Voorkeur ambulance-voertuig

Auteur Topic: Voorkeur ambulance-voertuig  (gelezen 10856 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dutch_Police

  • Gast
Gepost op: 30 januari 2004, 10:37:42
Ik heb een vraagje aan de leden en gasten welke werkzaam zijn binnen de ambulance-sector.

Ik weet dat men binnen de RAV Limburg-Noord gebruik maakt van de Mercedes Sprinter (hoogbouw) en de verlengde Mercedes E-klasse (laagbouw).

Roermond en Weert maakt gebruik van de Sprinter.
Venlo en Venray maakt gebruik van de E-klasse.

Waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom ?

(andere merken en type's zijn natuurlijk ook mogelijk)




rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2004, 11:37:50
elke auto heeft voor en nadelen. feitelijk zijn er, in nederland, 2 kampen chevrolet en lage/ verlengde mercedes de sprinter mensen zijn over het algemeen matig tot redelijk tevreden maar zullen in een gesprek hun auto vaak niet als de beste omschrijven. ach en de beste de ene rijdt comfortabeler en de ander heeft meer werkruimte of men vindt dat de chev meer "smoel" heeft enz.
kortom weet waar je aan begint namelijk een eindeloze discussie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2004, 11:55:57
Misschien een mooi compromis, de ford moduvan zoals die in Nijmegen rijdt; groot volume voertuig (veel ruimte en ruime sta-hoogte) rechte wanden en ook nog eens met een moderne amerikaans uitstraling. Dan kunnen de ligtaxi-diensten/firmas voor het bestelde en laagcomplexe vervoer de lage mercedes gebruiken die veel rijcomfort heeft maar te weinig berg- en staruimte.

Zelf werk ik in/met chevrolets; snelle en redelijk ruime auto alleen wanneer je patient plus MMT-arts, en 2 Ambulanceverpleegkundige achterin  moet laten werken dan wordt het wel wat vol. Kan me van de lage mercedessen de zoektocht in allerlei kastjes onder naast en boven de brancard nog goed herinneren :( , en vond de sprinter altijd wel ruim maar een behoorlijke windvanger, net als de plastisol-ambu bij onze dienst(GGD Den Haag), beide laatsten schaar ik gekscherend onder de categorie bakkersbussen; wel (te)groot maar niet comfortabel voor patient en AVP. Ben benieuwd naar de mogelijk oeverloze disuccies over dit onderwerp maar denk dat het gehalte aan de reacties een stuk beter zal zijn de op de ambulancepagina  ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2004, 14:40:07
De Ford Moduvan... Ik kan me voorstellen dat dit een goede auto zal zijn voor voorstanders van een groot-volume wagen zoals de Sprinter en Chevy's.

Maar je zal begrijpen dat "lovers" van lage Mercedessen hierin geen alternatief zien... Het is niet bepaald een compromis tussen groot en klein, zullen we maar zeggen  ;D

Misschien even ter info voor overige leden: Grofweg (en me natuurlijk op glad ijs begevend!!!) kan je de volgende voor- en nadelen opnoemen:

Hoogbouw is ruimer, dus meer ruimte om handelingen te verrichten, meer ruimte om materiaal op te bergen, en meer mogelijkheden om personeel te vervoeren. Ander voordeel: Goed zicht op de weg (hoger). Nadelen: Minder goede wegligging, minder snel optrekken bij bv stoplichten, minder mogelijkheden om je "schrap te zetten" tijdens werkzaamheden achterin.

Laagbouw: Beter wegligging, en beter geschikt voor overplaatsingen over lange afstanden. Nadelen: Minder opbergruimte, minder werkruimte, en weinig mogelijkheden om extra mensen te vervoeren.

Ondanks de gevoeligheid van deze discussie kunnen veel beroepskrachten wel één of meerdere punten hiervan herkennen denk ik...

Héél grofweg gezegd komt een laag type beter tot z'n recht op langere afstanden (platteland), en hoge types in stedelijk gebied/korte afstanden.

Subtieler kan ik het niet brengen  ;D
De AED specialist van Europa


Thijs

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2004, 14:58:06
Hoe voldoet het voertuig dan op het strand?


Thijs

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2004, 15:05:01
grappig die auto's. Terwijl Kijstra overal een mercedes heeft. Woon op een paar 100 meter afstand van jullie hoofdkantoor


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2004, 17:18:16
Onze tweede auto is een strandauto, een ford gealander, die op het plaatje staat.

Uhmm, is dat niet een mercedes G-klasse ???


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2004, 20:23:07
Héél grofweg gezegd komt een laag type beter tot z'n recht op langere afstanden (platteland), en hoge types in stedelijk gebied/korte afstanden.

Helemaal terecht. Het genot van een lage Mercedes over de snelweg te laten glijden en de bestelde B-vervoeren, terwijl je de Chevrolet in de regio houdt voor spoedvervoer regionaal.

Maakt de gedachten van de heren en dames chauffeurs eens wat flexibeler en niet in een vast patroon.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2004, 23:37:14
Maar een wagenpark met allemaal dezelfde wagens staat toch veel mooier? Oké, mooi is niet het allerbelangrijkst, maar wel noemenswaardig.

Christian


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2004, 00:51:56
Héél grofweg gezegd komt een laag type beter tot z'n recht op langere afstanden (platteland), en hoge types in stedelijk gebied/korte afstanden.

Subtieler kan ik het niet brengen  ;D


Pieter, je slaat de spijker op zijn kop denk ik.
Ben het in ieder geval met je eens; de E-Klasse is lekker snel en perfect voor langere afstanden.
De groot volume is prima voor in de stad.
Jammer dat de Ford E-350 te groot is voor sommige straatjes bij ons  :-[  ;)