Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg  (gelezen 67775 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #60 Gepost op: 30 mei 2009, 12:33:08
http://www.nifv.nl/upload/152187_668_1237218357669-brancherichtlijn_optische_en_geluidssignalen_brandweer_herzienedruk_dec._2003.pdf

(...)

Mag een zwaar brandweervoertuig met optische en geluidssignalen harder
rijden dan 100 km/u op autosnelwegen waar maximaal 120 km/u gereden
mag worden?
Nee, er mag niet met meer dan 20 km/u harder worden gereden dan de ter plaatse
geldende maximumsnelheid. Deze is voor zwaar wegverkeer (en dus ook zware
brandweervoertuigen) op autosnelwegen 80 km/u. Een overschrijding van 20
km/u is toegestaan (dus max. 100km/u), mits prio 1, veilig, en op de hoofdrijbaan
(dus niet op de vluchtstrook).

(...)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #61 Gepost op: 30 mei 2009, 12:40:54
Als dit de 4111 is dan is deze vanuit Emmen vertrokken via de de weg Emmen-Klazienaveen en daar de snelweg A37 opgereden.
De brand was bij Erica en het betrof hier een ongeval met dodelijke afloop voor de bestuurder die achter op een vrachtwagen is gereden.
Een jongetje is door een hulpvaardige medeweggebruiker op tijd bevrijdt.
E.e.a. is terug te vinden op newspower.nl

We kennen het mobilifoonverkeer niet en ik kan me voorstellen dat ze zo snel mogelijk TP wilden zijn.
De auto die achterop de vrachtwagen reed is gelijk in brand gevlogen alsmede de vrachtwagen zelf.

Voordat we allerlei beschuldigende vingertjes gaan opsteken.
Ter hoogte van Erica zijn er geen afslagen. In dat geval had de brandweer eerst naar de afslag Nieuw-Amsterdam moeten rijden om vervolgens met het verkeer mee richting Erica te rijden.
In mijn beleving toch al gauw omrijden van ca. 10 km.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #62 Gepost op: 30 mei 2009, 12:44:09
Ik sta niet gauw perplex (of zitten dan) maar dit is toch wel erg link. Vooral tegemoetkomende slingerende vrachtwagens.. :o
Die pakken nogal eens een vluchtstrookje mee...

De A37 is een relatief rustige snelweg met een goed overzicht. Het is een vrijwel recht stuk snelweg.
Ik denk dat als je deze wagen aan ziet komen je ruim de tijd hebt om op de linkerbaan te gaan rijden.
Ik denk dat vrachtwagenchauffeurs dit dan ook wel gedaan hebben omdat zij als geen ander weten dat de luchtverplaatsing rondom hun voertuig dermate groot is dat zij hiemee rekening houden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #63 Gepost op: 30 mei 2009, 12:45:02
Tja, dan moet daar maar ergens een hulpdienst-opritje komen, want dit kan gewoon niet. Stel dat je zoiets tegenkomt...het risico is gewoon te groot. Bij een frontaaltje met zulke gewichten overleeft niemand het.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #64 Gepost op: 30 mei 2009, 12:46:01
Je kan ook het verkeer op de andere baan (meerijdend met het verkeer) stil zetten om over te steken. Vaak is er bij een ongeluk toch al een kijkers file waardoor men langzaam rijd...

We kennen idd het mob verkeer niet maar regel één is dat je altijd voor de veiligheid van jezelf moet zorgen, ongeacht naar welk incident je toe gaat. Natuurlijk neem je soms wat extra risico bij bepaalde meldingen maar ze moeten wel aanvaardbaar zijn... :|


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Reactie #65 Gepost op: 30 mei 2009, 12:47:28
Als dit de 4111 is dan is deze vanuit Emmen vertrokken via de de weg Emmen-Klazienaveen en daar de snelweg A37 opgereden.
De brand was bij Erica en het betrof hier een ongeval met dodelijke afloop voor de bestuurder die achter op een vrachtwagen is gereden.
Een jongetje is door een hulpvaardige medeweggebruiker op tijd bevrijdt.
E.e.a. is terug te vinden op newspower.nl

We kennen het mobilifoonverkeer niet en ik kan me voorstellen dat ze zo snel mogelijk TP wilden zijn.
De auto die achterop de vrachtwagen reed is gelijk in brand gevlogen alsmede de vrachtwagen zelf.

Voordat we allerlei beschuldigende vingertjes gaan opsteken.
Ter hoogte van Erica zijn er geen afslagen. In dat geval had de brandweer eerst naar de afslag Nieuw-Amsterdam moeten rijden om vervolgens met het verkeer mee richting Erica te rijden.
In mijn beleving toch al gauw omrijden van ca. 10 km.


De TS 41.11 is waarschijnlijk vanaf de Dikke Wijk WZ de A37 opgereden, ongeval is gebeurd ter hoogt van Van der Valk richting Hoogeveen.
Dit betreft een afstand van een paar 100 meter. Om-/aanrijden via Klazienaveen zou inderdaad een omweg van enige kilometers betekenen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #66 Gepost op: 30 mei 2009, 12:50:47
De TS 41.11 is waarschijnlijk vanaf de Dikke Wijk WZ de A37 opgereden, ongeval is gebeurd ter hoogt van Van der Valk richting Hoogeveen.
Dit betreft een afstand van een paar 100 meter. Om-/aanrijden via Klazienaveen zou inderdaad een omweg van enige kilometers betekenen.

Als je de beelden aan het eind ziet is er erg weinig rook ontwikkeling in de verte... Of het was in het begin van de brand of de brand was al uit...


Gast

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 30 mei 2009, 12:51:57
Filmpje van 1minuut 5, zeg dat de truck 80 reed, brandweer haalt hem ruim in.
Simpel rekensommetje, 80km/h, filmpje van 1.05, kom ik al uit op een afstand van 1.4km al  en hij remt nog niet af zo te zien.
Dus geen enkele honderden meters.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #68 Gepost op: 30 mei 2009, 12:53:37
Filmpje van 1minuut 5, zeg dat de truck 80 reed, brandweer haalt hem ruim in.
Simpel rekensommetje, 80km/h, filmpje van 1.05, kom ik al uit op een afstand van 1.4km al  en hij remt nog niet af zo te zien.
Dus geen enkele honderden meters.

Precies, ongeveer ook mijn denkwijze. Kijk, een metertje of 100 a 300 lijkt me acceptabel. Dan is het risico beperkt. Ik hou meestal ook wel van een gokje in het leven, maar dit is een tikkie te gek.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #69 Gepost op: 30 mei 2009, 12:56:01
Ik ga even op zoek naar de meldingen en het bijbehorende verslag van newspower.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.