Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 179167 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Citaat van: NS1607 link=msg=1451701 date=1476104622
Juist wel, zie onderstaande reactie van DKAG.
Dat zegt genoeg.

Precies daarom vind ik dat we terug moeten naar een systeem waarin de politie en zijn zijtakken weer een overheidsorgaan worden.

Er zijn zoals ik eerder zei veel te veel Handhavers die hun boekje te buiten gaan.
Bijvoorbeeld:
Ongevraagd iemands achtertuin betreden om te zien wat de andere buurman voor overtredingen maakt.

Ook zijn er diverse figuren die zich verder verheven boven het volk plaatsen, en daardoor zeer autoritair overkomen, waardoor de dienstverlening en ander functioneren in het geding komt.

Wat mij betreft kunnen parkeerwachtwachten wel bij de gemeente blijven, en BOA''s alleen bij de juiste instanties, dus niet bij de gemeente, en niet bij de spoorwegen.


Jos.

Wat een frustraties. BOA's zijn tegenwoordig al bij de juiste instanties, dus dat scheelt.  :D

Misschien zouden de mensen die denken dat de BOA's van tegenwoordig nog steeds "afgekeurde politieagenten" zijn eens een dagje moeten meelopen bij een gemeente. Je kan dan zelf meemaken wat voor grote stappen er worden en er al zijn gezet.

De samenleving is constant in verandering, wat ook geldt voor de politieorganisatie. Het is makkelijk om maar te zeggen dat je alles maar terug moet draaien, maar leer er maar mee leven omdat het zich alleen maar verder gaat ontwikkelen. BOA's zorgen voor een positieve verandering in de samenleving, en zorgen ervoor dat de meeste (kleine) ergernissen van burgers worden weggenomen. En helaas heb je overal rotte appels, maar dien dan een klacht in i.p.v. ongefundeerd en makkelijk maar je gal rond te gaan spuwen over BOA's.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Je zegt het zelf naar mijn mening al een beetje. je moet eens een dagje meelopen om het allemaal mee te maken etc etc....precies dat is de reden waarom er meer aandacht moet worden besteed aan de werving, selectie en keuring. De kwalitatieve eisen die onze dynamieke samenleving nu stellen aan de gemeentelijk handhaver zijn niet mis. Men vist allemaal min of meer in dezelfde vijver vwb het profiel....de lat voor de NP ligt behoorlijk wat hoger (en dat is niet voor niets),  maar de gemeentelijk handhaver krijgt, en roept zelf ook, om steeds meer bevoegdheden. Met meer bevoegdheden, moet de lat ook omhoog. en die lat gaat niet omhoog omdat de mensen er niet zijn. Indien er geen betere regie gaat worden gevoerd op dit onderwerp voorspel ik dat binnen nu en 5 jaar de gemeente gaat concurreren met de NP met salaris en arbeidsvoorwaarden (als ze dat nu al niet aan het doen is). Wie het best betaald krijgt de beste mensen...... 


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Citaat van: DKAG link=msg=1451794 date=1476164915
Je zegt het zelf naar mijn mening al een beetje. je moet eens een dagje meelopen om het allemaal mee te maken etc etc....precies dat is de reden waarom er meer aandacht moet worden besteed aan de werving, selectie en keuring. De kwalitatieve eisen die onze dynamieke samenleving nu stellen aan de gemeentelijk handhaver zijn niet mis. Men vist allemaal min of meer in dezelfde vijver vwb het profiel....de lat voor de NP ligt behoorlijk wat hoger (en dat is niet voor niets),  maar de gemeentelijk handhaver krijgt, en roept zelf ook, om steeds meer bevoegdheden. Met meer bevoegdheden, moet de lat ook omhoog. en die lat gaat niet omhoog omdat de mensen er niet zijn. Indien er geen betere regie gaat worden gevoerd op dit onderwerp voorspel ik dat binnen nu en 5 jaar de gemeente gaat concurreren met de NP met salaris en arbeidsvoorwaarden (als ze dat nu al niet aan het doen is). Wie het best betaald krijgt de beste mensen...... 

Gedeeltelijk mee eens. Ja, de keurings eisen moeten omhoog. Dit verschilt nog per gemeente. In de gemeente waar ik werk zijn de eisen al flink omhoog gegaan. Zo is het voor nieuw personeel al een eis dat ze beschikken over minimaal een 3 jarige HTV(p) opleiding, moeten ze in het bezit zijn van een diploma levensreddend handelen en RTGB/IBT. Tevens is het een eis dat men in het bezit is van het getuigschrift DHW en werkervaring binnen de politie of handhavingssector. Uiteraard word er geselecteerd op kwaliteit, en dient de sollicitant een assesment te maken. Voldoet de sollicitant, dan krijgt deze een proef termijn van 6 maanden. Niet tevreden = exit. Ik moet zeggen dat de kwaliteit bij ons al hoog is.

