Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap

Auteur Topic: Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap  (gelezen 38908 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

• Gast
Reactie #100 Gepost op: 7 februari 2004, 14:03:23
quote:Langs de forumweg loopt een smalle sloot die echter ondiep is, er staat ook weinig water in. De politie is al ter plaatse.

Die was er al!!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #101 Gepost op: 7 februari 2004, 14:09:29
quote:Langs de forumweg loopt een smalle sloot die echter ondiep is, er staat ook weinig water in. De politie is al ter plaatse.

Die was er al!!
was ons nog niet opgevallen ;D
maar de politie kan zeker een handje toesteken om de personen van het dak af te halen,de brandweer komt toch ook handjes te kort

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #102 Gepost op: 7 februari 2004, 20:23:52
Prima bedacht Fikkie, maar wat doen we nou met die mogelijke uitbreiding, volgens mij vergeet je dat steeds.
Die bewoners daar kan je niks mee, dat heb ik namelijk al eerder vermeld die heeft een bevelvoerder nodig om de juiste informatie te krijgen. En met die 1500 liter water die we bij ons hebben doe je echt niet zoveel. Wachten op die tweede TAS gaat te veel tijd kosten, voor die er is slaat de brand aan alle kanten er al uit.
Hoe zou jij je eerste straal inzetten? Misschien heb je dat al eerder vermeld, maar zou je het nog eens willen vertellen alsjeblieft?
Voor dat de tweede TAS ter plaatse is staat de complete zolder in de fik en loop je met jouw methode continu achter de feiten aan, en dat betekent dat de bevelvoerder steeds opnieuw zijn plannen moet bijstellen.
En daar komt nog bij dat ondanks pogingen van het desbetreffende korps het pand toch afgebrand is. Ik ben wel benieuwd wat er nou eigenlijk in werkelijkheid allemaal gebeurd is. misschien wel een flash over op de vliering, met explosieve branduitbreiding.....ik word steeds nieuwsgieriger

Jaap,
Natuurlijk vergeet ik die uitbereiding niet. Maar waar kan de uitbereiding naar toe? Volgens mij alleen maar naar de schuur die eraachter ligt. De 2de ts kan nadat zij voor de waterwinning hebben gezorgd (aanjager) de uitbereiding voorkomen.

Hieronder nog even het stukje waar ik de eerste straal in zou zetten zoals ik afgelopen week al heb vermeld.
De eerste straal met hd ligt mijns inziens niet op de juiste plaats. Als je de eerste foto bekijkt zie je dat er aan die kant geen deur zit om naar binnen te gaan. Op de 2de foto is aan de voorkant ook geen deur te zien en omdat het een oude boerderij betreft zit de trap meestal in het achterhuis. Om een binnenaanval te doen kun je dan ook het beste aan de rechtse kant de eerste straal hd afleggen om mee naar binnen te gaan.
de brandwacht die aan het omhangen is lijkt via de ladder de straal in te willen zeten op de plaats waar de 2 buurtbewoners aan het blussen zijn. Om een maximale effect te krijgen van je hd kun je beter een binnenaanval doen. Op het moment dat hij verder uitbereid (wat zeer waarschijnlijk is) zullen deze mensen van het dak moeten en ben je te laat om de straal opnieuw binnen in te zetten om uitbreiding naar beneden te voorkomen. de zolder kun je toch al als verloren beschouwen.

Als ik het stukje goed heb gelezen zou de politie ondertussen al ter plaatse zijn. Dit is dan weer "typisch"politie dat die mensen nog steeds op het dak zitten. Dat zij blauwe meetbuisjes genoemd worden is nog daar aan toe maar dat ze er buurtbewoners bij gaan betrekken vind ik toch wel een beetje slordiger.

Shave heeft in mijn ogen gelijk. Zoals eerder is omschreven dat de boerderij toch afbrand. heeft dan dit grote opschalen zin? Of het met 2 of 12 voertuigen afbrand maakt niet uit. De kunst van de brandweer blijft het probleem met zo min mogelijk schade en neve schade oplossen.
Maar als iemand mij kan overtuigen dat dit wel een pelotonsinzet is wil ik daar graag met meegaan alleen met de argumenten die tot nu toe zijn gegeven lukt dat nog steeds niet.

Verder ben ik ook zeer benieuwd naar wat de volgende stap in deze casus is.

