Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?

Auteur Topic: Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?  (gelezen 51586 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #160 Gepost op: 2 april 2009, 09:51:51
Volgens mij is dit document meer van toepassing :

http://www.gstforum.org/download/rescue/e-merge%20deliverables/Specifications%20of%20the%20European%20In%20Vehicle%20Emergency%20Call%20Annex%20C.pdf

Vanaf pagina 7 :

The E112 service implements voice call routing and location data management. When the
user makes a call to 112 number, the call is routed to the GMLC so that the location
coordinates estimated can be obtained from the Cell Id. Attending to the estimated position
the call is routed to the right emergency centre.


Aan de hand van het basisstation vanaf waar het 112-gesprek wordt opgezet kan dus naar de juiste 112-centrale worden doorgeschakeld. Echter, de beller hoeft zich niet per definitie in hetzelfde gebied te bevinden, dat staat er natuurlijk niet bij...

SectorConIncertidumbre. This type of data allows to define a circular sector crown and the
probability that the mobile station was inside this circular crown.


Aan de hand van de gegevens van het basisstation kan er een cirkel worden getekend (zie voorbeeld) met daarin een gebied waarin de beller zich WAARSCHIJNLIJK bevindt, maar dat is dus niet 100% zeker omdat er veel factoren een rol spelen die enige vorm van zekerheid wegvagen. Een telefoon staat namelijk niet per definitie in verbinding met het dichtstbijzijnde basisstation, deze 'keuze' is niet altijd even logisch en daardoor kan de lokatie afwijken van de uit de "meting" gedistilleerde lokatie. Met sommige telefoons (de mijne incluis) is het mogelijk om zelf een basisstation te selecteren waardoor de meting al helemaal niet meer betrouwbaar is. Een telefoon kan zich dan bijvoorbeeld ten noorden van een basistation bevinden, terwijl hij zich volgens de "meting" ten zuiden zou moeten bevinden. Natuurlijk is dat een extreem geval, maar wel een van de redenen waarom ik weinig vertrouwen heb in de betrouwbaarheid van dit "plaatsbepalingssysteem".


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #161 Gepost op: 2 april 2009, 10:19:28
Als je je op een basistation verweg van de mast bevind zal het GSM netwerk dat zien. Je TA (timing advance) waarde is dan groter dan als je dicht bij de mast zit.


Het doorschakelen naar de dichtsbijzijnde 112 centrale kan je verder zien als een location based service in het GSM netwerk. Het doel is alleen anders, de techniek het zelfde.

Voor het netwerk maakt het niet uit of je met de dichtsbijzijnde taxicentrale of 112 centrale doorverbonden moet worden.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #162 Gepost op: 2 april 2009, 10:29:34
Als je je op een basistation verweg van de mast bevind zal het GSM netwerk dat zien. Je TA (timing advance) waarde is dan groter dan als je dicht bij de mast zit.
Het doorschakelen naar de dichtsbijzijnde 112 centrale kan je verder zien als een location based service in het GSM netwerk. Het doel is alleen anders, de techniek het zelfde.

Termen zoals TA ken ik (ook de nadelen die hier aan kleven zoals maximum reikwijdte waardoor je bijvoorbeeld op zee niet altijd kunt bellen), maar als je het document doorleest welke ik doorstuurde dan zul je zien dat die irrelevant is. Het zou ook nogal een logistieke klus worden om ook nog eens te bepalen hoe groot de afstand vanaf een basisstation tot de regiogrens is. Bovendien loopt een grens niet altijd even logisch en kan het zijn in geval van storingen of andere omstandigheden dat je niet op de meest logische "cel" (antenne) bent ingelogd waardoor je een scheve meting krijgt, zoals ik eerder al schetste. Het is heel simpel, een basisstation bevindt zich in Groningen, je zult worden doorverbonden met de meldkamer Groningen. Ook al sta je toevallig net in Friesland of Drenthe. Ook al is het technisch mogelijk (doch zeer zeker niet eenvoudig), dat zal de enige beslisfactor zijn bij het doorschakelen naar een regionale meldkamer.

Bovendien zullen er ook mensen zijn die graag de KLPD willen spreken, als er een ongeval op de snelweg gebeurt. Hoe lossen we dat op? Knap netwerk die kan zien of iemand zich op de snelweg bevindt... Natuurlijk zijn ook daar technieken voor de verzinnen aan de hand van de afgelegde route en de snelheid van het overschakelen tussen basisstations, maar ook in dat geval kan ik een lijst met uitzonderingsgevallen noemen. Bij het invoeren van dit systeem zullen de regio's dus te maken krijgen met meldingen die voorheen bij de KLPD terecht kwamen. Die zullen ze nu dus moeten doorverbinden of zelf doormelden aan Driebergen.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #163 Gepost op: 2 april 2009, 10:46:15
Als je mijn link doorleest zie je methodes staan met het gebruik van meerdere masten. Je telefoneert over 1 station, maar je GSM kijkt continue naar andere stations en de signaal sterkte. als een station sterker is zal het automatisch overschakelen. Met die gegevens kan je ook ene locatie berekenen.

Dit zijn technieken die letterlijk al in de 2de wereldoorlog werden toegepast. 3 zenders in engeland en de engelse bommen vielen snachts nauwkeuriger dan de amerikanen op zicht konden overdag.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #164 Gepost op: 2 april 2009, 10:51:00
Als je mijn link doorleest zie je methodes staan met het gebruik van meerdere masten. Je telefoneert over 1 station, maar je GSM kijkt continue naar andere stations en de signaal sterkte. als een station sterker is zal het automatisch overschakelen. Met die gegevens kan je ook ene locatie berekenen.

