Feiten en meningen omtrent AVD Verkeer

Auteur Topic: Feiten en meningen omtrent AVD Verkeer  (gelezen 89503 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #200 Gepost op: 19 juli 2009, 22:08:07
nee, juist nie...
Maar ik stop er nu mee, ga naar bed, bye bye

Misschien kan je het me eens uitleggen. Wel een loke-a-like pepperspray, een handhavingsbroek en handboeien maar geen wapenstok? Waarom wel smurfenspray maar geen wapenstok als je 'gezag' wilt halen uit je uitstraling?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #201 Gepost op: 19 juli 2009, 22:15:13
Nog even een vorig bericht citeren...  ;)

Van de website:

http://www.avdverkeer.nl/verkeersdiensten/parkeercontroleurs-boa.html

Parkeercontroleurs / BOA's      
AVD verkeer BV beschikt over een groep medewerkers die de opleiding voor Buiten Gewoon Opsporing Ambtenaar (BOA) hebben doorlopen. Zij kunnen daardoor worden ingezet als officieel parkeercontroleur met de bevoegdheid tot het uitschrijven van parkeerboetes. Zij gaan gekleed in donkerblauwe pantalon met licht blauwe bies conform het model “ handhaving” zoals gebruikt in de meeste Gemeenten in Nederland. De heren hebben daarbij een blauwe dienstpet, de dames een hoedje.
Eventueel kan de Burgemeester of het hoofd van de Regionale Politie toestemming verlenen tot het dragen van handboeien.
De medewerkers kunnen voor korte (bv. zomerseizoen) of langere periode bij de overheid worden gedetacheerd.




http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/boa/politiebevoegdheden-en-geweldmiddelen/

Buitengewoon opsporingsambtenaar ›Politiebevoegdheden en geweldsmiddelen›

Politiebevoegdheden en geweldsmiddelen
Aan boa’s kunnen politiebevoegdheden en geweldsmiddelen worden toegekend. Hiervoor dient de boa te voldoen aan een aantal criteria.

Het formele kader voor de toekenning van de bevoegdheid tot bewapening aan buitengewoon opsporingsambtenaren wordt bepaald door artikel 3a van de Wet wapens en munitie (WWM) en de Regeling wapens en munitie (RWM). Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de RWM wordt een bewapeningsvoorschrift slechts verleend indien en voor zolang de noodzaak tot bewapening aannemelijk is en de bekwaamheid van de buitengewoon opsporingsambtenaar in de omgang met het wapen en de munitie is aangetoond.

Daarnaast geldt een aparte bekwaamheidseis voor boa’s aan wie de politiebevoegdheden dan wel de politiebevoegdheden in combinatie met geweldsmiddelen is toegekend. Zij dienen jaarlijks te voldoen aan de bekwaamheidseisen die zijn vastgesteld in de Regeling Toetsing Geweldsbeheersing Buitengewoon opsporingsambtenaar (RTGB).

Bij het toekennen van bewapening wordt mede vanuit de doelstellingen van de WWM, een restrictief beleid gevoerd, welke zich laat verwoorden door een “nee, tenzij…” standpunt.

Daarbij wordt de Circulaire functielijst buitengewoon opsporingsambtenaar als richtsnoer gehanteerd. In het overzicht wordt per functie (categorie) de maximale toe te kennen politiebevoegdheden en geweldsmiddelen vermeld. Elke aanvraag om politiebevoegdheden en geweldsmiddelen wordt afzonderlijk beoordeeld aan de hand van de Circulaire functielijst buitengewoon opsporingsambtenaar alsmede de criteria in de Circulaire toekenning van politiebevoegdheden en geweldsmiddelen aan buitengewoon opsporingsambtenaren.

Meer informatie
Toekenning politiebevoegdheden en geweldsmiddelen aan buitengewoon opsporingsambtenaren
20-01-2006 | pdf-document, 73 KB
http://www.justitie.nl/images/SC73487_tcm34-86365.pdf
 
Regeling bepalingen toetsing buitengewoon opsporingsambtenaren
16-12-2004 | pdf-document, 64 KB
http://www.justitie.nl/images/rtgb%202005%201612%20CBK_tcm34-75263.pdf
 
Nieuwe regeling toetsing geweldsbeheersing buitengewoon opsporingsambtenaar en ambtenaren van bijzondere opsporingsdiensten
01-06-2007 | pdf-document, 91 KB
http://www.justitie.nl/images/RTGBnieuw_tcm34-84930.pdf
 
Ambstinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en de buitengewoon opsporingsambtenaar
07-05-2007 | pdf-document, 51 KB
http://www.justitie.nl/images/Ambtsinstructie%20voor%20de%20politie%207%20mei%202007_tcm34-81701.pdf



Uit Toekenning politiebevoegdheden en geweldsmiddelen aan buitengewoon opsporingsambtenaren
20-01-2006 | pdf-document, 73 KB
http://www.justitie.nl/images/SC73487_tcm34-86365.pdf

