Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?

Auteur Topic: Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?  (gelezen 51582 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #110 Gepost op: 15 september 2006, 14:27:43
Of iemand heeft zijn bericht bewerkt, of er is een bericht verwijderd.

Mijn vraag was namelijk:
Zit de Waterpolitie en de Spoorwegpolitie bij de KLPD in de ruimte of hebben die ook een eigen ruimte?


Florian van Hunnik

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 15 september 2006, 14:38:36
Of iemand heeft zijn bericht bewerkt, of er is een bericht verwijderd.

Mijn vraag was namelijk:
Zit de Waterpolitie en de Spoorwegpolitie bij de KLPD in de ruimte of hebben die ook een eigen ruimte?

Alle 'normale' meldkamers van het KLPD zitten in dezelfde ruimte. Wel zijn er aparte ruimtes met een meldkamer functionalitieit voor speciale acties (voetbalwedstrijden bijvoorbeeld).


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #112 Gepost op: 15 september 2006, 15:03:34
Oke.
En 112 ook elders ;)

Dus 3 ruimtes:
1. 112
2. KLPD
3. Speciale acties


Iemand foto's van die meldkamer?  8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #113 Gepost op: 20 februari 2007, 18:23:15
Blijkbaar weet de KPN precies (tot op 100 meter) waar elke GSM is..... Waarom zou dit systeem ook niet op de meldkamer 'geplaatst' kunnen worden?  ???

http://www.kpn.com/kpn/show/id=1710259

Detailinformatie MobielThuis van KPN

Hoe werkt het precies?
   Het tarief dat in rekening wordt gebracht, wordt bepaald door de plek waar u het mobiele gesprek start. Start u een gesprek op de plek waar u MobielThuis hebt ingesteld, dan betaalt u dat tarief ook als u tijdens het gesprek van deze plek weggaat. Start u het gesprek buiten de plek waar MobielThuis hebt ingesteld, dan geldt het reguliere tarief van het mobiele abonnement dat u hebt. Een signaal of melodie geeft voorafgaand aan uw gesprek aan of u profiteert van de MobielThuis tarieven
   U betaalt voor de voordeeloptie als een abonnementsbedrag boven op uw basis abonnement
   De minuten met MobielThuis betaalt u uit uw beltegoed bij KPN Mobiel; als het tegoed op is, betaalt u bij. Bij KPN FlexiBel betaalt u alleen voor wat u gebruikt, naast uw reguliere abonnementskosten
   Aan MobielThuis van KPN zijn tarieven verbonden die vergelijkbaar zijn met de tarieven van Belvrij en Belbasis van KPN. Als er in communicatie gerefereerd wordt aan ‘de tarieven van de vaste lijn’ worden deze producten als uitgangspunt gebruikt.
   Minimaal is MobielThuis van KPN beschikbaar tot 100 meter van huisadres en postcode. KPN kan geen garantie bieden dat dit overal even goed werkt. Beschikbaarheid en bereikbaarheid van de dienst verschillen per locatie afhankelijk van de netwerkkwaliteit en infrastructuur ter plekke. Is bijvoorbeeld het bereik op specifieke locaties in een huis niet optimaal dan wijzigt de dienst MobielThuis hier in feite niets in. MobielThuis van KPN volgt de bereikbaarheid zoals die nu geldt. Er is dus ook geen garantie dat de dienst voor iedereen werkt. KPN verwijst hierbij naar artikel 1:9 uit de Algemene Voorwaarden voor Mobiele Telecommunicatiediensten over kwaliteitsniveau, onderhoud en storingen. U kunt bij klantenservice terecht voor vragen over de beschikbaarheid. Per klantsituatie kan gekeken worden over de beschikbaarheid van de dienst kan worden bijgesteld
   Aan MobielThuis van KPN zit geen contractuele verplichting, wel een opzegtermijn van 1 maand. Er kan telefonisch en schriftelijk worden opgezegd
   De dienst MobielThuis van KPN is gerelateerd aan postcode en huisnummer zonder toevoeging. Deze is 1x per maand te wijzigen. Deze wijziging gaat direct in. Wijzigen kan via 1200 en via een sms naar 1288: mobielthuis wijzig postcode huisnummer. Standaard werkt de dienst op je postcode en huisnummer van je factuuradres. Wilt u ergens anders de dienst gebruiken dan kan dat via 1200 of een SMS worden gewijzigd
   De dienst MobielThuis van KPN is alleen beschikbaar in combinatie met een KPN Mobiel, FlexiBel Allround/Economy/Premium of KPN FlexiBel abonnement


1of4

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 20 februari 2007, 18:44:17
Zal wel iets met privacy te maken hebben dat meldkamers er niet mee (mogen) werken... ;D
Moeten alle meldkamer medewerkers eerst buitengewoon opsporings ambtenaar worden ofzo..


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #115 Gepost op: 20 februari 2007, 18:49:04
Ik heb pas ergens gelezen dat Europese regels eigenlijk verplichten dat 112-centrales kunnen zien waar een gsm zich bevindt (coördinaten). Het feit dat we dat in NL nog niet hebben, is daarmee niet conform de Europese afspraken. Het is de bedoeling dat we dat binnen een paar jaar alsnog krijgen. Heb alleen geen idee meer waar ik dat heb gelezen...
greetz,  Enrique


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #116 Gepost op: 20 februari 2007, 22:53:33
Blijkbaar weet de KPN precies (tot op 100 meter) waar elke GSM is.....

