politie begeleiding ambulance

Auteur Topic: politie begeleiding ambulance  (gelezen 18483 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Lukas074

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:29:37
Heeft iemand zich wel eens afgevraagd wat de toegevoegde waarde van politiebegeleiding is?

Ik heb het idee dat er vaak meer uit emotie om begeleiding gevraagd wordt, dan dat het een praktisch/noodzakelijk doel dient.

De tijdswinst is vaak nihil, het vervoerstrauma wordt er niet minder door en behoudens enkele bijzondere (verkeers-) situaties kun je vrijwel altijd met je eigen optische en geluidssignalen een vrije doorgang verkrijgen.

Nadelig van politiebegeleiding vind ik dat de gevaarzetting alleen maar toeneemt. Begeleiding kan een vals gevoel van veiligheid geven waardoor je minder alert bent, agenten lijken vaak een beetje opgefokt waardoor andere weggebruikers soms onnodig in gevaarlijke situaties terechtkomen en ik zie agenten vaak levensgevaarlijke capriolen uithalen tijdens zo'n begeleiding. Het gaat ook regelmatig fout.....



SORRY!!!! ben ik totaal niet met je eens. Heb jij wel eens geprobeerd om midden in de spits Naar het EMC in Rotterdam te rijden?

Met een begleiding worden alle kruispunten afgesloten en het af te leggen traject wordt leeg getrokken. Als je dan een ambulance voorbij ziet rijden gaat dat met een gangetje van tussen de 80 - 100 KM/U. Dat red jij echt niet midden in de spits. En als alle kruispunten worden afgezet zou ik echt niet weten wat voor gevaar er zou kunnen ontstaan. Het verkeer wordt totaal stil gezet.


mizzi

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 23 oktober 2005, 22:47:02
Bij ons in Noord-holland is er totaal geen probleem met de politiebegeleiding.
Als wij er om vragen wordt dat meteen geregeld.
En dat gaat ook altijd wel goed en de politieagenten zijn juist blij als ze dat kunnen doen.
Kortom ze vinden het ook leuk om te doen, zevragen er soms zelf om of ze een kruising moeten afzetten. ;D ;D


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #42 Gepost op: 25 oktober 2005, 18:25:32
Almar,

Op zo'n reaktie als de jouwe zat ik al te wachten ;D Rotterdam is inderdaad lastig en dat had ik ondervangen bij "behoudens enkele bijzondere verkeerssituaties".

Maar ik blijf er bij dat in heel veel gevallen begeleiding op basis van emoties aangevraagd wordt, niet omdat het toegevoegde waarde heeft. Iedereen met een beetje kritische en nuchtere blik zal dit kunnen beamen....

AZ


Ambuman

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 25 oktober 2005, 18:50:26
Ik zou niet weten op basis van welke emoties iemand besluit om (onnodig) begeleiding aan te vragen.

Ik weet niet in welke regio jij werkt Azijnzeikerd (wellicht het oosten of het noorden waar mensen nog echt opzij gaan voor een ambulance) maar in het Westen gaan mensen niet meer voor een beetje blauw blauw opzij  ;)

Daarbij komt nog dat er een protocol "aanvraag politiebegeleiding" bestaat en dat er dus niet zomaar aangevraagd zal worden (Mag ik toch hopen).

Ik ben het wel met je eens dat in sommige gevallen de tijdwinst nul is, maar in die gevallen zal het voornamelijk om glijdend vervoer gaan en daarbij telt uiteraard de tijd minder dan het hebben van een vrije doorgang ter voorkoming van sterke ac/deceleratie.

Je uitspraken over het extra gevaar van begeleiding vind ik onterecht.
Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Je hebt geen vrijbrief om maar achter die motoren aan te scheuren. Het blijft gewoon oppassen en ook al is alles afgezet iemand kan het ineens in z'n hoofd halen om even over te steken.
Ook met begeleiding heb je nog steeds je eigen verantwoordelijkheid.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #44 Gepost op: 24 april 2010, 12:08:22
*stof stof, even het stof er af*

Met de (inmiddels) veel voorkomende filmpjes op internet, wat zijn de critiria in bijvoorbeeld Rotterdam-Rijnmond op het gebied van begeleiding?
Aanvraag door de CPA en that's it? Ik zie namelijk op de betreffende filmpjes heel vaak bij een MMT inzet de verkeerspolitie ter plaatse komen.
Zijn er al ontwikkelingen in andere regio's?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #45 Gepost op: 11 juli 2010, 00:45:47
*stof stof, even het stof er af*

Met de (inmiddels) veel voorkomende filmpjes op internet, wat zijn de critiria in bijvoorbeeld Rotterdam-Rijnmond op het gebied van begeleiding?
Aanvraag door de CPA en that's it? Ik zie namelijk op de betreffende filmpjes heel vaak bij een MMT inzet de verkeerspolitie ter plaatse komen.
Zijn er al ontwikkelingen in andere regio's?

Aanvraag moet inderdaad door de MKA/CPA gedaan worden; dat is een behoorlijk harde eis. Bij incidenten waar eventueel een spoedtransport vandaan zou kunnen gaan komen, gaat de verkeerspolitie alvast die kant op voor het geval dat. Bij MMT-inzetten is er relatief vaak sprake van een spoedtransport en dús van VP-inzet.
greetz,  Enrique


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #46 Gepost op: 11 juli 2010, 12:53:41
lijk mij zowiezo handig de VP naar een MMT melding te sturen voor eventuele begeleiding, maar is de begeleiding van de arts naar de ongeval toe ook niet daar in meegenomen?


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #47 Gepost op: 11 juli 2010, 13:02:57
Omdat de VP regionaal rijdt zijn de lokale politie-eenheden vaak eerder tp. Die vangen dan de helibemanning op en brengen ze naar de (ongevals)locatie.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #48 Gepost op: 11 juli 2010, 13:23:15
lijk mij zowiezo handig de VP naar een MMT melding te sturen voor eventuele begeleiding

Of het nog steeds zo is weet ik niet, maar kort voor C2000 zijn intrede deed besloot Haaglanden om bij elke aanrijding met letsel de VP ter plaatse te laten komen ivm hun expertise en betere/snellere afhandeling. Dat kan een enkele motorrijder zijn of een auto. In geen van de gevallen kunnen zij een begeleiding doen, in Haaglanden gebeurt dat louter door 3 of 4 (gecertificeerde) motorrijders en die moeten op dat moment natuurlijk wel in dienst zijn...


Quiz

  • Ambulancecheuffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #49 Gepost op: 11 juli 2010, 13:59:40
ik weet dat bij ons in de regio, de aanvraag door de ACH wordt gedaan bij de CPA. dan komen er 3 motoren voor het transport.

van die 3 motoren heb je 1 commandant die blijft vlak voor je rijden, de andere 2 zijn spitsers die rijden steeds vooruit om het verkeer te regelen.

dit anders gebeurt door die 2 spitsers zonder OGS, enkel de commandant en de ambu voeren alleen blauw. Dit om meer rust te genereren

er wordt ook niet meer van een spoedtransport gesproken maar over geleidend vervoer.