Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?

Auteur Topic: Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?  (gelezen 51581 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #140 Gepost op: 15 april 2007, 09:33:43
Zeker met je eens. Gelukkig bel ik nooit vanuit de auto:P
ik geloof dat hier een bericht verwijderd is (ik dacht van Ger@ard) maar die had een leuk stukje geschreven over naar wie ze kunnen doorverbinden:  als iemand vraagt naar spoorwegpolitie of KLPD, vragen jullie dan ook waarom?    en waarom vragen jullie dat dan?

en mijn laatste vraag:   komen er in Driebergen vaak telefoontjes binnen met 'ja hier in de dorpsstraat is brand' of is het 9vande10 keer:  mag ik de brandweeer van..  ??


EDIT: andere topic gevonden, hopelijk komt Ger@ard in dit topic antwoord geven ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #141 Gepost op: 15 april 2007, 19:50:25
Het nadeel met de GSM naar 112 bellen is dat je het soms beter weet dan de man / vrouw die in Driebergen de telefoon opneemt.
Blijf je houden. We zijn niet in heel Nederland bekend en moeten het hebben van onze systemen. Daarom is het handig we een melder krijgen die zelf wel goed bekend is.

Als ik op de Ruit van Rotterdam-Rijnmond rij dan vraag ik om politie RR. Ik heb het meegemaakt dat men zei volgens mij rijdt u op de rijksweg, mijn antwoord nee op de provincialeweg met raampje open. En ja hoor ik werd doorverbonden met RR.
Leuk en aardig de dames en heren op het 112 callcenter in 3bergen, maar ik beslis wie ik wil spreken.
Je vraagt om Rotterdam-Rijnmond en je rijdt op de snelweg, dan rolt er in ons systeem KLPD uit en krijg je die ook. Zo is het protocol, zij zijn daar verantwoordelijk over de snelweg en niet Rotterdam-Rijnmond. Als de meldkamer KLPD bepaald dat het naar de regio gaat beslissen hun dat. In principe beslist de melder, maar lang niet altijd!


Ander verhaal. Ik rij in me prive auto op de A12 Gouwe Aquaduct in de richting van Utrecht. Bel 112 en vraag KLPD verkeer. Vraagt zij waar rijdt U ?
Ik zeg KLPD verkeer AUB !
Vraagt zij waar rijdt U ?
Ik zeg A20 Gouwe Aquaduct >> Utrecht. Antwoord ik verbind u door met politie Bodegraven.

Dus ik verbreek de verbinding want als ze het dan zo goed weet moet ze me met Gouda doorverbinden dat ligt er boven en Bodegraven paar kilometer verderop.

Dus maar gewone nummer KLPD gebeld en Verkeer gevraagt en jawel werd netjes doorverbonden zonder vragen.
Protocol schrijft voor om altijd te vragen waar iemand zich bevind op de snelweg. Niet alle snelwegen zijn KLPD traject en vallen dan onder de verantwoording van de regiopolitie. Er zijn genoeg mensen die KLPD roepen terwijl ze op een 'regio' snelweg rijden. Daarnaast willen we het altijd weten omdat we het in ons systeem moeten invoeren omdat afspraken nog al eens veranderen onderling zonder dat wij er weet van hebben. Het kan zo zijn dat er op de afdeling een tijdelijk afspraak is om meldingen op een bepaald traject naar de regio door te verbinden om verschillende redenen. Maar dat ziet de melder niet.  ;) Natuurlijk kan het ook fout gaan door weinig regiokennis van een centralist of door andere redenen.
Maar wat versta jij onder het gewone nummer van het KLPD dan?  ::)

112 met je GSM bellen is niet altijd verstandig als je weet wie je wanneer moet hebben i.v.m. plaatselijke bekendheid.
Geen 112 bellen is verstandig wil je zeggen?  ;) Oh by the way, ik maak hieruit op dat je geregeld 112 belt, trek je dat soort dingen aan of is het toeval?  :P

als iemand vraagt naar spoorwegpolitie of KLPD, vragen jullie dan ook waarom?    en waarom vragen jullie dat dan?
Als iemand zo om de spoorwegpolitie vraagt willen we niet weten waarom maar waar een melder zich bevind. Iemand kan op de parkeerplaats net buiten een station staan en vragen om de spoorwegpolitie maar dan is het voor de regiopolitie. Dat is om misverstanden te voorkomen. Als iemand rechtstreekt vraag op het KLPD idem, we willen graag weten waarom iemand is ivm de verdelingen van de snelwegen.

en mijn laatste vraag:   komen er in Driebergen vaak telefoontjes binnen met 'ja hier in de dorpsstraat is brand' of is het 9vande10 keer:  mag ik de brandweeer van..  ??
Vaak weten melders wat ze willen en waar ze het willen, maar ook vaak genoeg dat je tien keer om de plaats, dorp, stad vraagt en ze de straatnaam blijven noemen.  ::)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,14869.20.html

Groeten,
Gerard


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #142 Gepost op: 15 april 2007, 21:53:20
(...)
Je vraagt om Rotterdam-Rijnmond en je rijdt op de snelweg, dan rolt er in ons systeem KLPD uit en krijg je die ook. Zo is het protocol, zij zijn daar verantwoordelijk over de snelweg en niet Rotterdam-Rijnmond. Als de meldkamer KLPD bepaald dat het naar de regio gaat beslissen hun dat. In principe beslist de melder, maar lang niet altijd!
(...)
Protocol schrijft voor om altijd te vragen waar iemand zich bevind op de snelweg. Niet alle snelwegen zijn KLPD traject en vallen dan onder de verantwoording van de regiopolitie. Er zijn genoeg mensen die KLPD roepen terwijl ze op een 'regio' snelweg rijden.
(...)

