Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?

Auteur Topic: Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?  (gelezen 51587 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #170 Gepost op: 2 april 2009, 19:26:49
Er word geen volledige circel getekend. Er worden 4 parameters door gegeven.
de lokatie van de antenne,
de sector, begin to.v. noord en de openingshoek van de sector.
en 2 parameters die de minimale en maximale afstand tot de gsm aangeeft.
Deze band kan je over een kaart heen leggen en dan weet je het gebied.
Dat is het plaatje op pagina 8 van jou link.

De GSM techniek is mij van binnen en buiten bekend, maar op een hulpverleningsforum wil ik niet te diep in gaan op technische details. Wat jij zegt klopt wel, maar er is als gevolg van de openingshoek teveel marge, zeker naarmate de afstand toeneemt en de radius dus groter wordt. De TA werkt met stappen van maar liefst 550 meter, dus iemand kan een halve kilometer van of naar een mast toe bewegen zonder dat deze parameter verandert. Als je dat nauwkeurig noemt? En dan dus nog de openingshoek van 120 graden erbij waarbij er natuurlijk ook situaties zijn waarbij die hoek als gevolg van bepaalde omstandigheden iets groter is.

Tsja, ik wil niet eigenwijs zijn, maar het enige wat een klein beetje betrouwbaar is dat is het doorschakelen naar de juiste meldkamer, al heb ik daar zoals ik eerder al stelde al de nodige vraagtekens bij. Plaatsbepaling aan de hand van de door jou genoemde gegevens acht ik niet waarschijnlijk. Je zou kunnen zeggen, hij bevindt zich "in het centrum van Den-Haag", maar veel nauwkeuriger dan dat zal het niet worden...


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #171 Gepost op: 2 april 2009, 21:55:07
De nauuwkeurigheid gaat ook afhangen van het type mobiele telefoon. Modernere telefoons kunnen straks meer informatie mee sturen. E112 en E911 kunnen in theorie me een telefoon die AGPS of location based services ondersteund beter dan 100 meter worden.

Overigens als je telefoon met signaal sterkte meting ook nog infomatie gaat mee sturen over de aangrenzende cellen en hun signaal sterkte kom je al een heel end. Je krijgt dan circelvormige banden die over elkaar vallen. waar deze banden elkaar overlappen bevind je telefoon zich.

De standaard waaraan de meldkamers moeten voldoen die eerder poste was al van 2002.

Vanmiddag heb ik wat met me GSM zitten rommelen en kon er de 6 naburige Cell Id's uit toveren met hun signaal sterkte.  Positie bepaling en radio navigatie is mijn vakgebied en heb bij een telecom bedrijf gwerkt om GSM netwerk op te bouwen.

Even kort
Het is in eerste instantie bedoeld om de juiste meldkamer te krijgen.
hierna is het een hulp middel voor de centralist om al een hulpverleningsvoertuig een richting aan te kunnen geven
hierna hangt het er van af wat je telefoon ondersteund.

Steeds meer telefoons zullen dit echter gaan ondersteunen omdat de VS en europa deze systemen verplicht hebben. en nederland dus voor een van de eerste keren eens de laatste is in europa die het introduceerd.

maarre...betekent dit nu dat er direct wordt doorgeschakeld (dus zonder tussenkomst van Driebergen) naar de juiste centrale/ meldkamer?
grtz
Peter
dat is dus wel de opzet ja.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #172 Gepost op: 3 april 2009, 03:07:48
Overigens als je telefoon met signaal sterkte meting ook nog infomatie gaat mee sturen over de aangrenzende cellen en hun signaal sterkte kom je al een heel end. Je krijgt dan circelvormige banden die over elkaar vallen. waar deze banden elkaar overlappen bevind je telefoon zich.

