Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap

Auteur Topic: Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap  (gelezen 38898 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

The Chief

• Forum gebruiker
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #30 Gepost op: 2 februari 2004, 02:25:07
Het meeste is al benoemd door alle forum-voorgangers, echter.....

Als je kijkt naar de rookontwikkeling uit het hele dak kun je er inderdaad vanuit gaan dat er een soort van vliering aanwezig is en dat het brandt onder en in het dak.

De rookontwikkeling lijkt nog niet gezakt te zijn tot de 1e verdieping; hier is met een snelle inzet misschien nog wat waardevolle inboedel te redden.
Het blussen van de brand is mijns inziens al niet meer mogelijk zonder dat de hele kap wegbrand, dit zou met een snelle verkenning door nr 1&2 op de bovenverdieping bekeken kunnen worden
(wie weet hebben we "geluk" en brandt alleen de vlieringvloer waarbij de rook niet wegkan en door de hitte het riet gaat uitdampen, gelet op de foto's geloof ik daar zelf dus ook niet meer in maar het moet wel even verkend worden).

Een binnenaanval heeft niet echt veel zin meer als het riet inderdaad brandt.
Dan blijft er niets anders over dan grote brand maken, bijstand vragen van 2x redvoertuig (inzetten torenstralen, extra ademlucht en het WTS 2500
(Het rijk heeft 2 soorten groot watertransport aan de regio's beschikbaar gesteld:
- WTS 1000, een combi-haakarmbak met een dompelpompunit en 1000 meter 150 mm toevoerslang
-WTS 2500, een dompelpompaanhanger en een haakarmbak met 2500 meter 150 mm toevoerslang).

Het valt zelfs te overwegen om 2 dompelpompen in te zetten, dit kan met 1x WTS 1000 en 1x WTS 2500 óf met 2x WTS 2500, dit ivm de te verwachten grote waterafname door 2 torenstralen en waarschijnlijk diverse lage /hoge drukstralen (de brandkraan kan dan als reserve dienen (ons bin zuunig wà))

De inzet beperkt zich dan tot het neerslaan van de vlammen (water op een dak gooien heeft geen zin, daar is het dak juist voor gemaakt) en proberen de onderliggende verdiepingen te beschermen.
Daarnaast moet gelet worden op de belendingen ivm vliegvuur.

Weghalen van het riet is een optie als je een scheiding kunt maken van rechts naar links of andersom (verticaal), wil je een horizontale brandscheiding maken zul je merken dat dit bijna niet te doen is door de lengte van het gebruikte riet; in dit geval zou ik niet meer aan beginnen.

Als er nog tijd overblijft maak je de bewoners ongetwijfeld gelukkig door zoveel mogelijk inboedel veilig te stellen, dit geldt ook voor het eventuele vee/goederen in de stal aan de achterzijde.

Nu nog wat logistiek en bijtijds aflossing regelen volgens lokale procedures en "genieten" ;)  ;D

The Chief

Thijs

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 2 februari 2004, 07:25:37
Het is een boerderij dus is het vee eruit?Wat staat er in de garage? Ligt er hooi in de schuur? Allemaal vragen van de bevelvoerder.

firemanr

• Gast
Reactie #32 Gepost op: 2 februari 2004, 10:03:06
De eerste dag van deze casus is naar mijn mening succesvol verlopen! Er zijn nu al een aantal reacties geplaatst die voldoende stof opleveren voor discussie en het 'leren van elkaar'.

Even voor Erik : het gaat inderdaad om een rieten dak.

En voor iedereen : maak 'even' een goede buitenverkenning voor zover dat natuurlijk met de foto's mogelijk is. ;) Misschien dat Joep dan de kans op uitbreiding naar belendingen nog even heroverweegt.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Volgens mij is het zaak om toch even aan de achterkant te kijken. Aan het huis zit nl een serre met daaraan weer een grote loods. Wat zit daarin? En is het noodzakelijk om deze leeg te halen, in geval van vee?

joep

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 2 februari 2004, 13:21:03
ik heb de foto's nog eens extra bekeken en zie inderdaad dat er wat stallen achterstaan. hierop kun je inderdaad middelbrand geven en de 2de ts hierop inzetten om overslag te voorkomen. NIET VAN BUITENAF OP DE BOEDERIJ BLUSSEN alleen zorgen dat de stal niet gaat branden d.m.v. waterscherm en eventueel wat water op het dak laten lopen.
ik sta ook met verbijstering te kijken dat er 2 redvoertuigen en maar liefst 2x grootwatertransport gevraagd word. Als je geen binnenaanval meer doet en de deuren dicht houd ben je na een half uur ook klaar. is alles volgelopen en komen de goudvissen naar buiten drijven.  :o

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 2 februari 2004, 13:31:37
Op de eerste foto zie je dat er rook vanaf het pannendak komt en naar de achterkant waait. Volgens mij wil dit zeggen dat het al redelijk ver in het dak zit. Volgens mij zit er ook een schoorsteen in deze hoek en is het mogelijk dat de brand hier is ontstaan? Verder staan er al een ploeg toe tekijken hoe de bewoners aan het blussen izjn, komt in mijn ogen vreemd over.

9910001
9910001

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 2 februari 2004, 16:59:27
ik krijg het gevoel dat dit een woonboerderij is,waar in de deel geen vee staat.Ik zou toch die binnenaanval handhaven,zeker met die schuren erachter en van buitenaf een aantal stralen lage druk.
Mogelijk aangevuld met het waterkanon vanaf een hoogwerker

Met de binnenaanval kun je misschien voorkomen dat het vuur naar beneden komt en doorgaat naar de schuur.In iedergeval het WTS 2000 inzetten 2xTAS voor de brandbestrijding plus de hoogwerker erop

firemanr

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 2 februari 2004, 17:20:11
ik krijg het gevoel dat dit een woonboerderij is,waar in de deel geen vee staat.Ik zou toch die binnenaanval handhaven,zeker met die schuren erachter en van buitenaf een aantal stralen lage druk.
Mogelijk aangevuld met het waterkanon vanaf een hoogwerker

Met de binnenaanval kun je misschien voorkomen dat het vuur naar beneden komt en doorgaat naar de schuur.In iedergeval het WTS 2000 inzetten 2xTAS voor de brandbestrijding plus de hoogwerker erop
Zal dan WTS 2500 zijn, Peter..... ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 2 februari 2004, 17:22:00
Zal dan WTS 2500 zijn, Peter..... ;)
is ook goed ;D ;D

Marten

• Forum gebruiker
  • Modelbouwer ût Fryslân ;D
    • Modelauto1/87
Reactie #38 Gepost op: 2 februari 2004, 17:26:59
Verder staan er al een ploeg toe tekijken hoe de bewoners aan het blussen izjn, komt in mijn ogen vreemd over.

even een reactie op de bovenstaande post van 9910001

op het moment van de foto was de brandweer nog niet lang tp.

misschien dat daardoor de mensen nog op het dak stonden. desalniettemin horen die mensen daar niet.   de bevelvoerder is/was volgens mij de man die naast het huis richting de weg loopt.

Ik vindt dit trouwens een erg leuke casus  aangezien de  brand op de foto in mijn woonplaats afgespeeld heeft.

firemanr

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 2 februari 2004, 17:28:48

Ik vindt dit trouwens een erg leuke casus  aangezien de  brand op de foto in mijn woonplaats afgespeeld heeft.

Leg het dan maar eens uit: afgebrand of.... ??? ??? ;)