Michel

• Gast
Reactie #103 Gepost op: 8 februari 2004, 11:14:35
(...) Stel nu dat ze dat weigeren, dan neem ik aan dat de brandweer geen speciale bevoegdheid heeft om ze met dwang van het dak te halen... Of is die mogelijkheid er wel, in verband met het grote gevaar dat zij lopen? Wat zouden jullie in dit geval doen, in afwachting van de politie? Duidelijk de gevaren uitleggen, en verder laten zitten (het is tenslotte hun eigen verantwoordelijkheid!), of met dwang er af halen, met het risico dat je hiervoor later wordt aangeklaagd door de bewoners?

De mensen die daar op het dak zitten vechten voor hun bezittingen, of die van hun buren. Wanneer ze echt niet van zin zijn het dak te verlaten op bevel van de brandweer, dan doen ze dat denk ik ook niet op bevel van de politie. De brandweer heeft in tegenstelling tot de politie geen bevoegdheden om ze van het dak te vorderen, maar wel de plicht tot het redden van mens en dier. Dat is een goed argument voor een aangeklaagde brandweerman wanneer hij voor de rechter staat. (Ik denk trouwens dat het echt nooit zover zal komen).
De Nederlandse burger heeft namelijk van alle beroepsgroepen het meest vertrouwen in een brandweerman c.q. brandweervrouw. 96% van de Nederlandsers heeft vertrouwen in hen. Slechts 55% heeft vertrouwen in de politie...

Ik denk dat je die mensen als brandweerman snel kunt overreden om naar benden te komen.

Groeten van Michel

P.S. Het aangehaalde onderzoek staat op http://www.edelman-dlv.nl/cgi-bin/persnew/pdoc_dlv.pl?PR848

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #104 Gepost op: 8 februari 2004, 14:52:28
Ik zou graag eens uitlegge hoe het er in België aan toe zou gaan maar kan daarover misschien beter een andere topic starten?
Ik moet denk ik namelijk een groot deel van de opbouw van de Belgische brandweer uitleggen. Of kent het merendeel van jullie die al.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #105 Gepost op: 8 februari 2004, 14:56:32
Ik zou graag eens uitlegge hoe het er in België aan toe zou gaan maar kan daarover misschien beter een andere topic starten?
Ik moet denk ik namelijk een groot deel van de opbouw van de Belgische brandweer uitleggen. Of kent het merendeel van jullie die al.

ffemt19
er is al eens een topic geweest over de rangen in Belgie,bij de categorie"vragen aan de brandweer"
Maar misschien dat je in die categorie wat meer kunt vertellen ;)

Gast48368

• Gast
Reactie #106 Gepost op: 8 februari 2004, 15:54:55
De mensen die daar op het dak zitten vechten voor hun bezittingen, of die van hun buren. Wanneer ze echt niet van zin zijn het dak te verlaten op bevel van de brandweer, dan doen ze dat denk ik ook niet op bevel van de politie. De brandweer heeft in tegenstelling tot de politie geen bevoegdheden om ze van het dak te vorderen, maar wel de plicht tot het redden van mens en dier. Dat is een goed argument voor een aangeklaagde brandweerman wanneer hij voor de rechter staat. (Ik denk trouwens dat het echt nooit zover zal komen).
De Nederlandse burger heeft namelijk van alle beroepsgroepen het meest vertrouwen in een brandweerman c.q. brandweervrouw. 96% van de Nederlandsers heeft vertrouwen in hen. Slechts 55% heeft vertrouwen in de politie...

Ik denk dat je die mensen als brandweerman snel kunt overreden om naar benden te komen.

Groeten van Michel

P.S. Het aangehaalde onderzoek staat op http://www.edelman-dlv.nl/cgi-bin/persnew/pdoc_dlv.pl?PR848

Iemand in paniek kun je ook niet altijd tot rede brengen, later beseft men meestal pas waar ze mee bezig waren. Die mensen die op het dak staan, zijn op dat moment zichzelf niet, dus wordt het je als hulpverlener soms wel moeilijk gemaakt, terwijl die mensen het zich op dat moment niet beseffen in een panieksituatie. Leg je alles rustig, en duidelijk uit, dan
zien de meesten het ook wel in dat het beter is om het aan de brandweer over te laten.

