Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 178622 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #150 Gepost op: 24 november 2010, 11:59:29
Sluit mooi aan op deze discussie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,29234.0.html
Waarin hetgeen hier door de VVD wordt aangehaald ook naar voren is gekomen.

Ik zou het nog steeds een mooie oplossing vinden als je nationaal de basis vaststelt voor politiezorg en dat iedere gemeente daarbovenop kan investeren in z'n 'eigen' wijkteam(s). Dat komt dus bovenop de basisvoorziening.

Dan is de regie in één hand en wordt de versnippering van lokale handhavingsorganisaties teruggedrongen. Maar kunnen gemeenten wel investeren in extra handhaving voor het eigen gebied.


Overigens voor de zuiverheid van de discussie: BOA's zijn er in vele soorten en maten en die worden volgens mij niet allemaal bedoeld in dit topic. Ik denk dat we beter over lokale of gemeentelijke toezichthouders en handhavers kunnen spreken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #151 Gepost op: 25 november 2010, 10:04:56
De groeispurt van de lokale toezichthouders van de afgelopen jaren is overduidelijk een reactie op een 'gat' dat de politie heeft laten vallen.

Mooi voorbeeldje: ik ben al ruim 10 jaar betrokken bij het beheer en toezicht van een openbaar strandbad in een plattelandsgemeente. Toen ik daar begon was er een dorpsagent die op de fiets minstens 1x per week langskwam en vaak ook nog even een bakje koffie deed. We bespraken dan het gedumpte grofvuil, de graffiti op de garagedeur en de hangjeugd die er 's avonds fikkie stookte. Het jaar daarop kwamen er 2 agenten met de fiets die samen een gebied moesten doen dat 4x het gebied van die dorpsagent was, ze kwamen nu ook nog maar eens in de 2 weken langs en geen tijd voor koffie. Het jaar daarop kwamen ze met 2 personen met de auto, want het gebied was groter geworden. Nu nog maar eens in de maand bespreking of zelfs alleen als er aangifte moest worden gedaan. Ze kwamen in ieder geval nog wel langs voor aangiftes, het jaar daarop niet meer: kom maar naar het bureau. Het jaar daarop kwam er vaak nog maar 1 agent met de auto, hooguit 1x per maand en geen tijd voor echt overleg. Dat was het laatste jaar dat ik nog een agent real-life heb gesproken, sinds die tijd rijden ze alleen nog maar langs op de hoofdweg met de auto met de ramen gesloten en zijn niet meer aanspreekbaar. Maar goed, het jaar daarop nam de overlast toe: meer graffiti, meer rotzooi, vernielingen, quads en motoren op het strand etc. Wij netjes alles melden bij de politie, maar geen enkele actie: 's avonds controleren was niet mogelijk in 'het schema' en voor aangiftes moesten we maar naar het bureau komen tijdens openingstijden. Dat gaat dus niet tijdens een mooie zomer en een strandbad dat vol badgasten ligt van 8-20 uur. De gemeente (in wiens opdracht wij werken) werd er in betrokken, ook al omdat de overlast zich van het strandbad ook het dorp in verplaatste: het strandbad werd een verzamelplek van waaruit soms een spoor van vernieling door het dorp werd getrokken. En de politie deed niks, ja een keer per dag door het dorp rijden in een dichte auto. Het jaar daarop was een dieptepunt: ingebroken in de post, boot weg, bedreiging van badgasten en personeel gewoon op klaarlichte dag, vechtparijen bij de trailerhelling etc. En de politie reed een rondje door het dorp met een dichte auto, en oh ja: haalde zich de woede op de hals van inwoners en bestuurders van het dorp door wél een kind te bekeuren dat op de stoep fietste. Inwoners van het dorp klagen steen en been: er is regelmatig (avond, weekend) maar 1 auto met 1 agent beschikbaar voor een grote, maar dunbevolkte regio (hemelsbreed 50kmx25km). Op het strandbad kunnen we ’s zomers de assistentie van de politie inmiddels wel vergeten. Bij een vechtpartij bij de trailerhelling kan ik beter de KLPD waterpolitie bellen en een melding doen dat het speedboten betreft, dan heb ik nog kans dat er een snelle RIB komt!? Want bellen voor een auto is kansloos, als hij al komt doet hij er langer over dan de waterpoltie…. De gemeente heeft nu dus voor enkele uren per week een toezichthouder aangesteld, die bij ons op de koffie komt, de graffiti bekijkt en de hanggroepen bespreekt met ons. Net de dorpsagent van 10 jaar terug.