Nu verwar je theorie en praktijk met elkaar. In theorie is er heel veel mogelijk, maar de praktijk staat dat helaas niet toe. GSM is een protocol waaraan je niet zomaar kan sleutelen. Een telefoon kan niet zomaar ineens extra informatie gaan versturen, zoiets zal vastgelegd moeten worden in een nieuw protocol. GSM is zoals het is en eventuele aanpassingen moeten aan het netwerk gedaan worden (doorschakelen naar de juiste regio, etc) maar dat ze kunnen netwerktechnisch aanpassen wat ze willen, een telefoon gaat niet ineens een andere taal praten, als je begrijpt wat ik bedoel. En dan nog, ik zei al dat de telefoon zelf de TA gebruikt om "de bitjes te corrigeren". Het netwerk heeft hier niets mee te maken, dus hoe -binnen de mogelijkheden van het GSM protocol- komt de TA en dus afstandsinformatie bij het netwerk terecht?


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #173 Gepost op: 3 april 2009, 18:26:26
Als je de software in de GSM basisstations aanpast kan het netwerk een sterkte meting doen op de betreffende GSM. De GSM zelf hoeft die informatie niet te meten en te weten.  Als je GSM 112 belt, zal het netwerk dus beginnen met een lokatie te bepalen.

Dat is de informatie die ik uit de documentatie en haal die ik gelezen heb. Modernere telefoons die GPRS ondersteunen kunnen makkelijk door een fabrikant worden ondersteund.

De minimum eis van europa is dat de juiste melkamer gebeld wordt en daarna een globale positie wordt bepaald. Dit kan op basis van de Cell informatie en de signaal sterkte te meten op 3 of meer masten. Als je GSM een verbinding heeft zend je zelf ook een signaal uit en dat meten ze voor de signaal sterkte. Je GSM meet niet, Het netwerk meet die signaal sterkte. Verdere nauwkeurigere informatie is afhankelijk van de mobiele telefoon. (GPS, APGS, etc)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #174 Gepost op: 3 april 2009, 19:54:31
Dit kan op basis van de Cell informatie en de signaal sterkte te meten op 3 of meer masten. Als je GSM een verbinding heeft zend je zelf ook een signaal uit en dat meten ze voor de signaal sterkte.

Maar helaas zegt de signaalsterkte helemaal niets over de afstand tussen GSM en BTS.

Je GSM meet niet, Het netwerk meet die signaal sterkte.

Nee hoor, net andersom. Het is de GSM die, aan de hand van zijn nabuurlijst, meet welk basestation hij het best ontvangt en stuurt dat door naar het netwerk. Het netwerk bepaalt uiteindelijk óf en naar welke cel een handover gemaakt wordt.

Franc


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #175 Gepost op: 3 april 2009, 22:56:39
Je kan als je meerder antennes gebruikt gewoon bepalen waar een radiozender zich bevind. GSM met zijn time slots is daar gewoon goed bruikbaar voor. time difference of arrival (TDOA)

angle of arrival (AOA) 1 mast met meerdere ontvangst antennes. Bepaalt de hoek waar het signaal vandaan komt. Hoek en afstand is een lokatie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiolocation

Dit zijn technieken die protocol onafhankelijk zijn. Er wordt puur en alleen gekeken naar het radio signaal parameters.
De moderne GSM/UMTS sites hebben Software Defined Radio en de bovenstaande technieken is vergt geen extra hardware alleen een software wijziging.

De FCC heeft overigens verplicht dat alle handsets LCS capable moesten zijn. In 2005 werd van elk nieuw toestel verwacht dat het E-OTD ( het bepalen van lokatie door de afstanden van andere masten mee te bepalen op basis van tijd verschillen ) te ondersteunen.

E-OTD IS GEWOON BESCHREVEN IN DE GSM 03.71 STANDAARD. bron http://portal.etsi.org/docbox/STF/STF321_TISPAN3_EC_Emergency_Call_Location/Public/Library/EC%20Documents/cgalies_final.pdf op Pagina 67


Het werkt dus niet eens op signaal sterkte maar zo als ik al eerder beschreef op basis van de looptijd van radio signalen.

Mijn werkgever kan met de zelfde techniek vliegtuigjes volgen.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #176 Gepost op: 4 april 2009, 00:51:59
Wekt trouwens nu ook met het 0900 8844 nummer van de politie. O0


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #177 Gepost op: 4 april 2009, 11:13:49
Je kan als je meerder antennes gebruikt gewoon bepalen waar een radiozender zich bevind.

