Het leger opereert niet in het sociaal domein
Volgens mij heeft de KMar 6.000 man voor het sociale domein, plus nog wat kleinere eenheden van de landmacht, luchtmacht en marine.
Ik was laatst eens aangehaakt bij een wat grotere controle vanuit de eenheid Den Haag. Daar vertelden ze mij dat zulke controles qua grootte door de teamleiding zijn verboden omdat het een grote impact had op de capaciteit van het basisteam. Dit geval was dan een uitzondering in verband met een examen van studenten, waarbij het grootste gedeelte bestond uit studenten uit de eenheid en een verkeersteam. Zij zien het het liefste ook anders, maar ze houden liever geen verkeerscontroles meer dan dat ze een dienst de noodhulp niet kunnen vullen.
Zowel de KMar als politie hebben te maken met een reorganisatie. Je praat over onderbezetting, dat is inderdaad het geval. Maar ook de langdurige ziekte van personeel zorgt er voor dat prioriteiten aangepast moeten worden. Van de 5 personeelsleden die je moet hebben, heb je er misschien maar 4, waarvan er maar 3 kunnen werken. Opleidingen draaien op volle toeren om nieuw personeel op de werkvloer te krijgen maar het ziekteverzuim moet ook opgelost worden.
Ik vind dat gemeentes best in staat zijn om boa's bepaalde handhavingstaken uit te voeren. Alles in een grote organisatie stoppen werkt ook niet, het wordt dan een gemeenteboa in een politieuniform omdat je geen volledig opgeleide agent de hele dienst parkeervergunningen kan laten controleren.
Je zit met een probleem van onderbezetting bij de politie. Investeer in het oplossen van het probleem bij de bron. Zo kan de politie ook energie steken in de lagere prioriteiten, wat voor partijen als gemeentes juist de hoge prioriteiten zijn.
alleen zie ik graag dat zij meer mogelijkheden krijgen zelfstandig kleine zaken op te lossen (zoals dus een verdachte overbrengen, invoeren, pv opmaken etc). Dan geldt dit uiteraard wel voor de kleine strafzaken. Dan kun je eventueel nog kijken naar bewapening, al vind ik dat altijd een lastige.
Hoe zie je dit praktisch voor je dan? Deels strafvordering en strafrecht niet vh opgeleid? Met kleine strafzaken zal je alsnog alle kennis moeten hebben van het strafrecht en je zal in politiesystemen moeten. Het gaat hier dan ook over alle boa's, zowel gemeente als NS, groene boa's etc.