Als ik als ‘gewone burger’ zo’n analyse kan maken, waarom kan de politie dat dan zelf niet? De bestuurders van zo’n plattelandsgemeente hebben de politie als wetshandhaver letterlijk afgeschreven: wat we voor deze gemeente nodig hebben, kan of wil de politie ons niet leveren, dus regelen we het zelf. Iets met vraag en aanbod… Als Opstelten niet wil dat lokale toezichthouders deze rol krijgen zal hij toch echt een alternatief moeten aanbieden om aan de vraag te voldoen?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #152 Gepost op: 25 november 2010, 11:04:10
Als ik als ‘gewone burger’ zo’n analyse kan maken, waarom kan de politie dat dan zelf niet?

De politie kan die analyse best maken, maar is aan handen en voeten gebonden. Volgens mij moet je aankloppen bij de bestuurders die over de politie gaan. En dan vooral over het geld.

Daarom vind ik ook dat het lokaal bestuur meer invloed moet krijgen op de politiezorg in hun gebied. Bijvoorbeeld door zelf extra te kunnen investeren in het wijkteam. Immers: wie betaalt bepaalt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #153 Gepost op: 25 november 2010, 15:25:36
De politie kan die analyse best maken, maar is aan handen en voeten gebonden. Volgens mij moet je aankloppen bij de bestuurders die over de politie gaan. En dan vooral over het geld.

Daarom vind ik ook dat het lokaal bestuur meer invloed moet krijgen op de politiezorg in hun gebied. Bijvoorbeeld door zelf extra te kunnen investeren in het wijkteam. Immers: wie betaalt bepaalt.

Geld en bestuurders spelen zeker een rol, maar vind het te makkelijk om het helemaal daar op te gooien. Het zit ook in de politie-organisatie zelf: die dorpsagent van 10 jaar terug fietste daarheen waar hij heen wilde fietsen en waar hij vond dat hij nodig was. Dat hij dat nu niet meer mag, ligt niet aan bestuurders of geld, maar aan hoe het werk georganiseerd is.

Wat Opstelten dan wel weer goed doet: afschaffen van de vele rapportages etc. Laat de beoordeling aan de professionals, de man op straat dus. Waarom moet een manager een gedetailleerd verslag hebben? Als hij wil weten hoe het precies zit, moet hij gewoon mee de straat op. Waarom werkt het wel met de lokale toezichthouders? Kleine teams die gewoon de straat op gaan en in onderling overleg kijken waar hun inzet noodzakelijk is. En geen manager in een stad verderop die vanachter zijn bureau bepaalt welke route jij vandaag neemt...

In het eerder genoemde plaatsje, heeft de BOA een X aantal uren en brengt die gewoon lekker op straat door. 1x per week een uurtje mondeling overleg met een gemeenteambtenaar en klaar. Geen rapportages, geen papierwerk. Net als die dorpsagent van 10 jaar terug.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #154 Gepost op: 25 november 2010, 16:55:31
Geld en bestuurders spelen zeker een rol, maar vind het te makkelijk om het helemaal daar op te gooien. Het zit ook in de politie-organisatie zelf: die dorpsagent van 10 jaar terug fietste daarheen waar hij heen wilde fietsen en waar hij vond dat hij nodig was. Dat hij dat nu niet meer mag, ligt niet aan bestuurders of geld, maar aan hoe het werk georganiseerd is.

Uiteraard spelen er ook organisatorische zaken. Maar waarom wordt het zo georganiseerd? Waarom sluiten politiebureau's, worden openingstijden korter, worden lokale teams samengevoegd, krijgt de wijkagent een groter werkgebied?

Omdat het allemaal efficiënter moet en dus minder geld moet kosten. En die druk op de kosten komt vooral vanuit de bestuurders, dus is volgens mij het klokje rond. Efficiënt werken is op zich een goed streven, maar of de politiezorg daarmee ook effectiever wordt kun je bediscussieren.

De kunst is om de randvoorwaarden goed te regelen, zodat de professional kan doen waar die goed in is. Zonder gehinderd te worden door administratieve, logitieke en organisatorische processen. Precies zoals in het voorbeeld dat jij schetst van die lokale BOA. Als dat met een BOA kan, waarom zou het dan niet met een agent kunnen?

Mijn ervaring is dat de wil er bij de politie wel is, maar ik vraag me af of de mogelijkheden er wel zijn. Politiemensen zien zelf ook die lokale binding vervagen. Als je van de oudgedienden de verhalen hoort over vroeger, toen de wijkagent iedereen kende en door iedereen gekend werd, wordt daar ook met weemoed naar teruggekeken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8389784/___Wapenstok_voor_tramcontroleurs___.html?sn=binnenland,buitenland

do 02 dec 2010, 17:24 | 0 reacties | lees voor
'Wapenstok voor tramcontroleurs'
DEN HAAG -  De Haagse PVV-fractie wil dat controleurs van het plaatselijk vervoerbedrijf HTM een wapenstok dragen tijdens hun dienst.

