GRIP 1 Zeer grote brand VAF Instruments Vierlinghstraat - Dordrecht 21-05-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand VAF Instruments Vierlinghstraat - Dordrecht 21-05-2009  (gelezen 30265 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guppie3335

• Senior gebruiker
Zal even wat proberen op te zoeken  O0

TS 201 dordrecht
TS 202 dordrecht
TS 203 dordrecht
TS 401 zwijndrecht
TS 402 zwijndrecht
TS 510 papendrecht
TS 511 Papendrecht
TS 410 hi ambacht
TS 707 's gravendeel
TS 803 arkel
TS 809 Gorinchem
TS 519 Hardinxveld-giessendam
TS 817 schoonrewoerd
TS 827 Lexmond
TS 513  sliedrecht herbezetten papendracht
TS 403 heerjansdam herbezetten dordrecht
TS 714 bezetten eigen kazerne
HV 178 gorinchem
VC 096 's gravendeel
WVD 783 's gravendeel
WVD 481 Heerjansdam
HW 253 dordrecht
HW 852 Leerdam
AL 459 Zwijndrecht
OVD alblasserwaard
OVD Dordrecht
OVD vijfherenlanden
OVD drechtsteden zuid
OVD hoeksewaard-oost
OVD hoeksewaard-west
COH99 dordrecht met HA183 dordrecht
DPA en SLH35 met  HA182 dordrecht
VU17 met HA018 brandwijk
AGS 030 Zuid-Holland Zuid
DPH met HA 082 gorinchem
ALC met HA 183 dordrecht
RCvD 292 ZHZ
HOVD 191 ZHZ
DPA met HA 080 papendrecht
IM195 dordrecht  als informatie manager

De meesten heb ik denk ik wel gehad hoop ik    O0 O0

Ik mis nog een WV 782 's Gravendeel
en de HA 184 met ALC 12 van Dordrecht ?

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
die stonden er gewoon bij  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Guppie3335

• Senior gebruiker
Zal me bril eens oppoetsen, misschien wat aanslag op van de Vierlinghstraat...  :D  O0

Is er ergens een lijst te vinden met alle nummers van ZHZ ?

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Zal me bril eens oppoetsen, misschien wat aanslag op van de Vierlinghstraat...  :D  O0

Is er ergens een lijst te vinden met alle nummers van ZHZ ?
Kan ik je helpen met deze link...?

http://www.brandweerzhz.net/korpsinfo/interest.html

O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

DD

• Forum gebruiker
Het is misschien wat vroeg voor deze conclusie, maar ik krijg nu reeds de indruk dat de inzet van de circa vijftig opgeroepen eenheden uit de Dordtse regio soepel is verlopen. Het is lang geleden dat in de stad zoveel mensen en materieel zijn ingezet.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

krelis

• Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
Daar ik een absolute oprechte leek ben op het gebied van brandweer, heb ik toch hierover een aantal vragen.

1: Ik zie brandweermensen blussen, maar als ik de grootte van de brand zie en de berichten vanuit de media dan kan ik dus aannemen dat dit pand als verloren kan worden beschouwd. Waarom blussen ze dan? Is dit om te voorkomen dat het overslaat naar nabijgelegen panden of heeft dit een andere reden?

2: Het is een metaalbedrijf, waar niet met schadelijke stoffen wordt gewerkt. Maar als ik die rook zo zie, dan is het toch niet echt "schone" rook wat de lucht in gaat. Toch zeggen ze in de media (en ik neem aan dat dit bericht van de brandweer afkomt) dat er mogelijk geen schade is voor de volksgezondheid. Ik vraag me als bezorgde burger dan toch af, wanneer is het dan wel schadelijk? Jullie kunnen mij toch niet wijsmaken dat deze wolken gezond zijn voor onze luchtwegen.

guest4965

• Gast
Daar ik een absolute oprechte leek ben op het gebied van brandweer, heb ik toch hierover een aantal vragen.

1: Ik zie brandweermensen blussen, maar als ik de grootte van de brand zie en de berichten vanuit de media dan kan ik dus aannemen dat dit pand als verloren kan worden beschouwd. Waarom blussen ze dan? Is dit om te voorkomen dat het overslaat naar nabijgelegen panden of heeft dit een andere reden?

2: Het is een metaalbedrijf, waar niet met schadelijke stoffen wordt gewerkt. Maar als ik die rook zo zie, dan is het toch niet echt "schone" rook wat de lucht in gaat. Toch zeggen ze in de media (en ik neem aan dat dit bericht van de brandweer afkomt) dat er mogelijk geen schade is voor de volksgezondheid. Ik vraag me als bezorgde burger dan toch af, wanneer is het dan wel schadelijk? Jullie kunnen mij toch niet wijsmaken dat deze wolken gezond zijn voor onze luchtwegen.

