Beste allemaal,
Ik wil wat toevoegen over de oorspronkelijke vraag. De twee onderwerpen hadden namelijk betrekking op de anesthesie.
Vagale reflex heeft Jacques al uitgelegd, maar wanneer treedt dat nou op in de anesthesie setting? Met name bij de intubatie van de patient, het inbrengen van een endotracheale tube veroorzaakt een vagale reactie. Deze reactie is wisselend, maar wat we wel weten is dat het sterker optreedt in kinderen. De oplossing is een dosering atropine in de pre-medicatie zodat de parasympatische effect wordt gedempt.
Anafylaxe heeft niets te maken met de vagale respons, behalve dat ze allebei kunnen optreden in de anesthesie. Er worden met veel geneesmiddelen gewerkt in de anesthesie en ieder uitzonderlijk middel kan, in principe, anafylaxe veroorzaken. Om maar eens te zwijgen over de combinaties van geneesmiddelen dat het risico versterkt.
Als verloskundige lijkt het me wenselijk dat je inderdaad wat weet over anafylaxe, je bent tenslotte bevoegd om een aantal medicaties toe te dienen en moet kunnen ingrijpen bij eventuele problemen (of mij bellen en hopen dat ik niet te ver weg zit...
)
De opmerking van Jim sloeg niet helemaal op de oorspronkelijke vraag, maar was desalniettemin een legitieme opmerking. Vaso-vagale collaps in de obstetrie komt vaker voor, maar voordat je de diagnose stelt, wees er wel zeker van dat het niet een andere oorzaak heeft, zoals een peripartum bloeding of een vruchtwater embolus. Plak het etiket pas als alle anderen zijn uitgesloten.
Ik heb hier getracht een klinische draai te geven aan het onderwerp, mocht je nog vragen hebben dan trek aan de bel!
WM