Oh, maar dat bestrijd ik ook niet. Dié techniek ben ik redelijk bekend mee  ;) , maar dat is op basis van richting, niet veldsterkte.

GSM met zijn time slots is daar gewoon goed bruikbaar voor. time difference of arrival (TDOA)
angle of arrival (AOA) 1 mast met meerdere ontvangst antennes. Bepaalt de hoek waar het signaal vandaan komt. Hoek en afstand is een lokatie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Radiolocation
E-OTD IS GEWOON BESCHREVEN IN DE GSM 03.71 STANDAARD. bron http://portal.etsi.org/docbox/STF/STF321_TISPAN3_EC_Emergency_Call_Location/Public/Library/EC%20Documents/cgalies_final.pdf op Pagina 67

Ik ga het document, binnenkort, als ik weer wat meer tijd heb, wel eens lezen. Misschien wordt het me dan duidelijk hoe ze TDOA en AOA toepassen binnen GSM. Ik ging er tot nu toe altijd vanuit dat de nauwkeurigheid (op basis van TA) niet groter was dan 500-meter-en-een-beetje.

Het werkt dus niet eens op signaal sterkte maar zo als ik al eerder beschreef op basis van de looptijd van radio signalen.

Precies, niet op basis van de signaalsterkte, dat was het enige waar ik op reageerde.     ;)

Mijn werkgever kan met de zelfde techniek vliegtuigjes volgen.

Met 'dezelfde techniek', bedoel je dan vast deze: http://en.wikipedia.org/wiki/Phased_array ?

Franc


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #178 Gepost op: 4 april 2009, 11:57:41
Ik ga het document, binnenkort, als ik weer wat meer tijd heb, wel eens lezen. Misschien wordt het me dan duidelijk hoe ze TDOA en AOA toepassen binnen GSM. Ik ging er tot nu toe altijd vanuit dat de nauwkeurigheid (op basis van TA) niet groter was dan 500-meter-en-een-beetje.
Citaat
Precies, niet op basis van de signaalsterkte, dat was het enige waar ik op reageerde.     ;)
In een van de documenten die ik gepost heb word ook gesproken over signaal sterkte. Het netwerk legt karakteristieken voor een cell vast. Het weet dus dat in zijn omgeving een bepaalde veldsterkte bij een bepaalde afstand hoord. Als je een GSM / UMTS toestel hebt dat heel nauwkeurig bepaald kon worden door dat het GPS had, kan je de volgende keer die signaal sterkte bij die afstand combineren.

Verder is veldsterkte niet het belangrijkste, maar TA in combinatie met veldsterkte kan wel bruikbare informatie opleveren.
 Stel je hebt een deel van een Cell die over bebouwde kom ligt en een deel over vlak land. Als je een TA hebt van 0 maar hele lage veldsterkte kan je er van uitgaan dat het in de bebouwde kom zit. Is de TA hoger, maar de veldsterkte goed kan je er van uitgaan dat het in het landelijke gebied gebeld wordt. Beide zijn geen 100% voorspelling maar wel realistisch.
http://en.wikipedia.org/wiki/GSM_localization
http://www.trueposition.com/web/guest/e-cid
http://www.trueposition.com/web/guest/aoa


Citaat
Met 'dezelfde techniek', bedoel je dan vast deze: http://en.wikipedia.org/wiki/Phased_array ?

Franc
Vliegtuigen zender transponder codes uit. Deze pulstreinen worden door meerder ontvangers op en rond het vliegveld ontvangen. De ontvangststations ontvangen het signaal en meten de tijdsvetraging. Deze tijdsvertraging wordt van alle stations verzameld en daar mee word de positie van het vliegtuig berekend. http://en.wikipedia.org/wiki/Multilateration ,
Meerdere technieken waar de GSM mobiel (antieke koelkast) nog steeds nauwkeuriger dan cell en TA mee kan worden gelocaliseerd. Het heeft mij een aantal pauzes op het werk gekost om het allemaal door te lezen samen met de documenten die ik eerder poste, maar het was erg leerzaam en intressant.