Uitgangspunt bij de toekenning van buitengewone
opsporingsbevoegdheid is
dat opsporing in beginsel een overheidstaak
is. Dit impliceert dat het gebruik
van politiebevoegdheden en geweldsmiddelen
bij uitstek is voorbehouden
aan overheidsfunctionarissen. Op dit
uitgangspunt wordt een aantal uitzonderingen
gemaakt:
a. apv-controleur en parkeercontroleur:
In het Veiligheidsprogramma ‘Naar een
veiliger samenleving’ (Kamerstukken II,
2002–2003, 28684, nr. 1) is aangegeven
dat, in afwachting van de besluitvorming
over de bestuurlijke boete, gemeenten
onder voorwaarden particuliere
functionarissen kunnen inzetten voor
boa-taken op het gebied van de ‘kleine
ergernissen’. De voorwaarden waaronder
deze inhuur mogelijk is, staan
verwoord in mijn Circulaire functielijst
buitengewoon opsporingsambtenaar van
8 december 2004, kenmerk
5324449/504. Opgemerkt zij, dat deze
particuliere functionarissen alleen politiebevoegdheden
kunnen krijgen, zonder
geweldsmiddelen
.


Hoe duidelijk kan je het nog hebben... ::) 8) ;)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #202 Gepost op: 19 juli 2009, 22:39:42
Handboeien op zich zijn geen wapen. Dus dragen mag iedereen in pricipe. Ze gebruiken word weer een heel ander verhaal. Als je dat doet zonder bevoegd te zijn kun je haast niet voorkomen dat er een strafbaare feiten om de hoek komen kijken. Schoenmaker blijf bij je leest.

Ik moet zeggen als iik alles zo lees, dat ik het eigelijk heel erg triest vind dat je er zo weel bij lopen als politie wannabee. Weet waar je taken en bevoegdheden ligeen en vooral waar ze ophouden. En probeer aub niet de burger in de maling nemen. Als je zo graag met die spullen wil rondlopen verwijs ik je graag naar de volgende site:

http://www.kombijdepolitie.nl/Pages/default.aspx

mvg
Mike


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #203 Gepost op: 19 juli 2009, 22:40:27
Ook vind ik het opmerkelijk dat er wel gesproken wordt over professionaliteit (dit moedig ik erg aan!) maar wanneer het over de nieuwe zichtbaarheidsvesten en de retro reflecterende broeken gaat, het opeens een pipopak is. Tsja, geef dan gewoon toe dat het je te doen is om zoveel mogelijk op de politie te lijken.

Het 'dreigen' met boetes past overigens past ook perfect in dat plaatje.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #204 Gepost op: 20 juli 2009, 10:51:02
Een verkeersregelaar met handboeien :o
Een verkeersregelaar met Smurfenspray :o
Handboeien die een preventieve werking hebben  :o

Bij mij hebben handboeien maar 1 preventieve werking gehad en dat is dat ik mij wat prettiger voelde naast een verdachte.  ::) Om nog maar te zwijgen over pepperspray.
Ik heb kort bij Traffic Support gewerkt, ik kan mij geen situatie herinneren waarin ik dit nodig heb gehad. Natuurlijk kom je agressie tegen maar je mond is het eerste wapen (en voor een verkeersregelaar ook het laatste). Als je handboeien draagt moet je er mee om kunnen gaan. Als je smurfenspray draagt, en gebruikt, en iemand merkt dat het geen effect heeft dan vergroot je de agressie alleen maar.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #205 Gepost op: 24 juli 2009, 00:07:04
Omdat ik daar werk, dan mag je toch wel verdedigen?
En ik ben niet het type om op kantoor te gaan zitten, dus een wit voetje halen hoeft niet.
Ook voor het werk hoeft dat niet echt, er is erg weinig werk de laatste tijd, dus ik kom niet aan mijn uurtjes.
Maar we bestaan nog niet zo lang en dan is het jammer dat mensen zo negatief zijn.

Verkeersreglaar is een vak die we bij avd op een ander nivo proberen te zetten, en schijnbaar schop je dan een hoop mensen tegen de schene.

Ben benieuwd hoelang dit bedrijf nog blijft bestaan. Niet lang vermoed ik zo maar.
AVD bestaat inderdaad nog niet zo lang de 1e dienst die men daar had was op 29-05-2008.
En wanneer de laatste dienst is ? De tijd zal het leren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Anti-Avd

  • Gast
Reactie #206 Gepost op: 25 juli 2009, 12:21:08
Ff snel voorstellen...zie net dit topic en wilde gelijk even reageren.
Heb tot voor kort bij AVD gewerkt en kan nu begrijpen waarom mensen zo negatief zijn.
AVD blaast hoog van de toren, maar stelt feitelijk niet veel voor.
Vandaag een stukje in Noord-Hollands Dagblad waarin X (Directeur 1) vertled dat AVD 60 mensen in dienst hebben en nog 100 als oproep.....leugens.
Er werken er misschien 30 die allemaal thuis zitten omdat er maar voor 20 uur werk per week is.
Ik ben daar gestop omdat ze veel beloven en weinig waarmaken....ik zou een boa opleiding krijgen en dan ook leuk werk kunnen doen zoals Flitser zijn van een flitsauto en andere taken die de politie nu uitvoerd.
Vanuit het bedrijf word er steeds verteld dat we meer zijn dan alleen verkeersregelaars en we ons ook zo moeten gedragen en kleden.
Ik zag in de reportage van Noord Hollands Dagblad ook nog twee typische AVD beelden....heb er even een foto van gemaakt
Ik werk nu voor een ander vekeersregelaars bedrijf waar ik gewoon verkeersregelaar ben, en volgens avd rij ik nu met een stofzuiger in mijn kofferbak omdat mijn huidige werkgever ook een schonmaakbedrijf heeft :-)








enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #207 Gepost op: 25 juli 2009, 12:49:32
Anti-Avd,

Je bent me net een stap voor.
Via Googlealerts heb ik ook diverse berichten ontvangen omtrent verkeersregelaars.

Als men bij AVD Verkeer nu nog durft te zeggen dat zij niet op de politie willen lijken dan liegen ze dat ze barsten.

Als je goed naar het filmpje kijkt dan zie ik volgens mij Rangonderscheidingstekens die door DV&O ( Dienst Vervoer en Ondersteuning ) van het DJI gebruikt worden.

Het lijkt me sterk dat AVD hiervoor toestemming c.q. ontheffing heeft gekregen. Beveiligingsbedrijven mogen namelijk ook GEEN Rangonderscheidingstekens gebruiken die ook maar enigsinds lijken op die van Politie / Defensie enz...

Klik hieronder op de link achter de BRON voor het complete kranten artikel en het filmpje.

BRON: http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article4963443.ece/Verkeersregelaars_hebben_agressie_aan_zichzelf_te_danken
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #208 Gepost op: 25 juli 2009, 13:28:56
Maar zolang ze niet onder beveiligingsbedrijven vallen gaat die vlieger ook niet op! Maar als je denkt dat je respect af kan dwingen en agressie kan intomen door verkeersregelaars BOA te maken dan zit je er mi ver naast! Behalve dat je allereerst geen eens tijd hebt een fatsoenlijke boete op een kruising te schrijven, wek je vaak ook alleen maar meer woede en agressie op. Waarom sta je trouwens les te geven met een (goedkoop) oortje om?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #209 Gepost op: 25 juli 2009, 13:50:37
Ff snel voorstellen...zie net dit topic en wilde gelijk even reageren.
Heb tot voor kort bij AVD gewerkt en kan nu begrijpen waarom mensen zo negatief zijn.
AVD blaast hoog van de toren, maar stelt feitelijk niet veel voor.
Vandaag een stukje in Noord-Hollands Dagblad waarin X (Directeur 1) vertled dat AVD 60 mensen in dienst hebben en nog 100 als oproep.....leugens.
Er werken er misschien 30 die allemaal thuis zitten omdat er maar voor 20 uur werk per week is.
Ik ben daar gestop omdat ze veel beloven en weinig waarmaken....ik zou een boa opleiding krijgen en dan ook leuk werk kunnen doen zoals Flitser zijn van een flitsauto en andere taken die de politie nu uitvoerd.
Vanuit het bedrijf word er steeds verteld dat we meer zijn dan alleen verkeersregelaars en we ons ook zo moeten gedragen en kleden.
Ik zag in de reportage van Noord Hollands Dagblad ook nog twee typische AVD beelden....heb er even een foto van gemaakt
Ik werk nu voor een ander vekeersregelaars bedrijf waar ik gewoon verkeersregelaar ben, en volgens avd rij ik nu met een stofzuiger in mijn kofferbak omdat mijn huidige werkgever ook een schonmaakbedrijf heeft :-)


http://img268.imageshack.us/img268/392/avd1.jpg



http://img268.imageshack.us/img268/5852/avd2.jpg


Filmpje waar de vorige poster aan refereerde is te zien via onderstaande site... Even voor oefening het verkeer gaan regelen op een kruising?? ??? ???

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/video/article4963443.ece/Verkeersregelaars_hebben_agressie_aan_zichzelf_te_danken

haarlem -

Dat er om de haverklap verkeersregelaars worden uitgescholden, mishandeld of aangereden hebben ze in de meeste gevallen aan zichzelf te danken. Dat zeggen de centrales die de verkeersregelaars aanbieden. ,,Negen van de tien incidenten komen door onvoldoende opleiding'', aldus marktleider Traffic Support.

Uiteraard zijn automobilisten met een kort lontje de oorzaak van het kwaad, maar een professionele verkeersregelaar moet in staat zijn conflicten te voorkomen. Vaak betreft het dan ook vrijwillige evenementenverkeersregelaars, die na een korte instructie door de politie het verkeer mogen regelen en dan het vuur na aan de schenen krijgen. Bovendien - zeggen de centrales - verschijnen allerlei dubieuze bedrijfjes op de snel groeiende markt die het niet zo nauw nemen met het opleiden van hun medewerkers als het gaat om veiligheid en agressiebeheersing.