vesterkt ghb je alcohol ugl

Auteur Topic: vesterkt ghb je alcohol ugl  (gelezen 12031 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Evert25

• Forum gebruiker
  • 112 daar red je levens mee
Gepost op: 21 juni 2009, 13:11:04
Hoi

Ik heb een vraag
Dat is het volgende
als je 4glazen wijn op hebt en je hebt een drankje nog op de bar staan en je gaat ff naar de wc en iemand doet ghb in je drankje en je drinkt het daarna op

is het dan als je wordt aangehouden door de politie en je moet mee naar het buro voor 2 de amdemtest dat de ghb het alcohol promile verdubbeld??

wie kan mij dat uitleggen??

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2009, 13:30:03
1. rijden na 4 glazen wijn (in korte tijd) is niet handig
2. ghb in wijn en dat opdrinken zonnder het te merken is niet waarschijnlijk bij een normale (werkzame) hoeveelheid GHB.
3. Ik zou niet weten hoe GHB de hoeveelheid alcohol in je bloed zou moeten verdubbelen, het zal niet door het lichaam zelf aangemaakt worden en ghb zal ook de afbraak van alcohol in het lichaam niet blokkeren.

Een aandere mogelijkheid zou zijn dat de alcoholtest een verkeerd (veel te hoog) resultaat afgeeft door de GHB, dergelijke effecten zijn mij niet bekend.
lAs ze al zouden bestaan dan is het zeer onwaarschijnlijk dat die bij dosissen optreden waarbij je niet zelf merkt dat er iets mis is met je drankje en waarbij je bovendien nog (enigzins) in staat bent je voertuig te besturen

Ik houd het dus op het bekende broodje aap, het antwoord op je vraag is dan vermoedelijk ook 'Niemand'
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2009, 17:18:54
Niemand is  hier volgens mij ook het antwoord.... alcohol en ghb zijn compleet verschillend chemisch gezien, en zullen elkaar niet versterken, en met meetapparatuur voor alcohol zul je ghb niet detecteren
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2009, 19:08:07
de alcohol promille wordt echt niet verdubbeld
je voelt je beroerd door de ghb (wat dan misschien wel het gevoel kan geven dat je denkt dat de alcohol verdubbeld ;)) dus wellicht of je hebt gewoon te snel 4 glazen wijn opgedronken en die zijn slecht gevallen of idd. ghb, maar dan ben je meestal wel out :)
en een glas alleen opde bar achterlaten................is zo 2008!  ;)

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2009, 14:53:47
Wel is de combinatie alcohol GHB gevaarlijk.
Daardoor kan een ernstigere vergiftiging ontstaan dat als er geen sprake is van gecombineerd gebruik.

Op het strand zijn er in Bloemendaal en Scheveningen dan ook posters gebruikt met de tekst: Alcohol plus GHB is risico op coma.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2009, 18:34:49
zo zijn er nog wat middelen met (of zonder) combi alcohol die niet zo best zijn ;)

Het woord coma wat Koen beschrijft is eigenlijk wel "grappig" (misschien iets verkeerde woordkeus) , het betekent in slaap en GHB wordt gebruikt om.............
o.a. olifanten mee in slaap te brengen (te verdoven), tja...en net als in de geneeskunde gaan een hoop medicatie per kg/patiënt  ::)

peter_730

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2009, 14:19:47
Ik lees hier een hoop broodje aapverhalen :|.

Als eerste is GHB een narcosemiddel wat voor (10??) jaar terug gewoon in het ziekenhuis werd gebruikt door de anesthesioloog (olifanten verdoven is dus niet aan de orde omdat de vetarinaire tak van de geneeskunde dit niet gebruikt).
Omdat dit middel moeilijk te doseren is en je snel te veel geeft is dit vervangen voor de huidige sedatiemedicatie.
in een lage dosering is GHB stimulerend en geeft het een gevoel van ontremming neem je echter te veel dan komt de narcotiserende werking op de voorgrond en kan je onder (gedeeltelijke) narcose raken.

Tot zover GHB in het kort:
Nu met alcohol,

zoals ik al schreeft is GHB moeilijk te doseren echter heeft de persoon ook alcohol op dan wordt de werking van de GHB een factor 2 tot 5 x sterker ( afhankelijk van persoon, intake etc. etc.) De kans dat de narcotiserende werking de overhand neemt is heel groot, ook het effect van de GHB houdt langer aan.