GPS werkt op de zelfde manier alleen daar heb je meerder gesychroniseerde zenders en 1 ontvanger. De ontvanger meet van alle satelieten de tijd die het er over heeft gedaan om de ontvanger te bereiken. en berekend  aan de hand van die tijden de meest waarschijnlijke positie.

Ik heb op internet ook al ontwikkelingen gelezen dat ze dit ook willen doen met Bluetooth, WIFI etc. Het doel is dan om een systeem te kunnen volgen in een gebouw. om een soort GPS navigatie in gebouwen te maken.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #179 Gepost op: 4 april 2009, 12:29:40
Vliegtuigen zender transponder codes uit. Deze pulstreinen worden door meerder ontvangers op en rond het vliegveld ontvangen. De ontvangststations ontvangen het signaal en meten de tijdsvetraging. Deze tijdsvertraging wordt van alle stations verzameld en daar mee word de positie van het vliegtuig berekend. http://en.wikipedia.org/wiki/Multilateration ,
Meerdere technieken waar de GSM mobiel (antieke koelkast) nog steeds nauwkeuriger dan cell en TA mee kan worden gelocaliseerd. Het heeft mij een aantal pauzes op het werk gekost om het allemaal door te lezen samen met de documenten die ik eerder poste, maar het was erg leerzaam en intressant.

Het is niet lullig bedoeld, maar je haalt verschillende technieken door elkaar. Die ontvangers voor transpondercodes doen niets anders dan ontvangen en hebben de mogeliijkheid om -indien centraal gekoppeld- de vertraging te vergelijken en daar een plaatsbepaling uit te distilleren. Dat is inderdaad vrij eenvoudige materie. Elk GSM basistation gebruikt echter vaste kanalen en als op een bepaald moment in gesprek bent met Basistation-A op Kanaal-B, dan is het niet mogelijk dat een ander basisstation even "meeluistert" op hetzelfde kanaal om het netwerk de vertraging te laten bepalen. Zoals Franc al zei, en zoals ik zelf eerder al opmerkte, is het mobieltje in veel opzichten het meest intelligent. Het mobieltje meet signaalsterktes, niet alleen van de serving cell, maar ook van de (bekende) neighbours. De techniek berust op het netwerkmatig geforceerd doorsturen naar andere basisstations (forced handovers) waarbij steeds de TA wordt vergeleken. Door cirkels te trekken rondom een basisstation met een radius conform de TA en een breedte van 550m heb je per basisstation de mogelijke lokatie van het mobieltje. Hoe meer metingen, hoe kleiner de overlap en hoe waarschijnlijker die mogelijke lokatie. Het woord "waarschijnlijk" zal met deze techniek altijd blijven bestaan, 100% zekerheid heb je hier niet mee, al is het maar als gevolg van de meetvertraging, een mobieltje zal altijd eventjes aangemeld moeten blijven op een basisstation alvorens een handover te kunnen maken. Voor zover ik weet is het niet zo dat er 10 metingen gedaan kunnen worden in een paar seconden, waardoor je je bij elke meting alweer verplaatst kunt hebben en de uiteindelijke plaatsbepaling dus steeds onzekerder wordt.

In elk geval zal dit de meest waarschijnlijke techniek zijn, waarbij het mobieltje zoals ik eerder al merkte dus niet zomaar ineens een andere "taal" gaat spreken, hij praat gewoon conform het GSM-protocol, ook al is de telefoon 15 jaar oud. Het netwerk verricht op de achtergrond wat extra werk (forced handovers en vergelijking van de TA's). Relatief eenvoudige aanpassing, maar dit zal geen techniek zijn welke standaard mee zal lopen bij elk gesprek aangezien dat teveel netwerkbelasting zal vergen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen 112-gesprekken standaard "getraced" worden en eventueel een aantal telefoons die op last van justitie specifiek gevolgd dienen te worden.

Meer info : http://www.faqs.org/patents/app/20080227469