De officiële reddingsvloot bestaat nog wel uit diverse “mooi weer” vaartuigjes.
De ervaringen met het materieel en de (vrijwillige) bemanningen zijn voornamelijk gebaseerd op kortere inzetten onder “zomerse” omstandigheden.
In de diverse scenario’s grotere watersnoden wordt uitgegaan van niet onaanzienlijke grote aantallen slachtoffers en grotere gebieden.
De seizoenen, temperaturen, weersomstandigheden o.a. temperatuur, neerslag, windkracht golfcondities etc. waarin watersnoodrampen kunnen optreden kunnen niet vooraf worden bepaald maar het ligt sterk voor de hand dat het niet onder de meest ideale weersomstandigheden zal optreden.
De bemanningen kunnen zich kleden op inzetten van redelijk beperkte duur onder barre omstandigheden in de open vaartuigjes, hoe zit het met de te vervoeren slachtoffers.
Moet er ondertussen niet worden gedacht aan soorten van bescherming in de vorm van bijvoorbeeld snel aan te brengen overkappingen,mogelijk naast goede en direct beschikbare voorraden aan beschermende kleding.
Tijdens zware vorst kunnen, vooral de snel varende, vaartuigjes van de reddingsvloot te maken krijgen met ijsafzetting door buiswater, met alle mogelijke consequenties van dien.
Kortom er valt nmm nog het nodige te overwegen om deugdelijk te zijn voorbereid op een all-weather inzet van de nationale reddingsvoolt.