Dat weten ze helemaal niet, want je hebt het belangrijkste deel zelf al gemarkeerd :

De dienst MobielThuis van KPN is gerelateerd aan postcode en huisnummer zonder toevoeging. Deze is 1x per maand te wijzigen. Deze wijziging gaat direct in. Wijzigen kan via 1200 en via een sms naar 1288: mobielthuis wijzig postcode huisnummer. Standaard werkt de dienst op je postcode en huisnummer van je factuuradres. Wilt u ergens anders de dienst gebruiken dan kan dat via 1200 of een SMS worden gewijzigd

Het gaat om de postcode. Ze kijken in hun database welke GSM-zender naar hun mening (ik heb daar dus al mijn radiotechnische twijfels over) de opgegeven postcode "bedient" en zodra het netwerk merkt dat de GSM contact heeft met die ene zender wordt er aangenomen dat je thuis zit, terwijl je net zo goed bij de buren kunt zitten of bij de supermarkt mits die toevallig in dezelfde straat zit.

Als "radiofanaat" (wie een mooier woord weet mag het zeggen) is mijn Nokia 3410 uiteraaaaaaard voorzien van NetMonitor waarmee je de nodige extra technische details kunt zien zoals het ID van de zender waarop de telefoon op dat moment "luistert". Zo onderhand weet ik exact welke zender waar staat en in mijn woning schakelt mijn telefoon regelmatig tussen 3 verschillende zenders, om de doodsimpele reden dat die signalen ongeveer even sterk zijn en het er maar vanaf hangt waar ik mij in huis bevind. Zo waterdicht is dit systeem dus niet.

Verder spreekt Enrique over "coördinaten". Helaas, dan zou er aardig wat moeten veranderen, want een GSM, noch een GSM (of UMTS) netwerk werkt met coördinaten, dus zo nauwkeurig als sommigen zich zouden wensen is de lokatie van een telefoon simpelweg niet te bepalen.

Groeten, Peter.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 21 februari 2007, 14:57:42
Ik heb pas ergens gelezen dat Europese regels eigenlijk verplichten dat 112-centrales kunnen zien waar een gsm zich bevindt (coördinaten). Het feit dat we dat in NL nog niet hebben, is daarmee niet conform de Europese afspraken. Het is de bedoeling dat we dat binnen een paar jaar alsnog krijgen. Heb alleen geen idee meer waar ik dat heb gelezen...

Het gaat daarbij om artikel 26 van de Universeledienstrichtlijn van 2002 (richtlijn 2002/22/EG). Die bepaling stelt het volgende:

Citaat
Europees alarmnummer
1. De lidstaten zorgen ervoor dat alle eindgebruikers van openbare telefoondiensten, inclusief gebruikers van openbare betaaltelefoons, naast eventuele andere nationale alarmnummers zoals bepaald door de nationale regelgevende instanties, ook kosteloos hulpdiensten kunnen oproepen via het uniforme Europese alarmnummer 112.
2. De lidstaten zorgen ervoor dat oproepen via het uniforme Europese alarmnummer 112 naar behoren worden beantwoord en behandeld op de wijze die het meest geschikt is voor de nationale organisatie van hulpdiensten en die binnen de technologische mogelijkheden van de netwerken valt.
3. De lidstaten zorgen ervoor dat ondernemingen die openbare telefoonnetwerken exploiteren, voorzover dat technisch
haalbaar is voor alle oproepen van het Europese alarmnummer 112 informatie over de locatie van de oproeper ter beschikking
stellen van de instanties die noodsituaties behandelen.

4. De lidstaten zorgen ervoor dat de burgers adequaat worden ingelicht over het bestaan en het gebruik van het Europese
alarmnummer 112.

Lidstaten hadden tot 24 juli 2003 om deze richtlijn om te zetten in nationaal recht. Nederland heeft dat gedaan op 7 mei 2004 met de invoering van een nieuw artikel 11.10 lid 2 van de Telecommunicatiewet:

Citaat
2. De aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk en de aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst, die locatiegegevens kan verwerken omtrent abonnees of gebruikers, is verplicht aan de aangewezen beheerders van een alarmnummer voor publieke diensten, bedoeld in het eerste lid, indien er communicatie over een dergelijk alarmnummer wordt afgewikkeld, gelijktijdig de daarop betrekking hebbende locatiegegevens te verstrekken, ook indien de abonnee of gebruiker, voor zover het betreft de locatiegegevens als bedoeld in artikel 11.5a, op de voet van het vijfde lid van dat artikel, gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om tijdelijk de verwerking van de hem betreffende locatiegegevens te beletten.

Ik geloof dat de belangrijkste horden tot de geslaagde invoering nu nog zijn dat het KLPD bepaalde apparatuur moet aanschaffen. Een woordvoerder van BiZa meldde overigens in de Telegraaf in december het volgende:
Citaat
Volgens de woordvoerder voor het nieuwe 112, Frank Beers, is het systeem technisch al uitgedacht. "Een mobieltje stuurt bij elk gesprek coördinaten mee, die tot op meters nauwkeurig aangeven waar de beller is. Die informatie is goud waard bij noodhulp."


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #118 Gepost op: 21 februari 2007, 18:53:49
Yes! Dat laatste stukje komt me heel bekend voor; dat is 'm! Goed gezocht (en nog beter gevonden) Michelle!
greetz,  Enrique


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #119 Gepost op: 21 februari 2007, 18:58:21
Hoe weet een mobieltje waar hij is?? ??? Dat kan toch alleen bij een ingebouwde GPS chip + vrij zicht op de satellieten...  ??? ??? ??? :)