Ik ben er niet geweest, maar ik denk wel dat ik antwoord kan geven op je vragen (correct me if i'm wrong) ;)

1. Het blussen is, zoals je al suggereerde, vooral om overslag te voorkomen. Ook willen ze op gegeven moment weer naar huis, maar als ze niet blussen zal het heel lang blijven branden, met dus de kans op overslag.

2. Tussen schadelijk en gezond zit nog een heel gebied. Als het schadelijk is zal er worden geadviseerd ramen en deuren te sluiten, met bv. giftige stoffen of asbest. Dat was in dit geval dus niet aan de hand. De rook bevat vaak onvolledig verbrande deeltjes van alle dingen die binnen verbranden. Het is zeker niet gezond, daarom is het ook altijd beter om, ook al 'is het niet giftig' gewoon niet in de rook te gaan staan, gezond is het nooit.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Rotterdam heeft wel ervaring met industrie branden, we hebben namelijk flink wat industrieen

Wat is er dan bijzonder aan die brand? Elke regio heeft eens in de zoveel tijd te maken met een grote bedrijfsbrand, ik zie niet wat er zo bijzonder is aan deze brand waar Rijnmond meer ervaren mee zou moeten zijn? Rijnmond heeft met name ervaring op het gebied van petrochemische brandbestrijding. Maar dan nog zal hun hulp waarschijnlijk pas worden ingeroepen als de Industriele brandbestrijdingspool nodig is en dan moet het echt flink uit de klauwen lopen, daar vraag je pas om als je denkt dat het nog wel een paar dagen kan branden :)

SimonSt

• Senior gebruiker
Nope ;)

Bij Grootschalig en Bijzonder Optreden* kan een actiecentrum worden ingericht, van waaruit acties worden bepaald en uitgezet. Een soort van regionale crisisstaf dus. Zeker bij dit soort grootschalige incidenten, is regionale aansturing gewenst.
Het actiecentrum is niet hetzelfde als de meldkamer, maar vaak zit het wel in hetzelfde gebouw.

*zie Referentiekader Regionaal Crisisplan

Goeiemorgen, even een reactie hierop. Een actiecentrum is géén regionale crisisstaf. Een regionale crisisstaf bestaat uit vertegenwoordigers vanuit meerdere kolommen en is dus multidiscplinair. Een regionale crisisstaf bestaat uit een Operationeel en/of Beleidsteam.
Een actiecentrum is monodisciplinair. Meestal is deze ondersteunend aan de vertegenwoordiger van de betreffende kolom in het OT/BT, maar ik zie dat steeds meer regio's deze actiecentra ook zelfstandig inzetten. In dat geval lopen de lijnen direct met de (H)OvD ter plaatse. Het AC verzorgt bijv. de coördinatie op logistiek e.d.
Toen ik zelf nog in Dordrecht werkte (als ARB), werd het AC BRW ook ingezet tijdens de jaarwisseling en ontlastte de meldkamer door alle meldingen van kleine brandjes over te nemen en uit te zetten.

Hier in Kennemerland wordt nu ook steeds meer gedacht aan het opzetten van een AC BRW  O0

JarnoF

• Senior gebruiker
  • Geďnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl

Ook even reactie van mijn kant:

1. Het belangrijke bij brand is het koelen. Belangrijk dat aangrenzende panden niet worden getroffen door het vuur (rook en waterschade daargelaten).
De brandweer heeft het pand dus min of meer gecontroleerd laten uitbranden. Ook eventuele brandstoffen in de vorm van chemische elementen kunnen door het koelen niet het effect geven wat zij eerder zouden doen (denk aan explosies)

2. Laten we voorop stellen dat alle rook ongezond is. Het bevat namelijk roetdeeltjes, wat in de longen nou niet echt smakelijk is. De brandweer spreekt over "gevaar voor de volksgezondheid" wanneer er bijvoorbeeld asbestdeeltjes in de lucht hangen, of een chemisch product. Het is sowieso altijd aan te raden, om niet in de windrichting te gaan staan. Het is goed te zien aan de rook, welke kant deze wordt opgeblazen. Het geeft misschien wel een spectaculair beeld, maar voor je gezondheid is het nooit optimaal. Bedenk ook dat brandweerlieden zich van ademlucht voorzien, maar wij als normale burger krijgen wel rook binnen