Voorkomen posttraumatische stressstoornis

Auteur Topic: Voorkomen posttraumatische stressstoornis  (gelezen 1977 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankovski

• Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
Gepost op: 19 mei 2009, 05:06:07
Ik heb een paar keer een discussie gehad waarin ik mij afvroeg of het niet beter is om mensen meer te confronteren met ernstig letsel. Op dit moment wordt de burger vrijwel nooit geconfronteerd met beeldmateriaal van ernstige zaken. Zouden psychische aandoeningen als een Posttraumatische stressstoornis niet meer te voorkomen zijn als men vaker realistische beelden onder ogen krijgt? Ik doel dan op zaken die burgers zelf ook mee zouden kunnen maken als b.v. een verkeersongeval en niet zozeer op beelden die b.v. uit Irak komen.

jacky x

• verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2009, 11:31:16
5:00 uur.. Je bent er vroeg bij vandaag ;)

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik ben het absoluut niet eens met die stelling.

Allereerst; kijk maar naar het journaal: we zien zoveel ellende dat de gemiddele burger die trouw het 8 uur journaal bekijkt ook afgestompt raakt, terwijl dat 30 jaar geleden ook niet was. Ik denk dat men hier dus ook aan gewend raakt. Dan heb je ook nog te maken met de privacy van slachtoffers en familie(bijv. als er een bloederige foto van jou familielid wordt gepubliceerd, maakt het jou uit als er andere mensen wat van leren? Mij niet)

Vanuit mijn eigen ervaringen binnen de hulpverlening(en die heb ik nog niet zo heel lang) ben ik er ondertussen helemaal niet happig meer op, en als we in een dergelijke situatie belanden wil je de boel ook zo snel mogelijk afhandelen en weer weg. Niemand kijkt voor zijn lol naar een dode in de sloot of een zwaargewonde in een auto.

Hoe minder mensen ermee geconfronteerd worden, hoe beter. Ongelukken gebeuren toch, dus het risico voor PTSS is er ook wel, een en ervaren hulpverlener kan ook PTSS krijgen, daar helpen geen 10 doden tegen.

De ene mens is er simpelweg beter tegen bestand dan een andere. Iemand die last van overgewicht heeft door teveel eten laat je toch ook niet vaker kotsen? Die moet gewoon minder eten! ;)

succes dr mee! O0
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma

Frankovski

• Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2009, 15:01:08
Het is ook niet iets waar ik zelf achter sta, maar het was meer als stelling bedoeld.

Met je antwoord dat ervaren hulpverleners ook ptss krijgen heb je eigenlijk de spijker op zijn kop geslagen. Het zal bij burgers dan waarschijnlijk helemaal geen ptss voorkomen.

Bedankt voor je antwoord!

En 05:00 uur was geen gevalletje vroeg, maar een gevalletje laat   ;). Avond/Nachtdienst gehad tot 03:00 uur...

jacky x

• verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2009, 17:26:22
Oke ;)

graag gedaan dan
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2009, 17:41:14
burgers zonder ptts?

Denk dat je dat zwaar zal tegenvallen....

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2009, 18:00:43
Er zit wel wat in, in het bericht van de topicstarter.

Maar of het nou gewenst is, een ieder te ''harden'' in het leven d.m.v. het tonen van ellendige letsels e.d, betwijfel ik. Ik vind wel, dat als iemand hier komt brullen over bepaalde foto's: kan niet, mag niet, hoe bestaat het, foei, niet aanklikken-op eigen risico, pas op, bloed, etcetera;.....dan moet je helemaal niet op een HV-forum komen. Of je beperken tot het kippenhok.

Maar een ieder ''harder maken'' d.m.v. ellendige beelden? Nee. Laat een ieder die nog nooit wat heeft gezien of meegemaakt, lekker gevrijwaard blijven van ellendige beelden op het netvlies. Want die gaan nooit meer weg.

Het maakt je tot wat je bent. Mede hierdoor kan het ene kind van 14 al volwassen zijn, en de ander van 18 nog niet. Of wil je iedereen vroegtijdig gehard en volwassen maken?

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2009, 11:20:54
Misschien dat franskovsky de zin iets wil aan passen en dan maken we er een stelling van die dan naar het des betreffende topic verhuisd kan worden

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2009, 18:47:57