Daarmee zouden ze agressieve passagiers goed in bedwang kunnen houden. De partij heeft daarom een voorstel daartoe ingediend bij de gemeenteraad, weet Omroep West.

Raadslid Arnoud van Doorn vindt een wapenstok van levensbelang voor de veiligheid van de controleurs. Hij zou zelfs de uitrusting voor de HTM-medewerkers uit eigen zak willen betalen. Die krijgen steeds vaker te maken met onder meer zwartrijders die agressief worden als ze tram of bus worden uitgezet.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8389784/___Wapenstok_voor_tramcontroleurs___.html?sn=binnenland,buitenland

do 02 dec 2010, 17:24 | 0 reacties | lees voor
'Wapenstok voor tramcontroleurs'
DEN HAAG -  De Haagse PVV-fractie wil dat controleurs van het plaatselijk vervoerbedrijf HTM een wapenstok dragen tijdens hun dienst.

Daarmee zouden ze agressieve passagiers goed in bedwang kunnen houden. De partij heeft daarom een voorstel daartoe ingediend bij de gemeenteraad, weet Omroep West.

Raadslid Arnoud van Doorn vindt een wapenstok van levensbelang voor de veiligheid van de controleurs. Hij zou zelfs de uitrusting voor de HTM-medewerkers uit eigen zak willen betalen. Die krijgen steeds vaker te maken met onder meer zwartrijders die agressief worden als ze tram of bus worden uitgezet.

Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden voor het laatst gebruik gemaakt van het openbaar vervoer, dus ik weet niet precies hoe het er nu aan toegaat. Ik kan me de controles van de BOA's in dienst bij de RET (Rotterdams OV-bedrijf) nog herinneren, en die hadden geen wapenstok nodig. Als er een controle plaatsvond, waren er minimaal 8 BOA's die de controle uitvoerden. Als iemand moeilijk deed, Hopa met z'n 8-en erop, boeien, en overdragen aan de politie. Een wapenstok vind ik dan ook overbodig omdat je dan een situatie krijgt dat er tikken worden uitgedeeld die niet nodig zijn.

Daarnaast zou een cursus sociale communicatie geen overbodige luxe zijn bij de BOA's van de RET. Nogmaals ik reis al 1,5 jaar niet meer met het OV, dus misschien is het nu veranderd...


Quintus Sertorius

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Een wapenstok is puur een agressie middel en naar mijn mening absoluut niet nodig bij stadswachten, BOA's en soorgelijke organisaties. Ik zie meer in het invoeren van pepperspray maar enkel na een strenge selectie en opleidings procedure. Pepperspray en handboeien aan de koppel werkt ook sterk preventief maar zonder het agressieve karakter van een wapenstok.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Pepperspray in een bus gebruiken betekent dat de bus nog wel eventjes buiten gebruik is. Daarnaast werkt pepperspray meestal niet direct en een wapenstok wel. Pepperspray is absoluut ongeschikt voor zelfverdediging.

Ik zie niet zoveel in een wapenstok. Goede az vaardigheden en communicatieve cursus zou meer helpen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #159 Gepost op: 21 april 2011, 20:04:13
Kabinet wil agenten vervangen door toezichthouders

DEN HAAG - Het kabinet wil agenten vervangen door toezichthouders die een beperkter takenpakket en minder verantwoordelijkheden en bevoegdheden hebben.

De plannen zijn nog in bespreking met de korpschefs en korpsbeheerders en met de politievakbonden, aldus een woordvoerder van minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie donderdag.

De vervanging moet een besparing opleveren van 30 miljoen euro. Om hoeveel agenten het gaat kan de woordvoerder niet zeggen. Berichten dat het gaat om 10.000 agenten noemt hij ''compleet voorbarig''.

GroenLinks noemt de plannen in een reactie ''onacceptabel voor een kabinet dat van veiligheid zo een prioriteit heeft gemaakt''. De SP spreekt van een ongehoord voorstel.

''Er is al een wildgroei aan toezichthouders. We moeten niet echte agenten vervangen door halve. Dan krijgen we alleen maar minder blauw op straat.'' SP en GroenLinks willen volgende week opheldering van Opstelten.

http://www.nu.nl/binnenland/2498381/kabinet-wil-agenten-vervangen-toezichthouders.html