Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap

Auteur Topic: Feb 2004 - Brand boerderij met rieten kap  (gelezen 38906 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

• Gast
Reactie #60 Gepost op: 4 februari 2004, 20:16:22
Jaap, zo bedoelde ik het ook ongeveer, we hebben pas nog een vergelijkbare situatie meegemaakt, (2), bij de ene boerderij brandde het riet gewoon door, ondanks een straaltje of 10, en bij de andere hebben we eerst de HD stralen ingezet om de omliggende schuren nat te houden wegens vliegvuur (er zaten ook dieren in). Veel meer kun je op dat moment niet doen, totdat de waterwinning gereed gemaakt is. Ben je als eerste voertuig TPmet 6 man, dan duurd het wel ff voordat je je waterwinning gereed hebt. En dan te bedenken dat de 2e ploeg er pas een kwartier later is om je TAS te kunnen voeden.........je kunt dan beter nevelen en zuinig zijn met je water. Want na 10 min heb je echt nog geen LD gereed, en is je tank leeg.........mocht het dan onverhoop wel uit de hand lopen, door onvoorziene zaken, dan heb je toch nog water bij de hand.

DMV een kraan hebben we het brandbare materiaal weggenomen, zoals het hooi/stro alsmede het riet op het dak. Ook was dit pand niet te redden op het voorhuis na.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #61 Gepost op: 4 februari 2004, 20:30:24
nu hebben we hier "geluk" dat het geen nieuw rieten dak is,anders was die brand al veel verder. :-X
Maar Jaap is het in deze situatie wel verstandig om direct op lage druk te gaan werken?Ik bedoel je waterwinning is moeilijk,en als je lage druk van de tank gaat draaien is je tank bijna leeg voordat je ook maar 1 straal water hebt.

Dus wat firefamke ookal aanhaald "gedoseerd" blussen totdat je waterwinning veilig is gesteld

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 4 februari 2004, 20:32:13
Twee vragen / opmerkingen:

1. Wat maakt het uit dat er grote brand wordt gegeven? Hoe meer handen, hoe gemakkelijker het is.
2. Als je niet wilt dat er grote brand wordt gegeven, dan kan je toch een voertuig uit de regio stand-by zetten op de kazerne? Als er dan nog behoefte aan is, duurt het niet zo eeuwig lang voordat ze er zijn.

Christian

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 4 februari 2004, 20:35:27

1. Wat maakt het uit dat er grote brand wordt gegeven? Hoe meer handen, hoe gemakkelijker het is.
2. Als je niet wilt dat er grote brand wordt gegeven, dan kan je toch een voertuig uit de regio stand-by zetten op de kazerne? Als er dan nog behoefte aan is, duurt het niet zo eeuwig lang voordat ze er zijn.

Christian
Nou Christian,die meer handen maker lichter werk klopt in dit geval niet helemaal.Het is een klein brandterein,dus je loopt elkaar snel in de weg.
Maar ten aanzien van de waterwinning kun je wel een paar handjes gebruiken

Gast48368

• Gast
Reactie #64 Gepost op: 4 februari 2004, 20:50:35
Fietsen zijn ook handig dan ;D slangetje achterop, en hoppa ;D

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #65 Gepost op: 4 februari 2004, 21:07:53
op dit moment kan ik me echt nog geen grote brand voorstellen.
Het is voor de brandweer alleen maar fijner dat er oud riet op zit. Dit brand 15 minuten heel hard en dan kun je rustig nablussen.
Zodra je met ld of een redvoertuig aan het blussen gaat ontkom je niet aan "onnodige" waterschade.
je kunt dit natuurlijk wel als waterscherm inzetten tussen de woning en de stal.

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #66 Gepost op: 4 februari 2004, 22:06:41
lastig om zo even een korte reactie te geven ik zat te brainstormen en zat zo op 1,5 kantje voor de inzet, dat zal ik jullie maar besparen. ;)  

De vragen die mij vooral opkomen zijn:
~Capaciteit waterleidingnet?
~slachtoffers?
~opkomsttijd gevraagde assistentie.(kan je natuurlijk geen inzet op baseren)?
~Brandverloop?
~omgeving, eventueel sloten/kanalen voor grootwatertransport, wanneer waterleidingnet niet voldoet?
~Bouwconstructie etc?

Ik zie dit toch echt als een grote brand , dus 3 tankautospuiten en een redvoertuig, en dat komt voornamelijk door de waterwinning.

Ik vind het ook te verdedigen dat bij een binnenbrand in een gebouw met rietenkap ook direct door de AC middelbrand wordt gegeven.
Bij een dergelijke locatie ga ik ook uit van iets langere aanrijtijd.
Brandwacht 1e klas + WVD

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 5 februari 2004, 00:02:32
Citaat
Ik zie dit toch echt als een grote brand , dus 3 tankautospuiten en een redvoertuig, en dat komt voornamelijk door de waterwinning.

Ik denk dat je dan toch een probleem krijgt: Gezien de situatie wordt het een uitslaande brand en is de kap niet te houden. Dus inzet van 2 TS'en, aan beide zijden 1. 1 TS legt af op brandkraan, 2e TS zal een probleem worden denk ik. Buitengebied dus tweede brandkraan zit hoogst waarschijnlijk op dezelfde leiding.

Daarnaast hoogwerker als blusser inzetten heeft ook 1 TS voor waterlevering nodig. Aangezien openwater op 1200 meter ligt denk ik niet dat je hiermee uit de voeten kunt??

Citaat
Als je niet wilt dat er grote brand wordt gegeven, dan kan je toch een voertuig uit de regio stand-by zetten op de kazerne? Als er dan nog behoefte aan is, duurt het niet zo eeuwig lang voordat ze er zijn.

Christian,

Dit zal van korps tot korps verschillend zijn. Het ene korps heeft meer voertuigen dan het andere en kan daarmee dus sneller of langzamer optreden. Wanneer je dus de mogelijkheid hebt om een derde TS snel in te kunnen zetten hoef je dus uit "voorzorg" niet zo snel op te schalen naar grote brand.

Citaat
Ik vind het ook te verdedigen dat bij een binnenbrand in een gebouw met rietenkap ook direct door de AC middelbrand wordt gegeven.

Het op voorhand geven van middelbrand is afhankelijk van de afspraken binnen het korps of regio denk ik. In ieder geval binnen ons korps niet aan de orde en voorzover bekend in onze regio ook niet. Ofwel fikkie?

Rene112

• Gast
Reactie #68 Gepost op: 5 februari 2004, 01:07:03

Christian

Best goede opmerkingen Christian!

Het is in 'brandweer Nederland' nog niet zo gebruikelijk om brandweervoertuigen standby te zetten op andere kazernes om de dekking in het 'lege' gebied te regelen en bij opschaling snel ter plaatse te kunnen zijn (uitzonderingen zijn er ongetwijfeld in met name grote steden). Bij ambulancediensten en politie is dit veel meer doorgevoerd.

Redenen hiervoor zijn de sterk lokale gebondenheid van brandweerkorpsen (gemeentelijk) en het feit dat in veel gevallen voor het verplaatsen van een voertuig naar een andere kazerne een vrijwillige ploeg moet worden opgeroepen. Die vrijwilligers zouden dan bijv. van hun werk worden weggehaald om ergens anders te wachten op een eventuele alarmering.

Je begrijpt het : nog niet zo eenvoudig te regelen in brandweerland.

Nog even m.b.t. het opschalen :
Er zijn binnen de brandweer grofweg 2 stromingen te onderscheiden binnen de leidinggevenden (bevelvoerders en OvD) waarbij de ene stroming zal opschalen op basis van een inschatting van de ontwikkeling van de situatie. Er wordt dus vooruit gedacht en meer 'op safe' gespeeld.
De andere stroming zal meestal pas opschalen als het duidelijk is dat het niet anders kan. Hierbij zal er zelden een extra tankautospuit voor niets komen maar de vraag is of dat op tijd is ;)

Opvallend is dat in de opleiding voor OvD's veel aandacht wordt besteed (met name tijdens de 2 weken Engeland) aan het maken van een voorlopig plan en alternatief plan (zonder dat je ter plaatse bent!) waarbij je niet moet aarzelen om op te schalen als je het kan motiveren.

Tijdens de opleiding van bevelvoerders (onderbrandmeester) wordt het opschalen erg gekoppeld aan het moment waarop je ontdekt dat je het met je ploeg (maximaal 2 stralen binnenaanval) niet kan redden. Het inschatten van situaties en op basis daarvan gemotiveerd opschalen krijgt m.i. nog te weinig aandacht.

Een goed hulpmiddel voor dit soort opleidingen en trainingen zijn beeldcasussen. Hé, we zijn nu bezig met een stukje opleiding/oefening via het hulpverleningsforum  ;D ;D

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #69 Gepost op: 5 februari 2004, 10:02:18
Opvallend is dat in de opleiding voor OvD's veel aandacht wordt besteed (met name tijdens de 2 weken Engeland) aan het maken van een voorlopig plan en alternatief plan (zonder dat je ter plaatse bent!) waarbij je niet moet aarzelen om op te schalen als je het kan motiveren.

Tijdens de opleiding van bevelvoerders (onderbrandmeester) wordt het opschalen erg gekoppeld aan het moment waarop je ontdekt dat je het met je ploeg (maximaal 2 stralen binnenaanval) niet kan redden. Het inschatten van situaties en op basis daarvan gemotiveerd opschalen krijgt m.i. nog te weinig aandacht.

Dat is inderdaad een verschil dat ik in de praktijk ook regelmatig tegenkom, hoewel er gelukkig steeds meer bevelvoerders zijn die vooruitdenkend en anticiperend te werk gaan en er niet voor schromen om op te schalen ook als ze nog geen concreet beeld hebben van de situatie ter plaatse, maar wel aanleiding daarvoor zien (bijvoorbeeld door kennis van de situatie ter plaatse).

Natuurlijk is er ook nog de mogelijkheid dat de AC op basis van inkomende informatie besluit om op te schalen... Ik zou me voor kunnen stellen dat bij de brand in deze casus door de AC al voor middelbrand gealarmeerd zou zijn... Het is een woningbrand (mogelijk slachtoffers?), er is grote rookontwikkeling (mogelijk regent het al meldingen?).
Maar goed dat is giswerk uiteraard....

Gr
Erik