Volgens mij is de Rotterdamse ruit juist een voorbeeld van snelweg wat onder de regiopolitie valt (verkeerspolitie rotterdam rijnmond). Tegenwoordig doen ze de surveillance op de ruit gezamenlijk (KLPD en RR), maar de wagen van het KLPD wordt doorgaans aangestuurd door meldkamer Rijnmond. Op den duur zou de ruit KLPD verantwoordelijkheid moeten worden, maar naar verluid heeft het KLPD daar nog niet genoeg capaciteit voor.

Ben benieuwd hoe dat zit op de snelwegen rond Amsterdam en Den Haag. Voor de duidelijkheid zou het niet gek zijn alle rijkswegen onder KLPD verantwoordelijkheid te laten vallen. Regionale verkeerseenheden kunnen dan de provinciale en lokale wegen pakken en taken doen als RVHT, VROS, flitsdienst, VOA, regionale begeleidingen, enz. Maar ik raak teveel off-topic ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #143 Gepost op: 15 april 2007, 22:34:50
Volgens mij is de Rotterdamse ruit juist een voorbeeld van snelweg wat onder de regiopolitie valt (verkeerspolitie rotterdam rijnmond). Tegenwoordig doen ze de surveillance op de ruit gezamenlijk (KLPD en RR), maar de wagen van het KLPD wordt doorgaans aangestuurd door meldkamer Rijnmond. Op den duur zou de ruit KLPD verantwoordelijkheid moeten worden, maar naar verluid heeft het KLPD daar nog niet genoeg capaciteit voor.

Ben benieuwd hoe dat zit op de snelwegen rond Amsterdam en Den Haag. Voor de duidelijkheid zou het niet gek zijn alle rijkswegen onder KLPD verantwoordelijkheid te laten vallen. Regionale verkeerseenheden kunnen dan de provinciale en lokale wegen pakken en taken doen als RVHT, VROS, flitsdienst, VOA, regionale begeleidingen, enz. Maar ik raak teveel off-topic ;)
Dat bedoel ik dus met afspraken die nog wel eens veranderen.  ;) De snelwegen rond Rotterdam zijn nu juist KLPD gebied en niet meer die van de regio Rotterdam-Rijnmond. Dus dat is er al door. Iemand kan dus wel stug om de regiopolitie vragen als hij/zij daar rijdt, maar krijgt gewoon het KLPD van ons. De snelwegen rond Den Haag zijn ook weer voor het KLPD maar de ring A10 bij Amsterdam is weer voor de regio. Daarom hebben we zo'n systeem om het in te tikken, hoeven we niet bij al die afspraken na te denken.  :P


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #144 Gepost op: 15 april 2007, 22:55:16
Aha, dus alleen die eigenwijze Amsterdammers over en dan is het weer duidelijk in Nederland :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #145 Gepost op: 16 april 2007, 00:06:42
Aha, dus alleen die eigenwijze Amsterdammers over en dan is het weer duidelijk in Nederland :P

Alleen Amsterdam? Volgens mij zijn er nog zat snelwegen waar totaal geen KLPD rijdt, bijvoorbeeld in de Noordelijke regios, maar ik kan er naast zitten hoor...

Groeten, Peter.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #146 Gepost op: 16 april 2007, 09:57:59
Alleen Amsterdam? Volgens mij zijn er nog zat snelwegen waar totaal geen KLPD rijdt, bijvoorbeeld in de Noordelijke regios, maar ik kan er naast zitten hoor...

Groeten, Peter.

Zeeland ook niet volgens mij, maar van de drie eerder genoemde steden alleen amsterdam niet. Dan is het in iedergeval duidelijker in de randstad ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #147 Gepost op: 16 april 2007, 15:44:17
Alleen Amsterdam? Volgens mij zijn er nog zat snelwegen waar totaal geen KLPD rijdt, bijvoorbeeld in de Noordelijke regios, maar ik kan er naast zitten hoor...

Groeten, Peter.

Je zit er niet naast. In de noordelijke provincie's is het inderdaad ook voor de regiopolitie. Vandaar dat we altijd vragen waar iemand zich op de snelweg bevind, bij snelweg denken ze al snel aan KLPD maar dat kan dus heel anders zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #148 Gepost op: 16 april 2007, 16:00:18
Diverse keren mobiel 112 gebeld en als je de juiste termen voor de regio korpsen / brandweer / ambu gebruikt wordt je echt wel direct door verbonden zonder nader uitvragen is mijn ervaring...  ;) :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #149 Gepost op: 5 oktober 2008, 01:11:34
Kom je nu wel of niet met skype uit bij een 112 centrale als je 112 belt??  ??? (svp niet gaan proberen.....  ::) ::) :-X)

http://www.skype.com/allfeatures/no911/

Skype and Emergency Services

An emergency call is perhaps the most important call you will ever make. We care about your safety and want to provide you with complete information about emergency services.

    * Skype is little piece of software that enables a rich communications experience - an entirely new way to communicate online. Skype offers affordable prices and innovation that are years ahead of what a traditional phone service offers.
    * Skype is not a replacement for your landline or your mobile phone. Skype does not offer you the ability to call emergency services for help if you are in distress.
    * When calling 911 for help, mobile phones can identify your location within a 300 meter range and sometimes even closer. This enables emergency service operators to find you or call you back if the call drops. Landline phones will dispatch help to the address you provided when you subscribed to use the phone company’s services.
    * If you are a SkypePro or SkypeIn subscriber, using your mobile or landline phone for emergency calls is still required since Skype does not know your physical location and is unable to assist emergency services.