Tijdens de blaastest kan je alleen maar de aanwezige alcohol aantonen, GHB kan er voor zorgen dat iemand met relatief weinig alcohol op niet meer in staat is om te blazen maar dat beinvloed zijn/haar promillage niet........ wel de klinische symptomen! Iemand praat verward, is motorisch ongecontroleerd en kan gaan slapen.
Alcohol en GHB zijn dus zeker gevaarljk omdat de werking onbekend is en de gevolgen van een "narcose" bij iemand waar niet op gelet wordt erg groot kunnen zijn ( geen vrije ademweg/ hypoxie, grote kans op aspireren etc. etc.)

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2009, 08:32:21
dat het als narcose middel gebruikt wordt (ook voor dieren ;)) is geen broodje aap hoor ;)

... de geneeskunde gaan een hoop medicatie per kg/patiënt  ::)
m.a.w.   als een "leek"dus maar wat in neemt ........"op goed geluk........"  :)

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2009, 20:58:37
Hoi Peter & JVO,

Peter, het grootste deel van je verhaal is inhoudelijk correct. Alleen op de onderstaande zinsnede heb ik een aanvulling.

Alcohol en GHB zijn dus zeker gevaarljk omdat de werking onbekend is....

De werking van deze twee stoffen is wel degelijk bekend en dit heeft ons juist het inzicht gegeven waarom deze combinatie zo gevaarlijk is. De werking en afbraak van alcohol in het lichaam is bekend. Alleen het exacte mechanisme van een GHB intoxicatie is niet helemaal opgehelderd. Het betreft vooral en farmacodynamische- en farmacokinetische interactie. In Jip en Janneke taal; Wat doet een stof met het lichaam en wat doet het lichaam met een stof. In ieder anesthesiologisch standaardwerk vind je hierover informatie, maar een simpele zoekopdracht via Google met als zoekterm "GHB en Alcohol" geeft ruim voldoende informatie en veel inzicht in het "hoe en waarom" de combinatie van deze stoffen zo gevaarlijk is.

Alcohol en ghb zijn compleet verschillend chemisch gezien, en zullen elkaar niet versterken...

Deze aanname is niet correct. Het feit dat deze twee stoffen chemisch gezien verschillen, wil nog niet zeggen dat deze twee stoffen elkaar niet zouden kunnen versterken. Beide stoffen worden namelijk afgebroken door de lever. Daarnaast grijpen beide stoffen aan in het Centraal Zenuwstelsel en hebben daar een min of meer een gelijk effect. Op die manier potentieren deze stoffen elkaar wel degelijk!

GHB is chemisch een aan GABA nauw verwante stof. De werking van deze twee stoffen in het lichaam is vrijwel identiek. Dat antagonist van de GABA receptor is Flumazenil. Je zou dus kunnen vermoeden dat een patiënt met GHB overdosis gebaad zou kunnen zijn bij Flumazenil. In dierexperimenteel onderzoek bleek deze hypothese niet juist.

Expert.

peter_730

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2009, 08:56:42
Peter, het grootste deel van je verhaal is inhoudelijk correct. Alleen op de onderstaande zinsnede heb ik een aanvulling.

De werking van deze twee stoffen is wel degelijk bekend en dit heeft ons juist het inzicht gegeven waarom deze combinatie zo gevaarlijk is. De werking en afbraak van alcohol in het lichaam is bekend. Alleen het exacte mechanisme van een GHB intoxicatie is niet helemaal opgehelderd. Het betreft vooral en farmacodynamische- en farmacokinetische interactie. In Jip en Janneke taal; Wat doet een stof met het lichaam en wat doet het lichaam met een stof. In ieder anesthesiologisch standaardwerk vind je hierover informatie, maar een simpele zoekopdracht via Google met als zoekterm "GHB en Alcohol" geeft ruim voldoende informatie en veel inzicht in het "hoe en waarom" de combinatie van deze stoffen zo gevaarlijk is.

Hartelijk dank voor je aanvulling, mij is de wisselwerking m.b.t. alcohol en GHB bekend. Ik bedoelde dat de gebruiker (leek) niet op de hoogte is van deze wisselwerking en daarom niet kan inschatten wat er gaat gebeuren.
Vooral in situaties buiten de kliniek ( eigenlijk altijd dus) zijn er sterk wisselende factoren die een situatie kunnen beinvloeden. Weersomstandigheden, lichamelijke conditie maar ook de sterkte van de (zelfgemaakte) GHB spelen een belangrijke rol. Deze factoren (vooral de laatste) spelen op de OK wat minder ;)