GPS is nog het enige systeem waarmee je de plaats kunt bepalen. Er komt misschien een europese versie, maar dat is nog toekomst muziek. De berekende positie heeft een nauwkeurigheid van 5 meter als voldoende satalieten waargenomen worden. Met minder satelieten is de nauwkeurigheid lager.
De software zet de berekende coördinaat om in een positie op een kaart. Eenmaal een positie nauwkeurig bepaald, zal de software bij gebrek aan voldoende satelieten schattingen gaan maken. Uiteraard zijn daar grenzen aan en uiteindelijk geeft hij de melding positie onbetrouwbaar en toont de laatste positie.
Uit twee opeenvolgende posities kan hij de richting en snelheid bepalen. Omdat dit om de seconde gebeurd mag er vanuit gegaan worden dat de afgelegde weg een rechte lijn is en de snelheid constant. De snelheidsverandering in 1 seconde is nooit echt groot.
Verder zorgt de software dat de positie op de kaart past bij de richting waarin je rijdt. Als je achteruit zou rijden op een tweebaans weg, doe je dat volgen het systeem op de andere rijbaan.
Het wagen nummer, de berekende positie vande wagen en status van de rit wordt via een GSM of andere radioverbinding doorgegeven aan het systeem van de meldkamer. Deze doet in principe hetzelfde maar toont de informatie in de vorm van een blokje met wagennummer en de status van de rit.
In de CPA den Bosch hebben ze al jaren een systeem dat rond die blokjes met een blauw lijn liet zien wat binnen de 15 minuten grens ligt.
Als je het adres ingeeft, verschijnt de opgegeven lokatie op het scherm en kan hij snel zien welke ambulance ht beste ingezet kan worden.
Tegenwoordig kan ook variabele informatie meegenomen worden. Via radio verbindingen wordt de basis informatie van het systeem aangevuld met file informatie, wegomleidingen, posities andere hulpverleningsvoertuigen e.d.
Die