ALS Koffer en bewaren medicatie

Auteur Topic: ALS Koffer en bewaren medicatie  (gelezen 5060 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2009, 18:57:10
Heb je hiervan toevallig wat verdere informatie? Dit is namelijk bij ons niet bekend.
Bij ons is, iom de leverancier, de vervangingstermijn op 6 maanden gezet. Het blijkt dat, na langere tijd verwarmd zijn van de NaCL, de weekmakers in de zakken van invloed kunnen!! zijn op de inhoud. Daarom deze regeling. De oude zakken worden voor scholing gebruikt.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #11 Gepost op: 3 juni 2009, 19:05:29
Kan je wellicht iets specifieker zijn dan 'van invloed kunnen zijn'? Wat kan er precies gebeuren en wat kunnen de gevolgen van de patiënt zijn?

Alvast bedankt!
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #12 Gepost op: 3 juni 2009, 19:12:42
Het blijkt dat de weekmakers vrijkomen en zich mengen met de inhoud. Wat daarvan de precieze gevolgen zijn is mij niet bekend en ik ga daarover ook niet speculeren. Ik kan altijd eens informeren.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #13 Gepost op: 3 juni 2009, 19:22:45
Mocht je nog wat te weten komen, dan hoor ik het graag. Ik zal ook eens informeren wat er bij ons over bekend is, voor mij is het iets nieuws in ieder geval.

Is het probleem alleen aan de orde bij de NaCL-zakken of ook bij Voluven?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2009, 21:22:07
Het enige wat ik terug kan vinden is dat verwarming een negatieve invloed heeft op de houdbaarheidsdatum. Dat zal dus verband houden met de genoemde weekmakers. NaCL is de enige vloeistof die in de verwarmer komt. Die wordt ook het meest toegedient.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 4 juni 2009, 22:00:29
De normale bewaartemparatuur voor NACL is kamertemparatuur en daarbij is de houdbaarheid na productiedatum 2 jaar..

Braun, is zelf niet erg duidelijk...

De verpakking polypropyleen (Propyflex) zal in twee jaar geen weekmakers los geven.. Ook niet als het tot 37 graden word verwarmt.  Wel is zo dat Nacl als ze langdurig verwarmt word bewaart iets meer neigt te kristaliseren, echter Braun heeft dit nog niet bevestigd of ontkend.
Vandaar dat de meeste apothekers adviseren om de houdbaarheid 6 maanden brengen.  De omloop snelheid van NACL is vrij groot en is relatief goedkoop dat dit ook bedrijfeconomisch geen pijn doet.. Een zakje NaCL kost slechts 5 euro

Veel ambulancediensten, halen de omverpakking van NaCL er af.. En dan is de houdbaarheid ook veel korter..

Voor Voluven geld precies min of meer het zelfde..  Alleen Fresenius Kabi Nederland B.V. is niet zo duidelijk wat de houdbaarheid is na productiedatum..  Ook geld hier min of meer kamertemperatuur als aanbevolen temparatuur. Ik heb nog geen toegang tot meer info daarover..  
Ik zal de vraag ook eens neerleggen bij de apotheker..