Ik werk niet op een SEH (of waardan ook in een ziekenhuis), maar ik probeer het toch maar
Ten eerste vind ik het vreemd dat je bij fijnmazig VF niet zo moeten schokken, ik zou namelijk geen andere goede behandeling weten.
Het is mogelijk in de toekomst wel zo dat bij fijnmazig VF eerst geadviseerd wordt om 2 minuten CPR uit te voeren alvorens te schokken, maar dat alleen in die gevallen dat er in de 5 minuten ervoor geen of hele slechte CPR uitgevoerd is. (er is dan vermoedelijk fijnmazig VF met minder kans op succesvol defibrileren)
Het is twijfelachtig of deze opties in AED ingebouwd gaat worden omdat de AED onmogelijk bij het aansluiten kan bepalen of er daarvoor goed gereanimeerd is of niet.
Je zou dan 2 startknoppen kunnen krijgen, start op basis van goede reanimatie en start op basis van minimaal 5 minuten geen of zeer slechte reanimatie.
Voorzover ik zo snel kan vinden wordt de grens van 200uV inderdaad gehanteerd als ondergrens voor VF en ongeveer 80 uV (amplitude of peak-peak ??) als bovengrens voor asystolie.
Daartussen zou je dan het fijnmazige gebied kunnen leggen.
Omdat je fijnmazig ook moet defibrileren snap ik dan de genoemde grens van 80uV die sommige AED hanteren.
Ik denk overigens niet dat er een formele en algemeen geaccepteerde definitie is van de overgangen van asystolie naar fijn- en grofmazig VF.