Air France toestel neergestort in Atlantische Oceaan - 01-06-2009

Auteur Topic: Air France toestel neergestort in Atlantische Oceaan - 01-06-2009  (gelezen 14554 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 10 juni 2009, 21:00:32
http://www.telegraaf.nl/buitenland/4131487/__Airbus__A330_is_veilig__.html

wo 10 jun 2009, 20:28  | 1 reactie
Airbus: A330 is veilig

PARIJS -  Vliegtuigbouwer Airbus heeft zijn klanten per brief verzekerd dat vliegtuigen van het type A330 veilig zijn. Dat heeft een woordvoerster van het bedrijf woensdag gezegd. Ook toestellen die zijn uitgerust met hetzelfde type snelheidsmeter als de A330 van Air France die vorige week maandag neerstortte in de Atlantische Oceaan, kunnen zonder aanpassingen worden gebruikt, stelt Airbus.

De oorzaak van de crash op 1 juni, waardoor alle 228 inzittenden van het Air France-toestel om het leven zijn gekomen, is nog onbekend. Het onderzoek spitst zich vooralsnog toe op slechte weersomstandigheden en een mogelijk defect aan de snelheidsmeter.

Air France is bezig zijn gehele A330- en A340-vloot te voorzien van recentere snelheidsmeters, die betrouwbaarder zouden zijn. Daarmee was het bedrijf al in april begonnen na een aantal eerdere incidenten.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #41 Gepost op: 11 juni 2009, 09:14:50
Australische Airbus maakt noodlanding na brand in cockpit

donderdag 11 juni 2009Bron: dpa Auteur: ivb  

Australische Airbus maakt noodlanding na brand in cockpit

reuters
SYDNEY - Een Airbus van de Australische luchtvaartmaatschappij Jetstar Airways die op weg was van Japan naar Australië, heeft een noodlanding gemaakt in Guam nadat er vuur was uitgebroken in de cockpit van het toestel. Er vielen geen gewonden.

De Airbus A330-200, hetzelfde model als het toestel van Air France dat vorige week crashte in de Atlantische oceaan, was al vier uur in de lucht toen de cockpit zich met rook vulde en de bemanning aan het rechterraam vlammen zag. Een van de vier piloten gebruikte een brandblusser om het vuur te doven.

Over de oorzaak van de brand is er nog geen duidelijkheid, aldus een woordvoerder van Jetstar, het lagekostenfiliaal van Quantas.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF11062009_005&ref=nieuwsoverzicht


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #42 Gepost op: 12 juni 2009, 10:31:18
Nederlandse schepen zoeken zwarte dozen.

Amsterdam.
Twee Nederlandse sleepboten helpen bij het zoeken
naar de zwarte dozen van het vliegtuig van Air France
dat 31 mei in de Atlantische Oceaan storte.
De Roterdamse rederij Fairmount zegt dat Amerikaanse
zoekapparatuur op de schepen wordt geplaatst.

Bron: de Stentor vrijdag 12 juni 2009.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #43 Gepost op: 12 juni 2009, 10:35:05
'Vaker problemen snelheidsmeters Air France'
Uitgegeven: 11 juni 2009 23:15
Laatst gewijzigd: 12 juni 2009 08:30

PARIJS - De Franse luchtvaartmaatschappij Air France heeft het afgelopen jaar minstens vijf keer problemen gehad met de snelheidsmeters van Airbus-vliegtuigen.
 
Dat blijkt uit een intern onderzoek, waarop het Franse persbureau AFP de hand heeft weten te leggen.

In minstens twee gevallen kregen de piloten een alarm te horen dat het toestel 'overtrekt'.

Dit betekent dat het vliegtuig niet langer door opwaartse druk bij de vleugels in de lucht wordt gehouden. In beide gevallen wist de bemanning het toestel onder controle te krijgen, aldus het onderzoek.

Verkeerde beslissingen

''Het is erg stressvol. Een alarm klinkt en een scherm flitst en je kan ze niet uitzetten. Het kan zijn dat bemanningen verkeerde beslissingen nemen door zulke alarmen'', zegt Guy Ferrer van de Franse pilotenvakbond.

