Bergingsvoertuig met blauwe lampen?

Auteur Topic: Bergingsvoertuig met blauwe lampen?  (gelezen 27877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2004, 18:51:07
Ger@rd, ik twijfel niet aan je hoor ;) maar heb je de blauwe lampen ook gezien toen ze aan stonden?
Misschien zit er in die balk aan blauw glas.

Christian

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2004, 21:08:36
Van Amerongen Berging uit Arnhem en omgeving.
www.amerongenberging.nl
Bekend verhaal en volgens mij al vaker aan de orde geweest op dit Forum.
En inderdaad, dat gezamenlijke (gele) duikvoertuig van Van Amerongen en ondermeer Brandweer Arnhem behoort ook tot dat bedrijf. En als ik me niet vergis heeft dat voertuig ook al eens op dit Forum gestaan.

Gr
Erik

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2004, 22:54:54
Er zijn diverse bergingsbedrijven die met blauwe verlichting rijden. (als het goed is uitsluitend met toestemming van de meldkamer politie)

Dit is wel tegen het zere been van het ministerie.. Maar de handhavers in sommige regio's gaan accoord..
De aanwezigheid van blauwe lampen is trouwens uit de APK keuring gehaald.. Dat betekend niet dat je er dan mag mee rijden..

Ondanks het voeren van blauwe lamp, word een bergingsvoertuig geen voorrangsvoertuig.. Meestal zit er geen sirene bij op..

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2004, 22:56:15
Ondanks het voeren van blauwe lamp, word een bergingsvoertuig geen voorrangsvoertuig.. Meestal zit er geen sirene bij op..

Wat heb je er dan aan?

Christian

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2004, 23:00:27
Ze hopen op de aardige en domme mede weggebruiker dat ze die dan toch voor laten gaan. En dat ze dan met toestemming over de vluchtstrook rijden..

Ze mogen nog steeds geen snelheidsovertredingen maken etc.. Het is meestal uitsluitend bedoeld om een file te passeren of een ongevalsituatie te benaderen.

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2004, 23:06:17
Dit voertuig is van de firma Hooikammer uit Staphorst. Aangezien de politie en de brandweerkorpsen in de Regio IJssel-Vecht (op een enkel korps na) zelf geen kraan hebben, mag deze firma indien het nodig is en met toestemming van de meldkamer de blauwe zwaailichten gebruiken om sneller ter plaatse te komen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!

Marco

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2004, 23:28:19
Aanvulling op het bericht over van Ammerongen, Daar rijden een beperkt aantal wagens met OGS. Jah, ook de G van geluids. EN op het moment dat er gereden wordt met OGS zijn ze wel degelijk een voorrangs voertuig geworden. Wel vind ik dat de duikbus (zoals ook die van de firma Houterman) wel herkenbaar zou moeten zijn asl brandweer duikvoertuig, dus Rood. Net als de huisarts auto die met OGS mag rijden geel moet zijn (maar das een heeeeel ander verhaal).

Erg strikt genomen is het zo dat als zou ik met mijn prive wagen met OGS gaan rijden overige weggebruikers mij gewoon als voorrangsvoertuig MOETEN beschouwen, en mij voorrang moeten verlenen. NU is het niet zo dat ik niet strafbaar ben, wel degelijk ben ik strafbaar voor het onrechtmatig voeren van OGS, en waarschijnlijk zal er door de creatieve agent ook een artikkel 5 overtredeing geschreven worden voor me.

Ook worden er tegenwoordig door steeds meer berger witte flitser in de koplampen gemonteerd. Door overige weggebruikers worden deze vaak als blauw ervaren.

Groet, Marco.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2004, 20:09:25
Ik volg deze berichtgeving nu al een tijdje, en ik kan je een ding zeggen buiten de drie hulpverlenings groepen mag niemand met blauwe lampen rijden. at deze bergingsvoertuigen doen is illigiaal, lees het voertuigen rgelement en het RVV er maar is op na. Dat politie korpsen dit tolleren vind ik niet oke. Er zijn maar twee politie regio´s met een eigen sleep dienst te weten: Amsterdam en Rotterdam. Maar deze doen geen verzekerings werk.

MVG
Mike

Marco

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2004, 20:38:43
Beste Mike,

naast de drie door jouw genoemde hulpverlenningsdiensten is er een mogelijkheid om door de minister (onder strikte voorwaarden) aangewezen te worden om OGS te voeren.

Denk hierbij aan:
Explosieve Opruimings Commando
Transplantatie diensten / Donor organen vervoer
Bloedbank
Huisartsen diensten
en ook bergers.

Groet, Marco

mike

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2004, 20:41:17
Ik kom hier op terug, heb de kennis even niet parraat.

mvg
Mike