Wat mij betreft moet dit aangevuld worden met een psychologische keuring en sporttest. Dit is echter iets wat nu gelukkig in ontwikkeling is  :)
Ik ken echter helaas ook gemeentes waar een leuk gesprek al voldoende is....

Wat betreft de vijver. Die is sinds ongeveer een jaar enorm gegroeid. Er is met name een groot aanbod aan jeugdige (18/25 jaar), waaronder ikzelf, die er ook daadwerkelijk voor kiezen om binnen de gemeentelijke handhaving te gaan werken.

Ik snap dat het voor de burger vaak slecht te bevatten is waarom iemand kiest voor handhaving ipv de politie. Dit omdat de burger een handhaver vaak associeerd met een stadswacht of parkeercontroleur.

Ik werk als integraal handhaver, en tuurlijk schrijf ik wel eens een avb uit voor het parkeren op bijvoorbeeld het trottoir, maar dit zullen er misschien één of twee per week zijn. Ik werk voornamelijk met de APV, en dan met name op het gebied van overlast door drugsverslaafde, daklozen en alcoholisten. Tevens treden wij op tegen feiten die de leefbaarheid aantasten, zoals het dumpen van afval en overlast door jeugd. Ook ondersteunen wij de politie bij het aanhouden van bijvoorbeeld winkeldieven, reanimaties en tijdens ongevallen door eerste hulp te verlenen en het verkeer te regelen. Mocht het zo zijn dat de politie geen eenheid beschikbaar heeft, dan nemen wij vaak de melding over.

De burger weet vaak niet dat wij ook specialist zijn in bestuursrechtelijke handhaving en milieu. Zo sluiten wij vaak aan bij invallen in een drugslab of kwekerij, om een bestuursrechtelijke rapportage op te maken, en bijvoorbeeld het pand te sluiten voor een bepaald termijn. Ook treden wij op tegen milieu delicten (bijvoorbeeld bodemverontreiniging, asbest en bedrijfsmatige milieu verontreiniging), uitkeringsfraude, prostitutie en controleren wij op correcte huisvestiging van arbeidsmigranten.

Wat betreft scholing, ik heb de HTV-P (MBO3) opleiding gevolgd, en tijdens mijn werk volg ik jaarlijks een aantal modules om mijn kennis te verbreden. Tevens kan ik over 2 jaar een specialisatie kiezen, waardoor ik een HBO opleiding kan volgen.

Ook het salaris telt mee in de keuze om te werken bij Handhaving  ;D
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Wat denk ik ook mee speelt is dat sommige wel graag bij de politie willen maar er voor hun geen juiste vacature is terwijl ze wel de juiste vooropleiding hebben afgerond. Dan heb je 2 keuzes: of thuis zitten of zolang bij handhaving aan het werk gaan tot er de juiste vacature komt voor je bij de politie.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1451818 date=1476179849
Wat denk ik ook mee speelt is dat sommige wel graag bij de politie willen maar er voor hun geen juiste vacature is terwijl ze wel de juiste vooropleiding hebben afgerond. Dan heb je 2 keuzes: of thuis zitten of zolang bij handhaving aan het werk gaan tot er de juiste vacature komt voor je bij de politie.

Correct. Echter zijn dit er niet veel. Wat ik van mijn oude klas weet is dat de mensen die in deze situatie zaten er voornamelijk voor kozen om door te studeren richting integrale veiligheid.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Citaat van: DKAG link=msg=1451687 date=1476098289
Is wat voor te zeggen. Zou dan wel echt wat meer energie, en gewicht,  willen zien in de werving, selectie en keuringen. maar ja, de vijver is niet zo groot. Ik weet de cijfers niet, maar ben zelf wel nieuwsgierig naar de leeftijdsverhoudingen binnen de gemeentelijk handhavers? Misschien heb ik het fout, maar ik zie toch voornamelijk wat "ouder" personeel, lees 40+. Vraag me tevens af, indien de jeugd zou kunnen kiezen voor een baan als gemeentelijk handhaver of werken bij de Nationale Politie, wat deze keuze dan zou zijn en waarom?

Het grootste gedeelte binnen mijn gemeente is tussen de 20 en de 30 jaar oud.