Vorige week stortte een Airbus van Air France met 228 inzittenden in de Atlantische Oceaan.

Onderzoekers houden rekening met de mogelijkheid dat het vliegtuig kampte met een defect aan de snelheidsmeters, waardoor de piloten te langzaam of juist te snel een storm invlogen. Daardoor zou de bemanning het toestel mogelijk niet in de lucht hebben kunnen houden.

© ANP  


nu.nl


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #44 Gepost op: 13 juni 2009, 18:31:39
'Geen brandwonden bij inzittenden Air France'

SAO PAULO -  Op de gevonden stoffelijke overschotten van inzittenden van het vorige week verongelukte vliegtuig van Air France zijn geen brandwonden aangetroffen. Dat wijst erop dat het ramptoestel niet is ontploft, meldde de Braziliaanse krant O Estado de Sao Paulo zaterdag.
 
Ook op de tot op heden teruggevonden wrakstukken van de Airbus zijn geen brandsporen gevonden. „Er is geen enkel bewijs voor vuur of een explosie, de kans is groter dat het vliegtuig in de lucht uiteen is gevallen”, zegt een van de onderzoekers van de ramp in de krant.

De Braziliaanse minister van Defensie had enkele dagen na de vliegramp al de mogelijkheid van een explosie in volle vlucht uitgesloten, omdat op het oppervlak van de Atlantische Oceaan grote vlekken met onverbrande kerosine waren gevonden.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/4155906/___Ramptoestel_niet_ontploft___.html?p=1,1


Gast48368

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 17 juni 2009, 22:07:52
Air France-toestel brak in lucht in stukken uiteen

AMSTERDAM - De lichamen die geborgen zijn van het neergestorte Air France-toestel vertonen meerdere breuken in benen, heupen en armen.
 
Een woordvoerder van de Braziliaanse lijkschouwers heeft dit woensdag gezegd. Experts concluderen hieruit dat het toestel vermoedelijk in de lucht in stukken uiteen is gevallen.

De omschrijving van de staat waarin ongeveer vijftig geborgen lichamen verkeren en het grote aantal brokstukken van het toestel dat is gevonden, duiden er op dat het vliegtuig in de lucht in stukken is gebroken, aldus Frank Ciacco, een voormalig forensisch deskundige van de Amerikaanse Nationale Veiligheidsraad voor Verkeer.



Textiel


Ook de omstandigheid dat er weinig textiel op de lichamen is gevonden duidt op het uiteenvallen van het toestel in de lucht.

Als een toestel in de lucht uiteenvalt worden de kleren eenvoudig afgescheurd, aldus experts.


Brokstukken

Eerder woensdag zei Paul-Louis Arslanian, het hoofd van het Franse onderzoeksbureau BEA, dat ruim vierhonderd brokstukken van het op 31 mei neergestorte toestel zijn gevonden.

Arslanian noemde de vondst van zoveel materiaal bevorderlijk voor het onderzoek. Hij voegde hieraan toe dat een conclusie over de toedracht nog niet kan worden gegeven.


Onweer

Het toestel was op weg van Rio de Janeiro naar Parijs. Het kwam in zwaar onweer terecht toen het van de radar verdween.

Reddingswerkers en onderzoekers uit Brazilië, Frankrijk, de Verenigde Staten en andere landen onderzoeken methodisch het oppervlak van de Atlantische Oceaan en de diepe wateren op tekenen van de Airbus A330. Alle 228 mensen aan boord vonden de dood.


Zwarte dozen

De twee zwarte dozen, de vluchtgegevens en de cockpitrecorders van het toestel zijn nog niet gevonden.

Aangenomen wordt dat zij ergens op grote diepte liggen. De zwarte dozen geven nog ongeveer twee weken signalen af.
 

