Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 178078 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Oscar link=msg=1180258 date=1372789861
In de brief staat dat "ingehuurde Boa's" alleen over handboeien kunnen beschikken.
Boa's in dienst van bijvoorbeeld gemeentes, Staatsbosbeheer, Sportvisserij Nederland, enz. kunnen nog steeds (net als nu al het geval is) uitgerust worden met handboeien, wapenstok, pepperspray en in sommige gevallen zelfs met het vuurwapen.

Oscar.

Klopt helemaal, alleen als we komen op het gelijkheidsbeginsel dan gaan we nog een staartje krijgen. Dan kan deze opzet van de wetsverandering namelijk helemaal niet. Voornamelijk niet omdat de werken en dus de risico's hetzelfde zijn als de in overheidsdienst zijnde BOA's. Dit belet dus een wetswijziging volgens mij waarin komt te staan dat de bevoegdheden wel hetzelfde zijn met een vergelijkbare in overheidsdienst zijnde BOA maar niet de geweldsmiddelen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Is geen wetswijziging voor nodig, is al jaren zo.

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Citaat van: HIT link=msg=1180288 date=1372795415
Klopt helemaal, alleen als we komen op het gelijkheidsbeginsel dan gaan we nog een staartje krijgen. Dan kan deze opzet van de wetsverandering namelijk helemaal niet. Voornamelijk niet omdat de werken en dus de risico's hetzelfde zijn als de in overheidsdienst zijnde BOA's. Dit belet dus een wetswijziging volgens mij waarin komt te staan dat de bevoegdheden wel hetzelfde zijn met een vergelijkbare in overheidsdienst zijnde BOA maar niet de geweldsmiddelen.

Dit raakt ook de werkgeversverantwoordelijkheid, afweging is simpel; Zijn de risico's voor inhuur BOA's realistisch in te perken - anders en beperkter inzetten - dan geen probleem, zo nee.....niet inhuren!
Heeft trouwens niets met gelijkheidsbeginsel te maken dat gaat immers over dezelfde behandeling voor eenieder in exact dezelfde situatie. Geen 2 situaties zijn exact hetzelfde, vraag maar aan de rechter.

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Ik ben van zelf mening dat de Boa's moeten gaan vallen onder een organisatie in verschillende afdelingen (bijvoorbeeld afdeling BOA OV).
Je werkt dan toe naar 1 centrale organisatie en uniformering. De BOA OV krijgt dan een centraal uniform en de BOA Flora en Fauna een centraal uniform.
Verdere bevoegdheden voor BOA`s lijkt me niet aan de orde geweldsmonopolie laten bij de overheid.

Douaniers zijn ook BOA`s hun zou ik omscholen tot algemeen opsporingsambtenaar en meer bevoegdheden geven. Douane houd natuurlijk ook mensen staande (controleren op rode diesel bijvoorbeeld en werken ook vaak mee aan grote controle`s) zo iemand zou er dan tussen uit kunnen knijpen en de douane beschikt niet over blauw blauw (voorbeeld aan Belgie daar hebben ze wel blauw blauw). Ook in het kader van maar blauw op straat lijkt me dit geen verkeerd idee. Wat is jullie mening hierover?
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Citaat van: MisterQ link=msg=1180731 date=1372931772
Ik ben van zelf mening dat de Boa's moeten gaan vallen onder een organisatie in verschillende afdelingen (bijvoorbeeld afdeling BOA OV).
Je werkt dan toe naar 1 centrale organisatie en uniformering. De BOA OV krijgt dan een centraal uniform en de BOA Flora en Fauna een centraal uniform.
Verdere bevoegdheden voor BOA`s lijkt me niet aan de orde geweldsmonopolie laten bij de overheid.

Douaniers zijn ook BOA`s hun zou ik omscholen tot algemeen opsporingsambtenaar en meer bevoegdheden geven. Douane houd natuurlijk ook mensen staande (controleren op rode diesel bijvoorbeeld en werken ook vaak mee aan grote controle`s) zo iemand zou er dan tussen uit kunnen knijpen en de douane beschikt niet over blauw blauw (voorbeeld aan Belgie daar hebben ze wel blauw blauw). Ook in het kader van maar blauw op straat lijkt me dit geen verkeerd idee. Wat is jullie mening hierover?

