1: Ik zie brandweermensen blussen, maar als ik de grootte van de brand zie en de berichten vanuit de media dan kan ik dus aannemen dat dit pand als verloren kan worden beschouwd. Waarom blussen ze dan? Is dit om te voorkomen dat het overslaat naar nabijgelegen panden of heeft dit een andere reden?
2: Het is een metaalbedrijf, waar niet met schadelijke stoffen wordt gewerkt. Maar als ik die rook zo zie, dan is het toch niet echt "schone" rook wat de lucht in gaat. Toch zeggen ze in de media (en ik neem aan dat dit bericht van de brandweer afkomt) dat er mogelijk geen schade is voor de volksgezondheid. Ik vraag me als bezorgde burger dan toch af, wanneer is het dan wel schadelijk? Jullie kunnen mij toch niet wijsmaken dat deze wolken gezond zijn voor onze luchtwegen.
Ook even reactie van mijn kant:
1. Het belangrijke bij brand is het koelen. Belangrijk dat aangrenzende panden niet worden getroffen door het vuur (rook en waterschade daargelaten).
De brandweer heeft het pand dus min of meer gecontroleerd laten uitbranden. Ook eventuele brandstoffen in de vorm van chemische elementen kunnen door het koelen niet het effect geven wat zij eerder zouden doen (denk aan explosies)
2. Laten we voorop stellen dat alle rook ongezond is. Het bevat namelijk roetdeeltjes, wat in de longen nou niet echt smakelijk is. De brandweer spreekt over "gevaar voor de volksgezondheid" wanneer er bijvoorbeeld asbestdeeltjes in de lucht hangen, of een chemisch product. Het is sowieso altijd aan te raden, om niet in de windrichting te gaan staan. Het is goed te zien aan de rook, welke kant deze wordt opgeblazen. Het geeft misschien wel een spectaculair beeld, maar voor je gezondheid is het nooit optimaal. Bedenk ook dat brandweerlieden zich van ademlucht voorzien, maar wij als normale burger krijgen wel rook binnen