© Novum


brw-niels

  • hobby fotograaf brandweer hattemerbroek
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
  • hobby fotograaf brandweer hattemerbroek
    • http://www.everyoneweb.com/BrandweerHattemerbroek/
Reactie #46 Gepost op: 23 juni 2009, 13:56:00
'Signaal zwarte doos gecrashte Airbus gevonden'
Uitgegeven: 23 juni 2009 09:57
Laatst gewijzigd: 23 juni 2009 11:36

PARIJS - De Franse marine heeft een zeer zwak signaal ontvangen van de zwarte dozen van de Airbus die op 1 juni neerstortte in de Atlantische Oceaan.
 
Een kleine onderzeeër, de Nautile, speurt op enkele honderden kilometers uit de kust van Brazilië naar de belangrijke objecten. Dat meldde de Franse krant Le Monde dinsdag.


Signalen

De onderzoeksautoriteit voor vliegtuigongevallen in Frankrijk (BEA) liet via een woordvoerster weten dat het nog niet zeker is dat het gaat om signalen van de datarecorders.



 
''Het is niet de eerste keer dat geluiden zijn gehoord en we gaan dit verifiëren met alle middelen die we tot onze beschikking hebben'', aldus de zegsvrouw van BEA.


Gegevensdragers

De gegevensdragers kunnen mogelijk uitsluitsel geven over de oorzaak van de ramp, waardoor 228 mensen om het leven kwamen. Vlucht 447 van Air France was enkele uren onderweg van Rio de Janeiro naar Parijs toen het verdween.

Zwarte dozen zenden zeker dertig dagen lang om de dertig seconden een elektronische impuls uit. De apparaten liggen vermoedelijk op een diepte van 1 tot 4 kilometer.


Onderzoeksschip

De Franse marine heeft een aantal schepen naar het gebied gestuurd. Het gaat onder meer om een geavanceerd nucleair radarsysteem en om een onderzoeksschip dat is toegerust met enkele mini-onderzeeërs zoals de Nautile.

Deze acht meter lange onderzeebootjes kunnen tot een diepte van 6 kilometer hun werk doen. Ze hebben een bemanning van acht personen, die de zwarte dozen met behulp van camera's en grijparmen kunnen traceren en bergen.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #47 Gepost op: 24 juni 2009, 09:13:38
Dat zou erg mooi zijn als ze de zwarte doos gevonden hebben.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #48 Gepost op: 2 juli 2009, 19:11:52
Vliegtuig Air France ging verticaal te water
Uitgegeven: 2 juli 2009 15:55
Laatst gewijzigd: 2 juli 2009 18:46

PARIJS (ANP) - Het vliegtuig van Air France dat begin juni in de Atlantische Oceaan stortte, is niet in de lucht uiteengereten.
 
Dat blijkt uit donderdag naar buiten gebrachte onderzoeksresultaten van het Franse onderzoeksbureau voor veiligheid in de luchtvaart (BEA).

''Het toestel werd niet in de lucht vernietigd'', aldus Alain Bouillard van BEA. Het nog intacte vliegtuig ging volgens de onderzoekers met grote snelheid bijna verticaal te water, met de buik eerst.

Vlucht 447 van het Braziliaanse Rio de Janeiro naar Parijs was de ergste ramp in de geschiedenis van luchtvaartmaatschappij Air France. Alle 228 inzittenden kwamen om het leven. In totaal konden 51 lichamen worden geborgen.


Oorzaak
Defecte snelheidssensoren speelden een rol bij de crash, maar vormen niet de enige oorzaak, aldus de onderzoekers.

De Airbus A330 kon niet op de automatische piloot vliegen tijdens de crash, omdat die geen informatie ontving over wind, snelheid of richting. ''Het vliegtuig moet dus bestuurd zijn door de piloten zelf'', aldus Bouillard. De exacte oorzaak van de crash is nog onbekend.


Toezicht
Bouillard zei verder dat het toezicht op de vlucht zou overgaan van luchtverkeersleiders in Brazilië naar Senegal, maar dat is nooit gebeurd.