Een mobieltje weet alleen de afstand tot de mast waarmee hij in verbinding staat. Dan moet hij dus geforceerd worden om over te schakelen naar andere basisstations die niet zijn voorkeur hebben (hij zal doorgaans in verbinding staan met de sterkste). Bovendien is de mobieltje het meest intelligent in dit geval. Hij weet de afstand en hij gebruikt de TA als correctiegegeven. Het netwerk weet deze afstand niet, dus hoe wordt volgens jou de lokatie berekend?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #165 Gepost op: 2 april 2009, 11:18:46
Ik vraag me af wat de nauwkeurigheid is....

Helaas heb ik dit systeem niet meer mee mogen maken toen ik werkzaam was op de 112 centrale. Zoals ik het heb gehoord ligt de nauwkeurigheid aan de hoeveelheid zendmasten in een gebied. Zo kan dit in de grote stad tot op 50 meter nauwkeurig zijn, maar op grote en uitgestrekte gebieden kan dit 50 km zijn. Het grote voordeel is wel dat je ongeveer een locatie hebt. Mensen die in de paniek niet meer weten in welke Hengelo ze staan hoeft nu niet meer uit te maken.
Ook misbruik kan beter worden aangepakt. Mensen die roepen dat ze een ambulance in Amsterdam willen hebben en ze bellen vanuit Maastricht wordt extra bevraagd (niets is onmogelijk).


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #166 Gepost op: 2 april 2009, 12:08:11
Hij weet de afstand en hij gebruikt de TA als correctiegegeven. Het netwerk weet deze afstand niet, dus hoe wordt volgens jou de lokatie berekend?


Tijd in radio techniek is afstand.
Een radiosignaal plant zich voort met de snelheid van het licht. De TA is bekend bij het netwerk en daar mee kan de afstand worden berekend.

Verder
http://portal.etsi.org/docbox/STF/STF321_TISPAN3_EC_Emergency_Call_Location/Public/Library/EC%20Documents/cgalies_final.pdf

pagina 49 en 50
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #167 Gepost op: 2 april 2009, 15:04:54
Volgens mij is dit document meer van toepassing :

http://www.gstforum.org/download/rescue/e-merge%20deliverables/Specifications%20of%20the%20European%20In%20Vehicle%20Emergency%20Call%20Annex%20C.pdf

Vanaf pagina 7 :

The E112 service implements voice call routing and location data management. When the
user makes a call to 112 number, the call is routed to the GMLC so that the location
coordinates estimated can be obtained from the Cell Id. Attending to the estimated position
the call is routed to the right emergency centre.


Aan de hand van het basisstation vanaf waar het 112-gesprek wordt opgezet kan dus naar de juiste 112-centrale worden doorgeschakeld. Echter, de beller hoeft zich niet per definitie in hetzelfde gebied te bevinden, dat staat er natuurlijk niet bij...

SectorConIncertidumbre. This type of data allows to define a circular sector crown and the
probability that the mobile station was inside this circular crown.


Aan de hand van de gegevens van het basisstation kan er een cirkel worden getekend (zie voorbeeld) met daarin een gebied waarin de beller zich WAARSCHIJNLIJK bevindt, maar dat is dus niet 100% zeker omdat er veel factoren een rol spelen die enige vorm van zekerheid wegvagen. Een telefoon staat namelijk niet per definitie in verbinding met het dichtstbijzijnde basisstation, deze 'keuze' is niet altijd even logisch en daardoor kan de lokatie afwijken van de uit de "meting" gedistilleerde lokatie. Met sommige telefoons (de mijne incluis) is het mogelijk om zelf een basisstation te selecteren waardoor de meting al helemaal niet meer betrouwbaar is. Een telefoon kan zich dan bijvoorbeeld ten noorden van een basistation bevinden, terwijl hij zich volgens de "meting" ten zuiden zou moeten bevinden. Natuurlijk is dat een extreem geval, maar wel een van de redenen waarom ik weinig vertrouwen heb in de betrouwbaarheid van dit "plaatsbepalingssysteem".



Er word geen volledige circel getekend. Er worden 4 parameters door gegeven.
de lokatie van de antenne,
de sector, begin to.v. noord en de openingshoek van de sector.
en 2 parameters die de minimale en maximale afstand tot de gsm aangeeft.
Deze band kan je over een kaart heen leggen en dan weet je het gebied.
Dat is het plaatje op pagina 8 van jou link.

Nu kan je de melder uitvragen in dat gebied voor een nadere omschrijving.
ziet u een kerk?, etc.


Je kan ook hyves instaleren op je telefoon en de meldkamer toevoegen bij je vrienden
http://www.nu.nl/internet/1942612/hyves-vrienden-op-locatie-te-vinden-met-mobieltje.html
( dit bedoel ik dus met dat je met je mobiele telefoon al sneller te vinden bent dan je denkt )
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #168 Gepost op: 2 april 2009, 16:27:08
maarre...betekent dit nu dat er direct wordt doorgeschakeld (dus zonder tussenkomst van Driebergen) naar de juiste centrale/ meldkamer?
grtz
Peter


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #169 Gepost op: 2 april 2009, 16:30:47
maarre...betekent dit nu dat er direct wordt doorgeschakeld (dus zonder tussenkomst van Driebergen) naar de juiste centrale/ meldkamer?
grtz
Peter

Nee.