In veel akte's van politieBOA's staat opsporingsbevoegdheid voor alle strafbare feiten, grondgebied heel Nederland en max. toe te kennen geweldsmiddelen t/m walther P5. En dus ook 4 dagen per jaar IBT.
Het eerder aangevoerde argument dat een surveillant een stuk duurder is durf ik wel te weerleggen. Politie BOA's in de schalen 5,6 en 7 zijn in een aantal regio's zeker geen uitzondering.
Er zin ook constructies waarbij de gemeente wel degelijk geld aan de politie betaald voor toezicht en handhaving binnen de gemeente, zoals er bijvoorbeeld in Groningen de gemeente het toezicht op het gefiscaliseerd parkeerbeleid voor een lange termijn had gemandateerd aan de politie, waarvoor de politie een vergoeding ontving. In ruil daarvoor zorgde de politie voor de mankracht en het toezicht op straat.
Het oorspronkelijke doel om BOA's in te zetten voor gespecialiseerde vakgebieden wordt m.i. met publiek domein BOA functies onrecht aangedaan. De Bestuurlijke Handhaving zal daar wel geen verbetering in aanbrengen, maar een nieuwe (kostendekkende?) inkomstenbron voor de gemeenten inhouden. Waarbij ik mijn zorgen uitspreek over het in voldoende mate aanbieden van professionalisering en scholing aan de toezichthouders.
Waarbij we weer terug zijn bij het financiële plaatje, wat samen met de regie altijd een 'strijdpunt' zal zijn tussen landelijke regionale en lokale overheden. En zelfs binnen het 'blauw' een strijdpunt is tussen divisie's, districten en unit's.