'Misplaatste grap van BOA, maar bonnetje doorgeven is niet juist'
donderdag 11 juni 2009 18:00
BARNEVELD - ,,Voor de duidelijkheid: je krijgt geen boete van 250 euro wanneer je een nog geldig parkeerbonnetje van iemand anders overneemt", zegt beleidsmedewerker Dirk Klein van de gemeente Barneveld. ,,Hoewel het officieel volgens de regels niet mag, gaan we daar niet moeilijk over doen."
Klein reageert op brievenschrijver G. Vermeulen, die eerder in deze krant vertelde hierover te zijn aangesproken door een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA), en op Barnevelder Tom van den Belt, die naar aanleiding van deze brief om opheldering vroeg. ,,Ik parkeerde onlangs mijn auto bij de apotheek. Er kwam een aardige dame naar me toe met de vraag of ik hier lang moest zijn, want zij ging met haar auto weg en had nog 20 minuten over. Daar had ik meer dan genoeg aan en zij gaf mij de nog geldige parkeerbon. Tot zover een handeling die vrijwel dagelijks voorkomt zonder problemen. Maar nu niet", schreef Vermeulen in de brief. ,,Een BOA zag dat en heeft ons vermanend toegesproken. Hij vroeg ons of wij de wet wel kenden, want dit was strikt verboden, ontoelaatbaar gedrag en zou ons een boete op kunnen leveren van 250 euro, dat stond allemaal in de algemene plaatselijke verordering."
Klein: ,,Officieel staat in de APV dat een parkeerbon bij aanvang van het parkeren betaald moet worden voor een aaneengesloten periode. Bij verplaatsing naar een andere parkeerplaats eindigt de aaneengesloten periode en heeft men dus een nieuw kaartje nodig. Het overdragen van parkeerkaartjes is dus in beginsel niet de bedoeling, maar over een boete is in de verordening niets geregeld. We gaan daar ook echt niet moeilijk over doen, het is immers niet zo dat er een levendige handel in nog niet verlopen parkeerbonnetjes bestaat in Barneveld."
Wat betreft de uitspraak van de BOA richting Vermeulen zegt Klein: ,,Dat is niet juist geweest. De medewerker, die overigens nog maar net bij ons in dienst is, heeft als misplaatste grap zomaar een bedrag geroepen. We hebben hier met hem over gesproken. Mocht Vermeulen nog met ons in contact willen komen over het voorval, dan zijn wij daartoe altijd bereid."
Overigens is het volgens Klein met de nieuwe parkeerautomaten mogelijk het probleem te ondervangen. ,,We kunnen het systeem zo aanpassen dat parkeerders bij aanvang hun kenteken moeten invoeren. Dit kenteken wordt op het bonnetje geprint. Klopt het kenteken niet met het bonnetje, dan krijg je een bekeuring. Er zijn andere gemeenten die dit al doen." Of dit daadwerkelijk gaat gebeuren betwijfelt Klein. ,,We vinden dat eigenlijk niet zo nodig."