(witte kolom) Raad het plaatje

Auteur Topic: (witte kolom) Raad het plaatje  (gelezen 84033 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #50 Gepost op: 21 juni 2009, 22:57:25
Jeetje, kan het echt niet kleiner ? Zo is het inder daad een hele uitdaging  :-\

Ik sla even over  :D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kanarie

• Gast
Reactie #51 Gepost op: 21 juni 2009, 22:58:22
Ik wilde net zeggen: kan ie niet groter? waar is de vergrootglasfunctie?

Ik gok op een atriumseptumdefect.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #52 Gepost op: 21 juni 2009, 23:05:30
Ik heb hem even iets vergroot, en ik gok met Kanarie mee
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 21 juni 2009, 23:34:03
Helaas, lijkt er wel op deels door de kwaliteit van de foto. Maar ik zoek wat anders.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #54 Gepost op: 21 juni 2009, 23:48:24
zie ik nu aan 1 kant 3 holtes zitten en de andere kant 2?
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Kanarie

• Gast
Reactie #55 Gepost op: 22 juni 2009, 00:08:30
Tja... ik ben niet zo bedreven in echo's kijken. Nieuwe gok: de boezems lijken me wat groot. Of de kamer die je aan de linkerkant van het plaatje ziet is misschien wat klein?
Ik dénk dat de holte onderaan de aorta is. Zit daar misschien een gespleten lumen in zodat er sprake is van een dissectie? Het lijkt namelijk of er een verticaal lijntje door loopt.
Meer kan ik niet verzinnen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #56 Gepost op: 22 juni 2009, 07:33:47
Ik heb werkelijk geen flauw idee en ook weinig referentie materiaal, ik wacht het even zeer nieuwsgierig af...

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 22 juni 2009, 12:39:36
Omdat dit soort bevindingen meestal leiden tot vervolgonderzoek. Bij deze een CT-scan. Ik wou deze in eerste instantie niet laten zien omdat er meerdere afwijkingen zijn die de aandacht afleiden van de afwijking die ik bedoel.
Het hart is idd vergroot zoals je kunt zien, maar ook hier kun je weer de stuctuur herkennen uit de echo. Het gaat om een afwijking van het hart zelf (behalve dat het dus vergroot is), dus de rest kun je buiten beschouwing laten.

Kanarie

• Gast
Reactie #58 Gepost op: 22 juni 2009, 13:44:25
Hmm ik verwonder me toch weer over de 3e holte waar Tebby het over had. Als dat de vena cava zou zijn, verwacht ik meer contrast erin. Is het een aneurysma van het hart? Zijn er radiologen in de zaal? (En ik wil zo graag scrollen om te zien waar alle structuren naartoe lopen.)

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 22 juni 2009, 14:06:19
Helaas, het is geen aneurysma. Bloed kleurt immers wit aan. Misschien dat een MRI het wat duidelijker zou kunnen maken. Maar die is helaas niet beschikbaar.