Bijna ondergang Franto - Westerschelde 25-7-2006

Auteur Topic: Bijna ondergang Franto - Westerschelde 25-7-2006  (gelezen 3259 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 24 april 2009, 18:35:38
Niet echt radioverkeer tussen hulpdiensten maar vond het toch dermate bijzonder deze radarbeelden op youtube aan te treffen dat ik het even moest vermelden. http://www.youtube.com/watch?v=F7eeeNVZNNw.

Lees ook dit even http://www.scheepvaartkrant.nl/nieuws_detail.asp?id=10697

Kees  8)




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 24 april 2009, 19:01:10
Niet echt radioverkeer tussen hulpdiensten maar vond het toch dermate bijzonder deze radarbeelden op youtube aan te treffen dat ik het even moest vermelden. http://www.youtube.com/watch?v=F7eeeNVZNNw.

Lees ook dit even http://www.scheepvaartkrant.nl/nieuws_detail.asp?id=10697

Kees  8)

Kippenvel krijg ik er van. Wat moet je? De doorvaart is druk, smal en je ziet de hekgolf van het zeeschip zelfs op de radar. En als ze het rustig wil krijgen moet de operator niet zeggen dat ze "er notitie van gaat maken", maar toezeggen dat ze de politie verwittigt.

"de motor is stil gevallen, ik weet niet of het aan het water ligt.." 8) "Heeft u uwen ankers al gesmeten?" "Tja, het steekt hier 30 meter, hè..."  :o

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 24 april 2009, 22:03:33
http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid10932-onderzoek-internetfilmpje-franto-.html

ROTTERDAM, 17 april 2009 07:30

Onderzoek internetfilmpje Franto

Koninklijke Schuttevaer gaat staatssecretaris Tineke Huizinga van verkeer en Waterstaat vragen na te gaan hoe de video van de bijna-ondergang van de spits Franto in 2006 op de Westerschelde op het internet is gekomen.

Op de video zijn radarbeelden te zien en marifoonverkeer te horen tussen David Twigt en Sunniva Fluitsma van de Franto, andere binnenvaartschippers en Post Terneuzen.

‘Deze beelden hadden nooit vrijgegeven mogen worden', stelt Schuttevaer-directeur Kees de Vries. ‘Alle gegevens die de binnenvaart aanreikt, vallen onder het privacyreglement. Daarom gaan wij vragen wat de staatssecretaris hieraan gaat doen. En als ze zelf geen strafrechtelijk onderzoek laat doen, dan gaan wij aangifte doen bij het Openbaar Ministerie. Het gaat ons er niet zo zeer om wie het filmpje op internet heeft gezet, maar wel wie het filmpje heeft vrijgegeven.'

Veel schade
De Franto is op de video met 280 ton tarwe onderweg van Presles et Boves naar de Meneba in Rotterdam toen het zeeschip Monte Olivia een ander zeeschip opliep en te weinig rekening hield met de golfslag die het veroorzaakte.  ‘Wij keken achterom en zagen het zeeschip op ons afkomen', vertelt Fluitsma. ‘David vroeg nog over de marifoon waar de loods mee bezig was, maar daar kregen we geen antwoord op. Daarop vroeg hij de loods van de Monte Olivia opzij te kijken, zodat hij met eigen ogen kon zien wat er met ons gebeurde. Ook daar kregen we geen reactie op. We zaten dicht langs de groene tonnenlijn en konden niet uitwijken. Het was afwachten wat er ging gebeuren. Normaal leg je het schip even recht op de golven, maar dat kon dus niet.'

Uiteindelijk viel de Franto stil. David liet het anker vallen, een collega van het ms Elly nam de Franto langszij en bracht de spits naar Terneuzen. De Franto liep voor 16.800 euro aan schade op.

Twigt en Fluitsma zijn blij met het adequate optreden van de collegaschippers en de politie. ‘Behalve veertig liter zout water in de motor die door de ontluchting was binnengekomen, een natte lading en een hoop gedoe viel het nog mee. De politie valt niets te verwijten. Die waren zeer ontdaan en zijn de Monte Olivia achterna gegaan. Toen zij echter in Antwerpen kwamen was de loods al gevlogen, en Nederlandse politie heeft weinig bevoegdheid in België. Zij wilden zelf overgaan tot vervolging wegens het plegen van een misdrijf, maar zijn natuurlijk ook afhankelijk van hun superieuren.'

Geen excuses
David Twigt en Sunniva Fluitsma plaatsten de video zelf op internet. Ze kregen de video toen ze bij een vooroverleg waren op post Terneuzen waar de advocaten van de verschillende partijen en de verzekeringen dit konden bekijken. De beelden waren door justitie in bewaring gesteld en mochten niet worden gewist. ‘Niemand heeft ons gezegd dat we het niet mochten gebruiken of iets dergelijks', vertelt Fluitsma. ‘Wij lieten het onlangs aan iemand zien en die vond het nogal schokkend. Vandaar dachten we, misschien is het handig dit eens te plaatsen in het kader van steeds maar weer vergroting van de diepgang op de Westerschelde. Schriftelijke tekst komt toch nooit zo goed over als wanneer je het meemaakt.

‘We realiseren ons dat de video voor post Terneuzen niet echt fijn moet zijn. Aan de andere kant, het is ook gewoon zoals het was en niemand heeft ooit bijvoorbeeld zijn excuses aangeboden voor wat er is gebeurd. Wij hebben er nooit meer iets van gehoord.' (EvH)