Citaat van: Thor link=msg=1451700 date=1476103335
De onvrede is in de laatste jaren ontstaan nu er steeds meer verschillende uitvoeringsvormen van voornamelijk gemeentelijk "toezichthouders" aan het ontstaan zijn met bijbehorende pakken, opschriften en verschillende taken waardoor de burger door de bomen het bos niet meer kan zien.
Dat soort gemeentelijk "toezichthouders" zal de politie steeds meer voor de voeten gaan lopen zowel letterlijk als figuurlijk.

Er is sinds enige tijd een landelijk uniform voor de boa's OR en door de beleidsregels is er inmiddels meer duidelijkheid en overzichtelijkheid omtrent de bevoegdheden e.d. van een BOA. Door juiste communicatie en goede samenwerking zal de ene partij nooit de andere partij voor de voeten lopen (waarom kan de politie mij niet voor de voeten lopen trouwens?)

Citaat van: DKAG link=msg=1451794 date=1476164915
Je zegt het zelf naar mijn mening al een beetje. je moet eens een dagje meelopen om het allemaal mee te maken etc etc....precies dat is de reden waarom er meer aandacht moet worden besteed aan de werving, selectie en keuring. De kwalitatieve eisen die onze dynamieke samenleving nu stellen aan de gemeentelijk handhaver zijn niet mis. Men vist allemaal min of meer in dezelfde vijver vwb het profiel....de lat voor de NP ligt behoorlijk wat hoger (en dat is niet voor niets),  maar de gemeentelijk handhaver krijgt, en roept zelf ook, om steeds meer bevoegdheden. Met meer bevoegdheden, moet de lat ook omhoog. en die lat gaat niet omhoog omdat de mensen er niet zijn. Indien er geen betere regie gaat worden gevoerd op dit onderwerp voorspel ik dat binnen nu en 5 jaar de gemeente gaat concurreren met de NP met salaris en arbeidsvoorwaarden (als ze dat nu al niet aan het doen is). Wie het best betaald krijgt de beste mensen...... 
De eisen m.b.t. boa's zijn bij een hoop gemeentes al hoger dan vroeger. HTV, RTGB, DHW, EHBO, VKR zijn regelmatig eisen die inmiddels voorbij komen in vacatures. Inmiddels dienen wij elk jaar een examen af te leggen in het kader van onze PHB. De BOA van nu is echt niet meer de Melkert baan van vroeger.

Qua arbeidsvoorwaarden durf ik wel te stellen dat mijn huidige primaire en secundaire voorwaarden beter zijn dan die van de NP.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1451818 date=1476179849
Wat denk ik ook mee speelt is dat sommige wel graag bij de politie willen maar er voor hun geen juiste vacature is terwijl ze wel de juiste vooropleiding hebben afgerond. Dan heb je 2 keuzes: of thuis zitten of zolang bij handhaving aan het werk gaan tot er de juiste vacature komt voor je bij de politie.
Correct. Een aantal van mijn collega's hebben inderdaad gekozen om werkervaring e.d. op te doen bij ons voordat zij bij de politie gingen. Maar dit kan bij een andere gemeente weer anders zijn natuurlijk.

Qua werkzaamheden kan ik mij overigens aansluiten bij Rutger. Het alleen maar een avb uitschrijven is in een hoop gemeentes al niet meer de enige taak van een BOA OR.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


Surveillanceteam

  • Gast
http://www.dumpert.nl/mediabase/6973863/a3ccb443/persvrijheid_in_amsterdam.html

Op Dumpert kwam ik dit filmpje tegen. Het eerste wat mij te binnen schoot toen toen de boa zijn handboeien uit zijn jaszak haalde was: gebruik van handboeien mag nu helemaal niet. Iemand eens/oneens? (los van het feit dat ik twijfel of hier sprake is van een gegronde aanhouding)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1468245 date=1482335791
http://www.dumpert.nl/mediabase/6973863/a3ccb443/persvrijheid_in_amsterdam.html

Op Dumpert kwam ik dit filmpje tegen. Het eerste wat mij te binnen schoot toen toen de boa zijn handboeien uit zijn jaszak haalde was: gebruik van handboeien mag nu helemaal niet. Iemand eens/oneens? (los van het feit dat ik twijfel of hier sprake is van een gegronde aanhouding)

Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1467466
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als de gemeente tot de conclusie komt dat toezichthouders etc. meer kosten dan ze opleveren dan is het snel over met niet rendabele toezichthouders.
De trend is al dat stadstoezicht in bijvoorbeeld voetgangersgebieden al aardig is uitgedund en dat de aandacht van gemeenten vooral is gericht op parkeerbeheer.


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Kan je dat onderbouwen?
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg