Bij een boerderijbrand (of hier misschien een boerderijachtige brand) kies ik eerst voor een bedrijfssparende inzet of een woonhuissparende inzet. Het woonhuis brand hier. Ik denk dat het alleen een woonhuis is vanwege de kajuit op het dakgedeelte waar ook dakpannen opliggen en het grote dakraam dat op het rieten dak te zien is. Voor geen van de ramen op de bovenverdieping zie ik op de foto vlammen. Daarom denk ik dat de brand zich nu alleen nog op de vliering bevind.
Als nader bericht geef ik middelbrand plus assistentie hoogwerker.
Ik laat die mensen direct van het dak afkomen.
Gezien de windrichting zet ik de eerste TS in aan de achterkant van het woonhuis. De aanvalsploeg zal de deuren die in die doorgang naar de loods zitten afsluiten. De waterwinningsploeg zet een waterschermarmatuur tussen het woonhuis en de loods en legt droog af. Nummer 7 zet het straatopzetstuk op de brandkraan.
De aanvalsploeg gaat daarna met één HD een binnenverkenning op de eerste verdieping doen. daarna keren zij terug. De waterwinningsploeg legt met nummer 7 af naar het straatopzetstuk.
Mijn vermoeden dat alleen de vliering brandt, zal nu bevestigd of ontkend worden. De TS zal nu gevoed kunnen worden door 1 drieduimer. Ik laat de waterwinningsploeg met nummer 7 nu nog een keer 7 slanglengtes drieduimers afleggen voor de tweede TS.
Wanneer de brand nu uit het dak slaat, laat ik water op het waterscherm zetten.
Bij de aankomst van de tweede TS laat ik de aanvalsploeg een binnenaanval uitvoeren op basis van hun bevindingen tijdens de verkenning. De aanvalsploeg van de tweede TS zal heb hierbij een terugweg moeten kunnen garanderen door de trap te beveiligen. Wanneer dit niet lukt wordt de binnenaanval gestaakt.
De HW zet ik in om gericht in het gat van het dak te spuiten wanneer de brand eruit gaat. Vaak zie je dat er op het intacte riet wordt gespoten, maar dat riet is er nu juist voor om water buiten te houden.
De vrije brandwachten laat ik LD afleggen aan weerzijden van het pand.
In het korps van Leeuwarderadeel, waar mijn vader onderbrandmeester is, wordt standaard uitgerukt met één TS en één HV. Bij een melding van een boerderijbrand of iets anders in het buitengebied van de gemeente wordt de MSA aan de HV gekoppeld. Toch zou ik in die situatie om dezelfde bijstand hebben gevraagd in verband met de persluchtflessen die de HV niet heeft.
Ik moet wel opmerken dat ik niet met mijn vader over deze casus heb gesproken. Ik zeg dat maar even ter bescherming van hem.
Ik ben tenslotte in opleiding voor iets heel anders. Maar natuurlijk ben ik wel een beetje brandweerminded.
Groeten van Michel