Alcohol & redden gaat niet samen!

Auteur Topic: Alcohol & redden gaat niet samen!  (gelezen 26435 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #100 Gepost op: 16 februari 2004, 17:53:49
Als het de voorkeur heeft om iemand over te zetten dan moet je dus met drie man gaan varen. Ook bij zoekacties is drie man zeer wenselijk omdat je dan 1 schipper kan laten varen en twee om aan iedere kant uit te kijken. Ook met drenkelingen is het prettig om de schipper bij de bediening van de motor te laten en twee man om het slachtoffer aan boord te nemen.

9910001

Ik ben het niet met je eens, voorkeur is geen dwang dus MOET het niet. Het heeft mijn voorkeur dat er bij een zoekaktie altijd een helicopter meevliegt, maarja helaas...

De bediening daar moet je van afblijven als je een drenkeling langzij hebt. Ik heb een hekel aan draaiende schroeven met een drenkeling in het water. We varen er heen, en het laatste stuk gaat ie in z'n vrij...Kan de stuurman mooi een handje helpen...


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #101 Gepost op: 16 februari 2004, 23:26:54
Als je de mensen niet hebt dan niet maar bij voorkeur met drie man. Dat meer zaken welke de voorkeur hebben heb je niet altijd in de hand. Een mannetje meer me is altijd handig, met een minimale bemanning kan je ook weining als er iets ongewoons gebeurt. Dit zijn dan de moneten dat er fouten gemaakt kunnen worden. Het is wel per boot en weer  ahankelijk hoeveel man je mee neemt maar je moet wel alle taken goed uit kunnen voeren.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #102 Gepost op: 17 februari 2004, 01:55:08
Het is wel per boot en weer  ahankelijk hoeveel man je mee neemt maar je moet wel alle taken goed uit kunnen voeren.

9910001

Dat is toch gewoon een kwestie van oefenen?
Iedereen moet bij ons een oefenprogramma afwerken, waarin alle facetten in zijn verwerkt...

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #103 Gepost op: 17 februari 2004, 10:34:54
Ehm kan niet alles oefenen, oook bij het oefen merk je dat je meerdere mensen nodig hebt bij bepaalde taken. Ik heb verhalen gehoord van boten welke onderbemand moesten werken. Dit had stomme fouten als gevolg. Hierdoor is het van belang om voldoende personeel me te nemen. Voor mijn gevoel is drie man een minimale bemaning op een boot die zelfstandig moet opereren. De knrm heeft wel de Avon boten maar deze zijn er vaak als tweede  boot bij. Het varen red je wel met twee man maar bij de hulpverlening is een derde man vaak zeer wenselijk. Op het strand varen wij ook vaak met twee man patroeiie, je loopt dan ook het risico dat je met twee man hulp moet verlenen. Op het strand gaat dit vaak redelijk omdat je dicht bij het strand bent waar er meer mensen zijn. Ik heb zelf wel eens een slachtoffer uit de branding gehaald dan mag mijn opstapper hem binnen halen en ik hou mijn boot met de neus in de golven. Liever mijn neus in de golven en mijn schroef in beweging als anders bij een hoge branding.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 18 februari 2004, 01:00:22
Tja 9910001,

Er zijn mensen die wel oefenen om met z'n tweeen uit te kunnen rukken!

Natuurlijk is het niet de meest ideale situatie, zoals wij jou al eerder lieten weten maar je moet er wel mee oefenen. Kijk wij hebben geen branding, is ons voordeel... maar ook hier zijn er situaties denkbaar, dat je liever niet met z'n tween er op uit kunt. In dat geval wachten wij dus ook rustig (nou, ja rustig  ;D) op de derde persoon.

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #105 Gepost op: 18 februari 2004, 08:01:28
Toch blijf ik erbij dat je niet met draaiende schroef naast een drenkeling mag liggen, ik heb een keer moeten zien waar een schroef toe in staat is...
Zelfs een keer een reddingsboot ACHTERUIT naar iemand in het water zien varen!! Die kon wel een borrel opgehad hebben....

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #106 Gepost op: 18 februari 2004, 12:32:41
Geeft toch niets??? Stokbroodje erbij en dippen maar  ;D ;D ;D

Nee, ff serieus... een draaiende schroef bij een slachtoffer is geen optie!
Dus slachtoffer aanvaren, motor uit en s.o. eruit halen... appeltje eitje, toch?


Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #107 Gepost op: 18 februari 2004, 14:36:08
Als ik moet kiezen tussen een draaiende schroef of een schroef die nooit meer gaat draaien dan is de keuze zeer snel gemaakt wat mij betreft. Je boot ligt in in bepaalde omstandheden snel om als je de boot niet blijft controleren. Dus snel slachtoffer erin en weer weg. Desnoods met je schroef draoend houden. Dit is geen idiaal maar als het niet anders kan dan moet het maar.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 18 februari 2004, 15:48:09
Lig je in de branding een s.o. binnen te halen, kan ik me voorstellen dat je de motor in z'n vrij standby laat staan.

In elke andere situatie ALTIJD de motor uit! Je bent bezig en hebt de motor toch niet meer nodig zodra je contact hebt met het s.o.
En is het s.o. binnen? Motor starten en weg wezen...

Wil je altijd je motor aan houden, ben je geen goede schipper!

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #109 Gepost op: 18 februari 2004, 16:00:48
Ik ga mijn motr zeker niet uitzetten, dit geeft geen meer waarde en is alleen tijdverlies, dan maar een slechte schipper maar ik zet mijn moter zeker niet uit. Het heeft zeker de voorkeur om je motor draaiend te houden om altijd snel te kunnen reageren. je zal de schroef uit zijn werk halen tenzij het echt niet anders kan. Ik kan me situatie verzinnen binnensleuren en snel weg.

9910001
9910001