemand zien (hij schijnt dus een raar loopje te hebben)...

Het risico met deze brandstichtingen is wel dat je 'copycat-gedrag' krijgt...die auto's en andere kleinere branden zouden best door een andere brandstichter veroorzaakt kunnen zijn... ::)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


sylvester1986

  • Gast
Ja dat vroeg ik mij ook af, is het wel 1 en dezelfde persoon?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Ja dat vroeg ik mij ook af, is het wel 1 en dezelfde persoon?

Opvallend is dat bijna alle branden in het noordelijke deel van Veendam waren. Daarbij het gegeven dat de pyromaan vermoedelijk lopend is geeft een grote kans dat hij zich in de buurt van het centrum moet begeven...

Alleen de meest recente autobrand en de brand onder de carport zijn in het 'zuidelijke' deel van Veendam geweest...

Kan de politie bij een volgende brand niet meteen een SMS-alert versturen? Misschien merkt een buurman dan wel dat de pyromaan thuiskomt met donkere kleding aan en een zaklamp in zijn handen ::)

Maar wat dan weer vreemd is; bij de brand bij de optiek zijn er twee verdachte personen gezien...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Ja dat vroeg ik mij ook af, is het wel 1 en dezelfde persoon?

Je weet het niet... Misschien is het dezelfde, misschien ook niet... Als je weet dat er een brandweerman is omgekomen, dan ga je toch niet zoveel risico nemen lijkt mij. Of je moet wel heel erg ziek in je hoofd zijn en dat is die persoon zeker! Ik hoop dat het blijft bij auto's, coniferen en winkelpanden. Het moet niet erger worden, dat er straks doden of gewonden onder burgers vallen.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Het gevaar met dit soort taferelen (als het daadwerkelijk een pyromaan betreft) is het ontstaan van zogenaamde copy-cats. Dus het is op dit moment niet vast te stellen of het 1 en dezelfde persoon/personen betreft.
Persoonlijk denk ik dat er 1 pyromaan/pyromaan-duo actief is. Maar gezien de snelheid waarin branden ontstaan (elke avond) wordt het zeer gevaarlijk.
Het betreft op dit moment nog geen woonhuizen, maar het gevaar is wel degelijk aanwezig dat er een woonhuis zal worden aangestoken  :-\
Tijd om buurtwachten in te stellen. Ook verslaggevers zullen gecontroleerd moeten worden, kijkend naar de snelheid waarmee zij ter plaatse zijn, kijkend of zij een TE vlotte aanrijtijd hebben. (No offense in de richting van de verslaggevers.) Hetzelfde geldt voor tijdstip van de melding. Wordt een brand midden in de nacht gemeld, waarna de brandweer ter plaatse komt en het blijkt een net lopend vuurtje, dan zou het zomaar kunnen dat de pyromaan zelf belt.

*Denk dat ik teveel profiler/misdaad-series bekijk.*


J005T

  • Gast
Het gevaar met dit soort taferelen (als het daadwerkelijk een pyromaan betreft) is het ontstaan van zogenaamde copy-cats. Dus het is op dit moment niet vast te stellen of het 1 en dezelfde persoon/personen betreft.
(...)

*Denk dat ik teveel profiler/misdaad-series bekijk.*

Misschien kijk ik die series ook teveel, maar ik zou denken dat brandweer en politie bepaalde belangrijke details van de brandstichtingen geheim houden, zodat een copycat die nooit kan nabootsen en dus meteen duidelijk is dat het een naäper is.. toch? (tenzij de copycat zelf bij politie of brandweer zit natuurlijk).


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Misschien kijk ik die series ook teveel, maar ik zou denken dat brandweer en politie bepaalde belangrijke details van de brandstichtingen geheim houden, zodat een copycat die nooit kan nabootsen en dus meteen duidelijk is dat het een naäper is.. toch? (tenzij de copycat zelf bij politie of brandweer zit natuurlijk).

Feit blijft dat een copycat ook de hoofddader kan kennen, waardoor er eenzelfde soort  incident kan worden gecreëerd. Ben blij dat ze nu een noodverordening hebben, voor alle personen in Veendam. Vooral voor de brandweermannen/vrouwen van Veendam, die een zeer zware maand kennen.

Ik hoop echt dat de dader(s) zeer snel gepakt worden. Zou er zelf nog wel naar op zoek willen.


Gast48368

  • Gast
Zaterdag (vandaag dus !) om 21:00 uur op Ned 2 bij rondom 10 een item over Veendam,

bron:www.112groningen.nl, welke ook aanwezig zullen zijn bij deze uitzending.


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Citaat
Ook verslaggevers zullen gecontroleerd moeten worden, kijkend naar de snelheid waarmee zij ter plaatse zijn

We zullen dat vannacht wel mee maken denk ik. Zelf rij ik aan het eind van de avond, begin van de nacht, door Veendam heen.
Alles staat gereed in de auto, na een eventuele melding zal ik snel ter plaatse zijn. Zal ook niet de enige zijn, andere teams zitten in hotels,
maar die moeten eerst nog naar de auto toe. En vanavond/vannacht gaat het mij niet om de beelden van een brand. Maar als er een brand komt,
en de politie ziet kans om een dader op te pakken, dan wil ik daar de beelden van.
Dus ik ben benieuwd hoe vaak ik staande gehouden ga worden, ik hoop vaak, want dan lijkt er nu tenminste een goede waakzaamheid te zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
We zullen dat vannacht wel mee maken denk ik. Zelf rij ik aan het eind van de avond, begin van de nacht, door Veendam heen.
Alles staat gereed in de auto, na een eventuele melding zal ik snel ter plaatse zijn. Zal ook niet de enige zijn, andere teams zitten in hotels,
maar die moeten eerst nog naar de auto toe. En vanavond/vannacht gaat het mij niet om de beelden van een brand. Maar als er een brand komt,
en de politie ziet kans om een dader op te pakken, dan wil ik daar de beelden van.
Dus ik ben benieuwd hoe vaak ik staande gehouden ga worden, ik hoop vaak, want dan lijkt er nu tenminste een goede waakzaamheid te zijn.



Als ze bezig zijn om nieuwsteams te controleren dan zijn ze niet bezig met andere personen.... ::) Een politie patrouille kan maar één ding tegelijkertijd doen.. ::)