Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap

Auteur Topic: Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap  (gelezen 38891 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Thijs

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2004, 20:39:51
Citaat
Geeft de bevelvoerder direct een nader bericht door aan de alarmcentrale? Zo ja, wat wordt er doorgegeven en waarom?

Nader bericht(aan de ac) Bijstand 2e Tas en AL/Hw. Uit voorzorg een ambu ter plaatse. Is de OvD al ingemeld.

waarom?
Onbekend of er mensen in de woning zijn. Ondergrondse brandkraan op 180 meter afstand. Zijn toch 2 man mee bezig. Brand op eerste verdieping Dus blussing vanaf hoogte toch beter.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2004, 20:42:55
Ik zou de mensen die bij aankomst op het dak staan, te verzoeken hiermee te stoppen en naar beneden te komen. Zo te zien is het dak nog niet doorgebrand dus blussen heeft sowieso dan nog geen effect op de brand.

Na het zien van dit plaatje zou het nader bericht middelbrand mogelijk zijn. Gezien de situatie kan bij aankomst door 1 & 2 met een hogedruk straal naar binnen worden gegaan. Zo te zien concentreert de brand zich in feite alleen onder de nok en lijkt het erop dat er nog een vloer zit tussen de nok en de slaapkamers aangezien door de rest van het dak geen rookverschijnselen zijn waar te nemen en de slaapkamerramen niet beslagen zijn door roet.  1 & 2 kunnen dit bekijken. Indien het inderdaad alleen onder de nok brand hier gelijk hogedruk op inzetten. Uitgaande van een brand onder de nok 3 & 4 ook met een straal erachter aan. P & 5e brandwacht waterwinning opbouwen.

Tweede TS inzetten om via buitenzijde nok open te maken en indien nog noodzakelijk waterwinning 1e TS helpen opbouwen. Even zoals het er nu naar uitziet indien het om een brand onder de nok van het dak gaat!!  Een inzet waarbij de brand niet te houden is zal uiteraard een ander plaatje opleveren.

Risico in dit geval zal denk ik de hoge temperatuur binnen zijn. Het is nog geen uitslaande brand dus hitte zit veelal nog binnen onder het dak.

PS.: ben geen bevelvoerder dus hang me niet op aan eventuele fouten!!

Gast48368

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 1 februari 2004, 20:50:38
Een binnenaanval of buitenaanval zal wellicht niets uithalen met een of twee stalen HD, vanwege de rieten kap, eerste prio lijkt mij dan de omgeving veilig stellen, dmv "gecontroleerd" nat houden, totdat de waterwinning gereed is gemaakt.

Je water totdan "verspillen" aan een dermate brand haalt toch niets uit, ik zou meteen een kraan laten komen om het brandbaar materiaal (het riet) weg te laten halen, dat krijg je anders toch heel moeilijk uit.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2004, 20:58:56
ik denk dat je eerste prio toch ligt bij het behouden van de woning,en dat kan nog doormiddel van een binnenaanval ;)

Gast48368

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 1 februari 2004, 21:05:50
ik denk dat je eerste prio toch ligt bij het behouden van de woning,en dat kan nog doormiddel van een binnenaanval ;)

We hebben t een aantal keren meegemaakt, maar met riet haalt een binnenaanval in de praktijk bitter weinig uit........ het hangt er ook nog vanaf hoe de binnenzijde eruit ziet, meestal kom je er niet bij, en dit brandt al te heftig....in een soortgelijke situatie zonder riet zou een binnenaanval inderdaad mijn prio ook zijn......

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 1 februari 2004, 21:06:07
PeterD
Dat denk ik dus ook. Met twee stralen hogedruk kun je ongeveer 10 minuten lang blussen (althans bij ons) voordat de tank leeg is. En dat is toch redelijk wat water. Zeker als het dak nog dicht zit maak je een goede kans denk ik hem enigszins te houden.

En in die tijd zijn die negen toevoerslangen ook al een eind uitgegooid. ;D

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 1 februari 2004, 22:16:36
ik denk dat je toch ook wel aan het groot watertransport moet gaan denken,je hebt een rieten dak wat in brand staat.Dus je weet dat je heel veel water nodig zal gaan hebben.

Rene112

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 1 februari 2004, 22:23:15
ik denk dat je toch ook wel aan het groot watertransport moet gaan denken,je hebt een rieten dak wat in brand staat.Dus je weet dat je heel veel water nodig zal gaan hebben.

Volgens mij stond de motor van jouw haakarmvoertuig met dompelpompunit al een tijdje warm te draaien!  ;)

Ik zal wat informatie aan deze casus toevoegen :

Het open water dat geschikt is voor een tankautospuit of dompelpomp bevindt zich op 1200 meter afstand.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

joep

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2004, 22:23:43
Volgens de boeken is het bericht aan de ac: ter plaatse.
Je haalt de bewoners van het dak kijkt of er nog mensen binnen zijn en dan is het kleine brand brandmeester.
je kunt met het personeel en materiaal wat je ter plaatse hebt dit af er is geen kans op uitbereiding naar andere panden en je doet een binnenaanval met hoge druk en je zorgt dat deze niet verder naar beneden brand. Voor het gemak kun je eventueel een redvoertuig laten komen. als de bewoners zelf zo graag willen helpen kunnen ze met manschap nummer 5 en de pompbediener de waterwinning in gereedheid brengen. je kunt met hd met 2 stralen constant spuiten meer dan 10 minuten blussen. als je in die tijd geen waterwinning hebt opgebouwd.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 1 februari 2004, 22:25:43
Volgens mij stond de motor van jouw haakarmvoertuig met dompelpompunit al een tijdje warm te draaien!  ;)

Ik zal wat informatie aan deze casus toevoegen :

Het open water dat geschikt is voor een tankautospuit of dompelpomp bevindt zich op 1200 meter afstand.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
ik stond inderdaad al te trappelen :-[ ;D ;D ;D

en die 1200 meter is goed te doen voor het groot watertransport