Er zijn namelijk ook mensen die echt geen idee hebben wat de werkwijze van de brandweer is, en wat ze bij zich hebben. Zo hebben we al eens iemand gehad die bij een brand met een emmer water aan kwam rennen, speciaal voor ons........dan moet je je inhouden, en ze vertellen dat we water bij ons hebben. Wat ze soms dus ook niet begrijpen(hoe kan dat nou). Voor ons is dit heel logisch, voor een burger dus niet.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #107 Gepost op: 8 februari 2004, 15:59:10
Iemand in paniek kun je ook niet altijd tot rede brengen, later beseft men meestal pas waar ze mee bezig waren. Die mensen die op het dak staan, zijn op dat moment zichzelf niet, dus wordt het je als hulpverlener soms wel moeilijk gemaakt, terwijl die mensen het zich op dat moment niet beseffen in een panieksituatie. Leg je alles rustig, en duidelijk uit, dan
zien de meesten het ook wel in dat het beter is om het aan de brandweer over te laten.

Er zijn namelijk ook mensen die echt geen idee hebben wat de werkwijze van de brandweer is, en wat ze bij zich hebben. Zo hebben we al eens iemand gehad die bij een brand met een emmer water aan kwam rennen, speciaal voor ons........dan moet je je inhouden, en ze vertellen dat we water bij ons hebben. Wat ze soms dus ook niet begrijpen(hoe kan dat nou). Voor ons is dit heel logisch, voor een burger dus niet.

daarom is het wel belangrijk dat je de politie erbij hebt,die kunnen zich dan bezig houden met de mensen
die van het dak zijn gehaald.En er voor zorgen dat die mensen niet weer het dak opvliegen of de woning betreden

vincent_g

• Gast
Reactie #108 Gepost op: 10 februari 2004, 10:38:14
Leuke Casus!

Het volgende zou ik doen als bevelvoerder zijnde:
Allereerst bij aanrijden en het in zicht krijgen van het pand, direct opschalen naar middelbrand.

Reden:
1.   Uitslaande brand, dus eerste voertuig direct nodig voor eerste verkenning en aanval, te weinig mensen voor waterwinning
2.   zeker omdat de waterwinning 180 mtr verderop ligt, een 2e TAS erbij en een OVD

De bewoners die op het dak aan het blussen zijn vriendelijk verzoek zsm van het dak te komen zodat wij het over kunnen nemen en dat zij nodig zijn voor het geven van aanwijzingen.

Het lijkt mij een landelijk gebied, dus ik verwacht niet dat er een 2e TAS ter plaatse zal zijn binnen de tijd dat de tank van de TAS leeg is, dus er moet door deze ploeg waterwinning opgebouwd worden om blussing te garanderen. Dus zsm 180 mtr slang uitgooien en waterwinning opbouwen door pompbediende en nr 5.

Ondertussen binnenaanval (indien mogelijk en veilig geacht) door 1 en 2 met straal HD uit laten voeren. Nr 3 en 4 verdeelstuk laten plaatsen en van buitenaf 2 stralen LD inzetten.

Zo ver ik op de foto’s kan afgaan is het een oude boerderij, dus veel hout. Aangezien hout bij brand redelijk lang stand houdt en de benedenverdieping nog niet in lichterlaaie staat, kies ik voor een binnenaanval om te localiseren waar de brandhaard zit. Wel met een waarschuwing naar de nrs 1 en 2 toe uiteraard dat ze geen enkel risico nemen.

ps: stukje is geschreven voordat ik de reacties ging lezen.

vincent_g

• Gast
Reactie #109 Gepost op: 10 februari 2004, 11:18:38
Sow heb nu de reacties en de nieuwe aanwijzingen gelezen dus heb er wel een aanvulling op.

Ik blijf bij het geven van middelbrand. zodra de OvD ter plaatse is mag hij/zij beslissen of er grote brand gegeven word, maar mijns inziens is het niet nodig.
Wel laat ik graag WTS 2500 tp komen, want voor 2 ts'en is die obk niet voldoende.

De sloot zou ik zeker niet gaan gebruiken voor waterwinning. je krijgt er mogelijk alleen maar problemen door, omdat je zuigslang etc verstopt gaat raken en er uiteindelijk toch niet voldoende bluswater uit te halen is.

Ik zou de TS plaatsen tussen pand en obk op ongeveer 30 mtr van het pand, dan kan op 10 mtr voor het pand verdeelstuk geplaatst worden.

De personen moeten absoluut van het dak. daar is de politie voor als ze niet willen. In opdracht van de politie kan de brandweer de personen evt ontzetten (uiteraard na advies aan de politie dat de mensen weg moeten)