De piloten van vlucht AF 447 probeerden driemaal contact te krijgen met de luchtverkeerstoren in de Senegalese hoofdstad Dakar, maar dat mislukte. Blijkbaar doordat Dakar het vluchtplan niet had ontvangen. ''Dit is niet normaal'', zei Bouillard.


Berging
Brazilië besloot op 27 juni de bergingsoperatie te staken. Frankrijk zoekt met onder meer een kernonderzeeër door naar de zwarte dozen. Deze zoektocht gaat door tot 10 juli, liet Bouillard weten. ''De dozen geven normaal gesproken dertig dagen lang een signaal af.''

Het vliegtuigwrak ligt naar alle waarschijnlijkheid op 4,5 kilometer diepte, tussen onderwaterbergen en tonnen zeeafval.

© ANP  http://www.nu.nl/algemeen/2034399/vliegtuig-air-france-ging-verticaal-te-water.html

'Air France-toestel was voor de crash intact'  2-07-09  
 
  
Het vliegtuig van Air France dat vorige maand verongelukte, is niet in tweeën gebroken of geëxplodeerd in de lucht. Dat zegt het Franse bureau dat de crash onderzoekt.

"Het vliegtuig maakte een vrije val... zo het water in, heel, heel snel", aldus onderzoeker Alain Bouillard.  

Op basis van gevonden resten van de Airbus-330 konden de onderzoekers vaststellen dat het toestel horizontaal, dus plat, op de oppervlakte van de Atlantische Oceaan terechtkwam. "Daardoor werd alles en iedereen tegen het plafond van het vliegtuig geduwd." De 228 passagiers zouden geen schijn van kans hebben gehad.

Volgens Bouillard vloog het toestel ten tijde van de crash niet op de automatische piloot. Dat zou zijn gekomen doordat de automatische piloot geen informatie over snelheid, hoogte of weersomstandigheden doorkreeg.

Zwarte dozen
Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren, is nog altijd niet duidelijk. Het lijkt erop dat alleen de zwarte dozen daarover uitsluitsel kunnen geven, maar die zijn nog niet gevonden. "Normaal gesproken blijven ze gedurende 30 dagen signalen uitzenden", vertelt Bouillard. "Maar we blijven nog 10 dagen doorzoeken."

Vlucht 447 stortte op 1 juni neer in stormachtig weer, op weg van Rio de Janeiro naar vliegveld Charles de Gaulle in Parijs.

De Braziliaanse reddingswerkers staakten de zoektocht naar de passagiers op 27 juni. Er waren toen 51 lichamen geborgen. Waarschijnlijk ligt het wrak op een diepte van zo'n 4,5 kilometer.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/7/2/020709_airfrance_pc.html
 
Hmm, wel een heel verschil. Horizontaal of verticaal.  ???


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #49 Gepost op: 31 juli 2009, 06:31:02
Opnieuw incident met snelheidsmeters Air France
Uitgegeven: 29 juli 2009 06:23
Laatst gewijzigd: 29 juli 2009 06:23

PARIJS - Tijdens een vlucht van Air France tussen Rome en Parijs zijn de snelheidssensoren eerder deze maand kortstondig uitgevallen. Dat hebben piloten van de luchtvaartmaatschappij dinsdag gemeld.

De sensoren verschaffen de piloten belangrijke informatie over snelheid, wind en richting.
Defecte snelheidsmeters van fabrikant Thales waren volgens Frans onderzoek een van de oorzaken van de crash van een Airbus A330 begin juni, waarbij alle 228 inzittenden omkwamen.

Sinds 2008 zijn meermaals problemen geconstateerd met snelheidssensoren van de elektronicafabrikant.

Andere sensoren

Het incident dat nu naar buiten is gebracht gebeurde 13 juni met een nieuw model, aldus Air France. Pilotenvakbond SNPL wil van de luchtvaartmaatschappij weten of het laatste incident, dat overigens slechts enkele seconden duurde, vergelijkbaar is met eerdere problemen.
Mocht dat zo zijn, dan wil de bond dat de gehele Airbusvloot wordt voorzien van andere snelheidssensoren.

© ANP