Afluisteren

Auteur Topic: Afluisteren  (gelezen 14528 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lukas074

• Gast
Gepost op: 24 januari 2004, 21:27:01
Is er iemand die mij kan vertellen of het verboden is om mee teluisteren op het nieuwe c2000 netwerk???? (als het zover is)

De een zegt van wel en de andere niet, wat is er nu waar?

K.N.R.Mark.

• Forum gebruiker
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2004, 22:02:32
Het is verboden om C-2000 af te luisteren.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/

Rolf

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2004, 22:29:52
Citaat
Het is verboden om C-2000 af te luisteren

C2000 is een digitaal trunking netwerk waar een zware versleuteling overheen ligt (een spraak/data versluieraar)
Dus je kunt wel ontvangen maar om er weer werkbaare data (dus ook audio) van te maken moet je bijzondere verrichtingen doen.
En daar zit de truk je mag wel alles ontvangen maar zodra er bijzondere verrichtingen aan te pas komen mag het niet meer.
Aan de andere kant canaal+ moet van de rechter maar zorgen dat de klant niet kan ontvangen. ;D
Nou is voor C2000 ook het bouw besluit aangepast en als er bij jou achter op het speelveldje van de kinderen een mast gebouwd moet worden komt die er gewoon is even aangepast was makkelijk.

Nou dat hebben we dan al gehad en als het dan van de rechter wel zou mogen dan kan het met de huidige stand van zaken gewoon nog niet!
De versleuteling is zo zwaar en ook nog een dynamisch (om de zoveel seconden anders) dat het voor een gebruiker die niet in he netwerk is aangemeld om in te loggen op het signaal en mee te luisteren.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2004, 23:12:20
Het is in nederland zo dat je recht hebt op vrijheid van ontvangst van informatie. Je mag elk signaal in de ether ontvangen en decoderen. Mits je de informatie niet doorspeelt aan derden.

Ik heb nog nergens gelezen dat het verboden is om c2000 afteluisteren. Ja het word een stuk lastiger, maar geen versleuteling is zo goed dat ie tot in einde van dagen niet te ontcijferen is. Als je er maar genoeg rekenkracht tegen aangooit.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2004, 23:36:59
Ik wil  8)niet te negatief doen, maar C2000 is zo beveiligd dat afluiteren onmogelijk is. zie o.a. het scanner forum

firemanr

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2004, 00:43:42
Ik wil  8)niet te negatief doen, maar C2000 is zo beveiligd dat afluiteren onmogelijk is. zie o.a. het scanner forum

Ik heb er alle vertrouwen in dat computerwizzkids e.d. het toch voor elkaar gaan krijgen om die sleutel te vinden. Er is nog geen één signaal door de lucht gegaan of IEMAND heeft er wel een oplossing voor om dit bericht binnen te halen en er zodanig iets op te vinden dat het weer te verstaan is..... ;)

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2004, 01:10:58
P2000 (de alarmontvangers van brandweer- en ambulance deinsten) loggen (ontvangen en decoderen) gaat in elk geval al net zo goed als het huidige digitale F2 netwerk dat de brandweer hier gebruikt ;) Je kunt eenvoudige RIC's filteren zodat je alleen alarmeringen van die gebieden krijgt waar je ze van wilt krijgen.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2004, 01:14:51
Ik heb er alle vertrouwen in dat computerwizzkids e.d. het toch voor elkaar gaan krijgen om die sleutel te vinden. Er is nog geen één signaal door de lucht gegaan of IEMAND heeft er wel een oplossing voor om dit bericht binnen te halen en er zodanig iets op te vinden dat het weer te verstaan is..... ;)

Het grote probleem met C200 is dat het signaal digitaal gestuurd wordt naar de desbetreffende communicatiemiddelen. Met elk ander communicatiemiddel dat niet aangemeld is bij de meldkamer  krijg je dus simpelweg geen ontvangst meer. Dat is het grote probleem. De kunst is dus om de gebruikscode te kraken van een communicatiemiddel dat 24 uur per dag en 365 dagen per jaar gebruikt wordt :). Voordeel hiervan: er gaat geen agent meer zonder ingelogde porto de straat op, dit wil nu nog wel eens gebeuren.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2004, 05:27:09
Ik heb er alle vertrouwen in dat computerwizzkids e.d. het toch voor elkaar gaan krijgen om die sleutel te vinden.

Sorry, maar als verbindingsman heb ik er 0,0 vertrouwen in. De gebruikte codering is enerzijds bijzonder ingewikkeld en bovendien wisselt deze constant. Was het maar zo simpel dat het om slechts 1 sleutel gaat, echter het zijn er honderden, zo niet duizenden.

Helaas, C2000 zal niet mee/af te luisteren zijn.

Bovendien schijnt er inderdaad iets te zijn of in de maak te zijn dat C2000 niet afgeluisterd mag worden. Tsja het klinkt krom, maar aangezien het een gecodeerd netwerk is moeten er illegale handelingen verricht worden om mee te kunnen luisteren, de codering moet immers gekraakt worden, met andere woorden, de verzonden informatie is expliciet niet voor derden bedoeld...

Groeten, Peter.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2004, 15:32:41
Citaat
Ik wil  niet te negatief doen, maar C2000 is zo beveiligd dat afluiteren onmogelijk is. zie o.a. het scanner forum

Op internet was er een 64bits encryptie sleutel die niet te kraken zou zijn. Hij is na een paarjaar en een via internet gekoppeld computer programma gewoon gekraakt. En digitale communicatie of het nu radio of via een kabeltje gaat/kan op den duur ontcijferd worden.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken