(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 83719 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #110 Gepost op: 25 juni 2009, 23:15:25
Marsvoet/stressfractuur door langdurige (over)belasting ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #111 Gepost op: 26 juni 2009, 09:15:01
het is mijn kennisgebied niet dus nog even een vraag.
Wat veroorzaakt de scherp omlijnde donkere delen in de longvelden links en rechts ? (Foto Bianca)
Dat kon/kan ik eigenlijk niet thuisbrengen

Jacques, ik neem aan dat je wijst naar links en rechts bovenin? Dat zijn de "ringen" van het bovenste paar ribben. Zie ook hier voor een duidelijker plaatje.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #112 Gepost op: 26 juni 2009, 09:45:00
Ik bedoel de delen begrensd door de witte pijltjes op onderstaande foto.
Ik heb ondertussen van Kanarie begrepen dat daar soms wel de begrenzing van de schouderbladen wil zitten  :D  :-[
Ook weer opgelost dus.

Ik verbaasde me ook over de lijn met zwarte pijltjes die je normaal niet ziet, maar scheef inschieten kan dit weer heel goed verklaren (ook deze met dank aan Kanarie) En dat verklaart voor mij ook weer waarom de wervelkolom niet zo mooi verticaal is.

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #113 Gepost op: 28 juni 2009, 21:12:46
Ik geloof niet Golly dat er nog veel reacties komen, verlos ons maar uit ons lijden ... :)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #114 Gepost op: 28 juni 2009, 21:20:02
Zullen we nog een dagje wachten, dan zien de mensen misschien nog dat er een nieuwe casus is...

Groetjes Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #115 Gepost op: 28 juni 2009, 22:17:04
Ja misschien dat onze nieuwe berichtjes weer zorgen voor wat "nieuwe reactie" mailtjes waardoor mensen toch nog even gaan kijken.
Ik hoor en zie het wel .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #116 Gepost op: 29 juni 2009, 17:11:44

Even een korte opdracht.

wat zie je op deze voet foto, hoe heet het en hoe wordt het veroorzaakt?




Nou omdat er bijna niemand gereageerd heeft hier de oplossing!

Het gaat hier om een fractuur van metatarsale 5 in de schacht, De zogenaamde Jones fractuur.
Deze fractuur treedt op na inversie van het enkelgewricht in plantairflexie zonder direct inwerkend trauma.
Het wordt ook wel een dansfractuur genoemd, omdat dr. Jones, de naamgever zelf deze fractuur opliep tijdens het dansen.

Iemand anders mag de volgende opdracht geven! :P
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #117 Gepost op: 29 juni 2009, 17:35:06
Golly bedankt, weer wat nieuws geleerd !

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #118 Gepost op: 29 juni 2009, 22:18:24
Niemand ? Dan weer even een ECG

Dit (deel van een) ECG) is gemaakt bij een sportkeuring.
De mevrouw in kwestie maakt zich nogal ongerust omdat er in haar familie al een paar keer mensen plotseling aan een hartstilstand overleden zijn en wil dus graag zeker weten dat ze gezond is alvorens met sporten (hardlopen en wellicht later een triathlon) te beginnen.

Wat kun je zeggen over de afwijking in dit stukje ECG (de rest van het ECG is normaal)

Is er een potentieel belangrijke afwijking te zien ?
Zo ja
          welke mogelijk belangrijke afwijking zien we hier?
          Is er een (mogelijk/waarschijnlijk) verband tussen deze afwijking en de hartproblemen in haar familie ?
Zo nee
          welke onschuldige afwijking zien we hier
          waarom hoeft mevrouw zich niet druk te maken

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #119 Gepost op: 30 juni 2009, 11:19:59
Mevrouw heeft het Brugada syndroom. Karakteristieke ST elevaties die alleen in v1 t/m v3 optreden al dan niet met ventriculaire tachyaritmien. Komt vaker voor in Zuid-oost Azie en is een veelvoorkomende erfelijke oorzaak van sudden death bij jong volwassenen. In Nederland is HOCM een veel meer voorkomende oorzaak van sudden death dan Brugada syndroom. De aandoening erft autosomaal dominant over.
Indien mevrouw symptomatisch wordt, komt zij in aanmerking voor een ICD. Genetische diagnostiek is ook gewenst om eventuele overerving na te gaan in de familie.