Daarbij zou je kunnen zeggen de bewaking van luchthavens op een gegeven moment volledig overdragen aan de Douane zodat de KMAR nog meer op straat te zien zou zijn. Dan krijg je het zelfde beeld als de gendarmerie in Frankrijk die heel veel op straat te zien is.

DKAG

• Forum gebruiker
Citaat van: MisterQ link=msg=1180733 date=1372932088
Daarbij zou je kunnen zeggen de bewaking van luchthavens op een gegeven moment volledig overdragen aan de Douane zodat de KMAR nog meer op straat te zien zou zijn. Dan krijg je het zelfde beeld als de gendarmerie in Frankrijk die heel veel op straat te zien is.

Je bedoelt de Douane en Kmar fuseren tot een grens bewakingskorps? Zoals jaren geleden ook heeft plaatsgevonden in de US? Dit idee is al een aantal jaren geleden gelanceerd in Nederland. Moeilijk, maar een hele interessante gedachte.

Vwb het hele BOA gebeuren:

De VNG heeft toch haar zin gekregen, de Gemeentepolitie nieuwe stijl is onderweg !!

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Citaat van: MisterQ link=msg=1180733 date=1372932088

En waarom zou je dat willen? Kmar op straat

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Citaat van: AureliusM link=msg=1180838 date=1372958576
En waarom zou je dat willen? Kmar op straat
Meer blauw op straat. Dat leeft heel erg onder de burgers. Aangezien er voorlopig geen vacatures komen.

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Citaat van: DKAG link=msg=1180812 date=1372952621
Je bedoelt de Douane en Kmar fuseren tot een grens bewakingskorps? Zoals jaren geleden ook heeft plaatsgevonden in de US? Dit idee is al een aantal jaren geleden gelanceerd in Nederland. Moeilijk, maar een hele interessante gedachte.

Vwb het hele BOA gebeuren:

De VNG heeft toch haar zin gekregen, de Gemeentepolitie nieuwe stijl is onderweg !!
Precies alleen de KMAR blijft wel intact. Misschien zelf overwegen net als in Belgie de politie en KMAR te fuseren. De Rijkswacht is toen ook opgegaan in de federale politie wat daar een ruim begrip is.

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Citaat van: MisterQ link=msg=1180731 date=1372931772

1 centrale organisatie is niet per se beter. Verdere bevoegdheden voor BOA's moet altijd tegen de achtergrond gehouden worden van een landelijk goed gekaderde taakstelling. Daar moet en gaat nog aan gewerkt worden. Het geweldsmonopolie ligt bij de overheid en hoort daar ook te blijven. Overheids BOA's - het gros- moet dus gewoon, indien noodzaak aangetoond, over geweldsbevoegdheid kunnen beschikken. Voor inhuur mensen geldt een -terechte- sterke beperking hierop. Sterker nog een hele hoop beschikt allang over geweldsbevoegdheid. Inherent aan het uitvoeren van -afgekaderde- politietaak. Die hele discussie wordt nu opeens gevoerd omdat een aantal slapende hoge omes zijn wakker gerammeld door de komst van de NP.

Wat betreft de KMAR en Douane. Indertijd bij m'n blauwe maandag bij de Douane heb ik me vaker verbaasd hoe strikt de belastingdienst vasthoud aan het feit dat de Douane een controle dienst is en geen opsporingsdienst. Heb de hele discussie over bewapening ook nog meegekregen. Mooie theoretische praat van achter het bureau. Beetje hetzelfde als met de BOA's Openbare Ruimte nu. In Duitsland rijdt de Douane met dezelfde striping en blauw blauw als politie. Volgens mij volledig terecht zeker als een 'wegrenner' staande wil houden. Denk niet dat het bijster veel meer oplevert als je 1 grensbewakingsdient maakt. Nauwe samenwerking is een must, gebeurd ook steeds beter. Maar in de EU van vandaag de dag hebben beide diensten toch een heel andere rol.
Kunt natuurlijk ook de Douane militairiseren en een politietaak geven zoals de Guardia di Finanza in Italië. Maar ja of dat zoveel beter is....