Engelse studie risico- en crisiscommunicatie overstromingen
Onze communicatiecollega’s van de Engelse Environment Agency verrichtten dit voorjaar een studie naar risico- en crisiscommunicatie, vooral gericht op overstromingen. Hiervoor deden ze een deskstudie en bezochten ze onder andere Nederland en de Verenigde Staten (FEMA). De resultaten bevatten ook voor Nederland interessante bevindingen.
Praktische bevindingen
Om direct met de deur in huis te vallen hieronder een aantal praktische bevindingen uit het rapport:
* Gebruik video of audio van woordvoerders via diverse kanalen om informatie te verspreiden. Dit heeft meer impact dan persberichten;
* Gebruik ‘crowdmapping’ om informatie uit het veld te verzamelen en in kaart te brengen. Een platform zoals Ushahidi kan worden gebruikt bij het begin van een crisis om dit uit te voeren. Ook kunnen berichten van de overheidsdiensten daarin plaatsgebonden worden weergegeven;
* Zorg voor, of speel in op, een dedicated hashtag vanaf het begin van de crisis;
* Gebruik advertentieborden of signaalborden boven wegen om relevante informatie te verspreiden;
* Zorg voor een goede link tussen de meteorologische websites en de websites met informatie over overstromingen. Bijvoorbeeld op de KNMI websites, links naar relevantie websites met informatie over hoogwater;
* Maak het mogelijk om een website tijdens een crisis aan te passen zodat een gebruiker snel bij de relevante informatie komt. Bijvoorbeeld de RWS website zou bij een hoogwatersituatie, wanneer veel mensen die site bezoeken, een aanpassing kunnen krijgen.
* Werk samen met de social media bedrijven (google, twitter, facebook, apple ed) om ideeën te genereren en tot vrij beschikbare online tools te komen. In de VS heeft dit tot successen geleid;
* Zorg voor een landelijk consistente boodschap in de risico-communicatie.
* En, vanuit Nederlands voorbeeld: verhoog de individuele weerbaarheid van de burgers. Bij een (hoogwater)crisis kan de overheid niet overal direct hulp bieden.
* Het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zijn het meest innovatief bij het toepassen van nieuwe technieken.
Het bezoek aan Nederland
Engeland had de laatste drie jaar elk jaar overstromingen te verduren. Die van 2007 waren heftig. Ze hebben hun voorbereiding flink verbeterd en ervaring met de response opgedaan. De Engelsen waren in Nederland vooral geïnteresseerd in risicocommunicatie met speciale aandacht voor het betrekken van lokale gemeenschappen, waaronder scholen. Nederland richt risicocommunicatie meer algemeen op rampen en calamiteiten en niet of nauwelijks specifiek op hoogwater. De Environment Agency heeft juist een duidelijke focus op hoogwater.
Crisiscommunicatie en hoogwater
Voor crisiscommunicatie en hoogwaterberichtgeving is de Environment Agency een walhalla om ervaringen uit te wisselen. Ze hebben de laatste jaren veel aandacht besteed aan de juiste manier om informatie over te brengen naar andere professionals en het publiek, en aan verbetering van de interne samenwerking. Ze zoeken duidelijk naar kanalen om de burger te bereiken en focussen niet alleen op hun eigen website. Gebruik van social media en verzekeren van correcte en begrijpelijke informatie op media van andere partijen vinden ze belangrijk.
Voor meer informatie
Kijk voor meer informatie in het rapport en op de site van de Environment Agency:
http://www.environment-agency.gov.uk/https://www.nationaalcrisiscentrum.nl/document/engelse-studie-risico-en-crisiscommunicatie-overstromingen?goback=.gde_1916937_member_156996244